Verrijk uw onderwijs met gepassioneerde STEM-experts
Met Co-Teach STEM streven we ernaar om de leraren te ondersteunen door experts uit het werkveld op te leiden om een bijdrage te leveren aan het onderwijs. Met de hulp van deze co-teachers kunnen scholen onderwijs bieden op terreinen die door het lerarentekort in het gedrang zijn geraakt. Een bijkomend voordeel is dat experts actuele kennis hebben en leerlingen een goed beeld kunnen geven van bètatechniek in beroep en dagelijks leven.
Waarom Co-Teach STEM?
Co-Teach STEM werkt samen met experts op het gebied van natuurkunde, scheikunde, wiskunde, informatica en techniek/ontwerpen om uw school te voorzien van bekwame co-teachers. Deze professionals zijn klaar om samen te werken met uw docenten om inspirerende lessen te creëren en leerlingen te motiveren en te helpen bij hun loopbaanoriëntatie.
Hoe werkt het?
In de eerste fase van het pilotproject worden alleen scholen benaderd binnen ons netwerk om te participeren in het Co-Teach project. Het is de bedoeling dat we per fase voorzichtig opschalen waardoor er op den duur meer co-teachers en dus ook meer scholen deelnemen. Wilt u dat uw school of klas meedoet aan dit pilotproject, dan bent u van harte welkom om contact met ons op te nemen. Stuurt u een email naar co-teaching@tudelft.nl.
FAQ
Veelgestelde vragen over het aanmelden en het volgen van de modules.
-
STEM staat voor Science, Technology, Engineering and Mathematics. Het doel van dit pilotproject is om scholen te helpen actueel bètatechnisch onderwijs te geven samen met inhoudelijk experts (‘co-teachers’). CT-STEM pakt daarmee de gevolgen van het lerarentekort structureel aan. Co-Teach STEM bevordert onderwijsinnovaties, schoolontwikkeling en loopbaanoriëntatie in het voortgezet en primair onderwijs op het gebied van de bètatechniek.
-
Onder bètatechnisch onderwijs vallen vakken zoals Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Wiskunde, Informatica, Techniek, Onderzoek & Ontwerpen, Natuur, Leven & Technologie, Wetenschap & Technologie (basisonderwijs), en Digitale Geletterdheid, en ook vele thema’s zoals Duurzaamheid, Circulair Bouwen, Voeding, Gezondheid, of Mobiliteit.
-
Co-teachers kunnen met hun inhoudsdeskundigheid nieuwe ontwikkelingen onder de aandacht brengen in de klas. Ze zijn een rolmodel voor leerlingen en verbinden de school met bètatechnische beroepspraktijken. Dit kan leerlingen én docenten inspireren en motiveren, en stimuleert de ontwikkeling van lesmateriaal, profielwerkstukken, schoolexamens, excursies, et cetera.
-
We zijn ervan overtuigd dat je de beste resultaten behaalt als je vanuit je eigen expertise handelt. De TU Delft Lerarenopleiding leidt studenten op tot bevoegd docent voor de vakken natuurkunde, scheikunde, wiskunde, informatica en techniek/Onderzoek & Ontwerpen. Hier hebben we verstand van en op dit gebied hebben we een netwerk van experts, bedrijven en kennisinstellingen.
-
In de pilotfase wordt met scholen samengewerkt in regio west/midden. Als het goed gaat vergroten we daarna de reikwijdte van CTS.
-
De pilotfase is een cruciale stap in de ontwikkeling van iets nieuws. We willen verschillende aspecten van deze aanpak eerst testen en evalueren en eventueel verbeteren voordat we gaan opschalen en standaardiseren. De aanpak moet voor alle partijen (bedrijven die co-teachers leveren, ontvangende scholen, organiserende lerarenopleiding) aantrekkelijk, uitvoerbaar en betaalbaar zijn.
-
De pilotfase eindigt in de zomer van 2025. Daarna wordt besloten over de vervolgstappen.
-
De eerste stap is om je aan te melden. Dat kun je doen door het aanmeldformulier in te vullen op: tudelft.nl/co-teaching.
