Sneller naar duurzame luchtvaart door succes SAM|XL en TU Delft in subsidieregeling RDM
Deze week werd bekend dat er drie voorstellen zijn gehonoreerd door subsidieregeling R&D Mobiliteitssectoren waarbij fieldlab SAM|XL en de TU Delft (faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek) samen betrokken zijn. In totaal gaat het voor SAM|XL en de faculteit om 4.9 miljoen euro. Dr. Kjelt van Rijswijk, Managing Director SAM|XL: “Door samen op te trekken combineren we hoogwaardige engineering en wetenschappelijke diepgang om de transitie naar een duurzame luchtvaart te versnellen.”
RDM (‘Mobiliteitsfonds)
RDM is een subsidieregeling voor maakbedrijven in de mobiliteitssectoren automotive, luchtvaart en maritiem waarvan de R&D-investeringen in onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten door de coronacrisis sterk onder druk staan. Via publiek-private samenwerking kunnen zij universiteiten en fieldlabs betrekken bij de subsidieaanvraag. Binnen het luchtvaartcluster van RDM zijn 3 projecten toegekend. SAM|XL en de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek zijn samen bij alle 3 projecten betrokken. Het gaat om:
- Composiettanks voor vloeibare waterstof voor civiele luchtvaart
Ontwikkeling van vloeibare waterstoftanks uit composieten voor de civiele luchtvaart (bedrijf: Toray Advanced Composites). Hierbij ligt de Delftse focus op innovatieve materialen en slimme productieautomatisering. TU Delft contact: prof. Rinze Benedictus.
- Thermoplasten voor duurzame luchtvaart
Thermoplasten voor een duurzame luchtvaart (bedrijf: Fokker Aerostructures B.V.). Vanuit Delft wordt bijgedragen aan het ontwerpen en geautomatiseerd produceren van dragende vliegtuigonderdelen, en het kwantificeren van de duurzaamheid. TU Delft contact: prof. Rinze Benedictus.
- Brightsky – ‘smart MRO’
Brightsky (Penvoerder: JetSupport B.V., leider van beide werkpakketen: KLM Engineering & Maintenance)
- Pakket 1: geavanceerde inspectie- en reparatietechnieken voor vliegtuigmotoronderdelen. Hierbij wordt tevens met TNO samengewerkt aan het automatiseren en digitaliseren van de kernprocessen en ontwikkelt de faculteit 3mE een geavanceerde mens-machine interface. TU Delft contact: dr. Kjelt van Rijswijk.
- Pakket 2: ‘Smart Availability’, ontwikkeling van digitale instrumenten die beslissingsondersteuning bieden voor onderhoud en planning, met inbegrip van predictive onderhoud. TU Delft contact: Bruno Santos.
- Pakket 1: geavanceerde inspectie- en reparatietechnieken voor vliegtuigmotoronderdelen. Hierbij wordt tevens met TNO samengewerkt aan het automatiseren en digitaliseren van de kernprocessen en ontwikkelt de faculteit 3mE een geavanceerde mens-machine interface. TU Delft contact: dr. Kjelt van Rijswijk.
Alle winnende calls
In totaal ontvangen 8 projecten subsidie uit de RDM. Meer informatie over het subsidieprogramma en een overzicht van de winnende calls staan op de RVO website.