Aandachtsgebieden

Consumenten en de industrie zijn afhankelijk van dagelijkse toegang tot goederen. Strategische investeringen in infrastructuurnetwerken, slimme informatietechnologieën en efficiënte organisatie van de diensten zijn nodig om de logistieke systemen optimaal te laten functioneren. Digitalisering en de globalisering  van de goederenstromen brengen spannende nieuwe kansen met zich mee om de dienstverlening te verbeteren op een sociale en duurzame manier.

Belangrijke onderzoeksonderwerpen zijn onder andere de automatisering van het containervervoer, de aansluiting van havens aan Physical Internet, het optimaliseren van luchtvrachtterminals, intermodaal en synchromodaal vervoer en duurzame stedelijke logistieke oplossingen. Onderzoekers bestuderen gedragsaspecten van de besluitvorming over bevoorradingsketens of optimaliseren logistieke netwerken. Logistiek en goederenvervoer worden bezien vanuit private en publieke (maatschappelijke) perspectieven, om te kunnen bijdragen aan het oplossen van de grote uitdagingen van de wereld, waaronder de mobiliteit van personen en goederen, de veerkracht van economieën en de duurzaamheid.

 

De belangrijkste aandachtsgebieden van het Freight & Logistics Lab zijn onder meer:

Transport & Verkeersstromen

Goederenstromen groeien bijna één-op-één met de economie mee, en dragen daarbij in toenemende mate mee aan verkeersopstoppingen en emissies. Hoe wordt deze groei beïnvloedt door veranderingen in de economische activiteit als gevolg van bijv. E-commerce? Wat zijn de effecten van groei op de duurzaamheid van het transport? Hoe moeten steden omgaan met de verkeersdruk van leveringen? Hoe kunnen goederenstromen worden ingepast in de infrastructuurnetwerken, in de verschillende transportdiensten en in geavanceerde verkeersmanagement?


Slimme Technologie

De toenemende beschikbaarheid van digitale middelen zorgt voor tot nu toe onbekende mogelijkheden om meer controle te hebben op de transportprocessen. Welke informatiearchitectuur is nodig om data-uitwisseling te faciliteren en het automatiseren van besluiten? Hoe kunnen we het ontwerp en de autonome werking van transportmiddelen optimaliseren, en uitbreiden naar grotere systemen zoals overslagterminals of transportnetwerken? Hoe zou de controle van zelf-organiserende autonome transportsystemen ontworpen moeten worden?


Beleid & Management

Goederenvervoersystemen hebben vele verschillende belanghebbende die beslissingen nemen over de organisatie of transportactiviteiten, of daardoor geraakt worden. Om goederenvervoersystemen efficiënt en effectief te laten functioneren, wordt kennis opgebouwd over deze beslissingen. Welke factoren zijn belangrijk in logistieke besluitvorming, door consumenten, producenten en dienstverleners? Hoe kunnen deze beslissingen worden geoptimaliseerd? Welke  How can these decisions be optimized? Welk overheidsbeleid is nodig om aan bredere maatschappelijke doelstellingen te voldoen?


Haven en luchthaven activiteiten

Havens en luchthavens hebben een sleutelpositie in internationale multimodale transportnetwerken. Ze zijn grootschalige, complexe hubs, waar verschillende actoren samen dienen te werken om processen te synchroniseren, waaronder aankomende en vertrekkende transporten, opslag, overslag en verkeersmanagement.Hoe kunnen deze complexe procesketens georganiseerd worden om veilig, efficiënt, veerkrachtig en duurzaam te zijn?  Wat zijn goede manieren om deze samenwerking vorm te geven?


Geavanceerde Algoritmen

De logistieke industrie heeft uitgebreide ervaring met optimaliseren van de transportplanning en transportactiviteiten. Aanzienlijke kansen rijzen uit de opkomst van kunstmatige intelligentie en de beschikbaarheid van data over de uitvoer van transport. Nieuwe uitdagingen zijn onder meer: Hoe wordt de planning en de uitvoering robuuster voor verstoringen? Hoe kunnen schaalbare algoritmes gemaakt worden die geschikt zijn voor bijzonder grote (bijv. wereldwijde) transportnetwerken? Welke algoritmes staan een collaboratieve toepassing van gedistribueerde data en systemen toe?