-
We vinden dat iedere professional die goed in zijn/haar (bètatechnisch) vak is leerlingen iets waardevols kan bijbrengen. Vind je goed funderend onderwijs belangrijk, heb je bètatechnische expertise, en kun je je vrijmaken om je samen met de docenten die op school werken in te zetten voor de leerlingen, meld je gerust aan op tudelft.nl/co-teaching en we zullen kijken wat er mogelijk is. In essentie verwachten we van de deelnemers dat ze minimaal een HBO denk- en werkniveau hebben.
-
In de pilotfase bieden we nog geen ondersteuning voor bemiddeling tussen co-teacher en werkgever. Het is mogelijk dat in de loop van de pilot een dergelijke ondersteuning in het leven wordt geroepen. Heb je vragen of zorgen hieromtrent, neem contact met ons op om te kijken hoe we je kunnen helpen.
-
Na het afronden van de module kan de co-teacher:
- in grote lijnen uitleggen hoe het funderend onderwijs georganiseerd is (p.o/vo.).
- de basisprincipes van leren en lesgeven toepassen
- uitleggen hoe klassendynamiek werkt en daarbij een passende klassenmanagement techniek selecteren
- aansluiten bij de ontwikkelingsfase van de leerling
- zijn eigen expertise overbrengen en relevant maken voor de leerlingen
- reflecteren op de eigen aanpak en deze bijstellen
-
- Alle aanmelders die toegelaten zijn tot het CT-STEM pilotproject. Na je aanmelding wordt er contact met je opgenomen waarna wordt besloten of je toegelaten bent.
- Over het algemeen zijn co-teachers:
- Experts uit het bedrijfsleven
- Experts die werkzaam zijn in de gezondheidszorg, kennisindustrie, hoger onderwijs, etc...
- Masterstudenten
-
Nee. Volgens de huidige wetgeving vereist het behalen van bijvoorbeeld een lesbevoegdheid voor middelbaar onderwijs het voltooien van de lerarenopleiding. Er bestaan plannen om te kijken naar de mogelijkheden voor het verlenen van speciale bevoegdheden of micro-credentials aan co-teachers. Echter is het op dit moment te vroeg om hier meer over te kunnen zeggen.
-
De co-teachers krijgen na het voltooien van de CT-STEM module een certificaat waaruit blijkt dat zij deel hebben genomen aan de CT-STEM Module.
-
Het volgen van de pilot CT-STEM module is in de pilotfase kosteloos.
-
Er wordt verwacht dat alle activiteiten (on-campus, online, zelfstudie, schoolbezoek) in totaal omstreeks 40 klokuren in beslag nemen.
-
- In principe zijn aanwezigheid en participatie bij alle sessies van de module en het maken van de (praktijk) opdrachten de belangrijkste onderdelen van de module.
- Schoolbezoeken indien nodig (afhankelijk van de ervaring van de co-teacher)
- Gezien het experimentele karakter van dit project, is het mogelijk dat er aanvullende eisen worden gesteld.
-
Dat is in essentie wel ons streven. Vooral in de pilotfase, zal er gedurende de CT-STEM Module, ook aandacht worden besteed aan de voorkeuren van de co-teacher en potentiële bestemmingsscholen om de matching te bespoedigen.
-
Over het algemeen zorgen wij voor de matching en plaatsing van co-teachers met inachtneming de woonplaats en voorkeuren van de co-teachers en de school. Het is echter ook mogelijk dat de co-teacher een bestemmingsschool voorstelt. In samenspraak met CT-STEM kunnen er afspraken worden gemaakt met de desbetreffende school.
-
Ja, een VOG is nodig als je als co-teacher voor de klas gaat staan. Deze wordt geregeld samen met de bestemmingsschool. Voor de schoolbezoeken (observatiemomenten als onderdeel van de CT-STEM Module) is een VOG niet nodig.
-
Afhankelijk van de voorkeuren, expertise en behoeften van zowel de co-teacher als de bestemmingsschool, kunnen de activiteiten variëren van het geven van theorie tot het begeleiden van projectonderwijs. In de loop van de CT-STEM module word je hierop voorbereid.
-
CT-STEM kan begeleiding bieden bij het voorbereiden van je lessen. Dit wordt gedaan in overleg tussen CT-STEM, co-teacher en eventueel de bestemmingsschool.