Met Co-Teach STEM herontdekken experts de klas
Het lerarentekort dwingt lerarenopleidingen en scholen na te denken over nieuwe oplossingen. Fundamenteel is dat we leerlingen goed moeten voorbereiden op hun toekomst. De TU Delft en het regionale scholenveld vinden dat ‘co-teaching’ een uitstekende bijdrage levert aan deze doelstelling.
Ondanks vele programma’s en initiatieven van afgelopen jaren blijft het tekort aan onderwijsprofessionals (leraren, schoolleiders, ondersteuners) toenemen, onder meer door vergrijzing, teruglopende instroom aan de lerarenopleidingen, grote uitval van startende leraren. Naast deze kwantitatieve uitdaging ligt er ook een inhoudelijk kwalitatief vraagstuk: ontwikkelingen in het onderwijsaanbod en de maatschappelijke vragen om andere (nieuwe) kennis en vaardigheden van onderwijsprofessionals. Het docentenvraagvraagstuk is complex: een samenhangend geheel van verschillende factoren op meerdere niveaus en sectoren.
We moeten daarom met elkaar nadenken hoe we het leraarschap interessanter kunnen maken. Er zijn veel initiatieven. Dit probleem kent niet één route of oplossing, maar vraagt om nieuwe benaderingen. Daarom is de TU Delft, naast intensieve werving voor de reguliere lerarenopleiding en de zij-instroomtrajecten, gestart met de pilot ‘Co-Teach STEM’. Co-Teaching draagt bij aan een oplossing voor het docentenvraagstuk door nieuwe doelgroepen te inspireren
Wie we zijn en wat we willen
De lerarenopleiding van de TU Delft heeft eerstegraadslerarenopleidingen voor de schoolvakken Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde, Informatica, Onderzoek & Ontwerpen en NLT. Ondanks onze inspanningen om potentiële leraren te werven blijft het een uitdaging om voldoende bevoegde leraren op te leiden. Een belangrijke reden is dat de arbeidsmarkt voor bètatechnici zo goed is. De kennis is er wel maar bereikt de scholen niet. De TU Delft voelt zich medeverantwoordelijk voor het funderend bètatechnisch onderwijs en start daarom met ‘Co-Teach STEM’ (‘STEM’ staat voor Science, Technology, Engineering & Mathematics). Hiermee wordt een structureel beroep gedaan op de betrokkenheid en expertise van mensen uit het werkveld.
Wat is co-teaching?
In de traditionele betekenis verwijst co-teaching naar het gezamenlijk verzorgen van onderwijs door twee leerkrachten, die samenwerken om één groep leerlingen in de klas les te geven. Met Co-Teach STEM streven we ernaar om de leraren te ondersteunen door experts uit het werkveld op te leiden om een bijdrage te leveren aan het onderwijs. Met de hulp van deze co-teachers kunnen scholen onderwijs bieden op terreinen die door het lerarentekort in het gedrang zijn geraakt. Een bijkomend voordeel is dat experts actuele kennis hebben en leerlingen een goed beeld kunnen geven van bètatechniek in beroep en dagelijks leven. Met deze formule is al ervaring opgedaan in het pilotproject Co-Teach Informatica (co-teach.nl), waaraan de TU Delft een bijdrage levert.
Professioneel voorbereid
De co-teacher wordt professioneel voorbereid door de lerarenopleiding van de TU Delft met een trainingsmodule, Co-Teach STEM Module (CT-STEM Module). Deze module omvat zowel fysieke als online sessies en kent drie thema’s: essentiële pedagogisch-didactische vaardigheden; (project)onderwijs ontwerpen; en oriëntatie op de schoolpraktijk. De CT-STEM Module is voor het eerst van start gegaan in september 2023.
Onze intentie is om de module 2 keer per jaar aan te bieden. Kijk hier voor meer informatie.
Duidelijk voor scholen en co-teachers
Veel bètatechnische experts en ook TU Delft-studenten willen hun expertise graag inzetten voor het onderwijs, en sommigen doen dit ook als gastdocent. Vaak blijft dit beperkt tot een incidentele gastles of een project dat los staat van het reguliere programma. Gastdocenten worden ook niet altijd goed voorbereid op hun rol in de school.
Co-Teach STEM beoogt de rol van de expert in de school structureel te maken. Het gaat om werven en trainen van co-teachers, matchen van co-teachers met scholen, kwaliteitsbewaking van het onderwijsmateriaal, aansluiting bij de kerndoelen en examenprogramma’s, afstemming met de bevoegde docenten in de school, en begeleiding van de scholen bij de implementatie.
Lees meer over wat Co-Teach STEM kan betekenen voor het onderwijs bij u op school.
Een bijdrage aan een oplossing voor het docentenvraagstuk
Het lerarentekort dwingt lerarenopleidingen en scholen na te denken over nieuwe oplossingen. Fundamenteel is dat we leerlingen goed moeten voorbereiden op hun toekomst. De TU Delft en het regionale scholenveld vinden dat ‘co-teaching’ een uitstekende bijdrage levert aan deze doelstelling.
Ondanks vele programma’s en initiatieven van afgelopen jaren blijft het tekort aan onderwijsprofessionals (leraren, schoolleiders, ondersteuners) toenemen, onder meer door vergrijzing, teruglopende instroom aan de lerarenopleidingen, grote uitval van startende leraren. Naast deze kwantitatieve uitdaging ligt er ook een inhoudelijk kwalitatief vraagstuk: ontwikkelingen in het onderwijsaanbod en de maatschappelijke vragen om andere (nieuwe) kennis en vaardigheden van onderwijsprofessionals. Het docentenvraagvraagstuk is complex: een samenhangend geheel van verschillende factoren op meerdere niveaus en sectoren.
We moeten daarom met elkaar nadenken hoe we het leraarschap interessanter kunnen maken. Er zijn veel initiatieven. Dit probleem kent niet één route of oplossing, maar vraagt om nieuwe benaderingen. Daarom is de TU Delft, naast intensieve werving voor de reguliere lerarenopleiding en de zij-instroomtrajecten, gestart met de pilot ‘Co-Teach STEM’. Co-Teaching draagt bij aan een oplossing voor het docentenvraagstuk door nieuwe doelgroepen te inspireren.
Wat is co-teaching?
In de traditionele betekenis verwijst co-teaching naar het gezamenli- jk verzorgen van onderwijs door twee leerkrachten, die samenw- erken om één groep leerlingen in de klas les te geven. Met Co-Teach STEM streven we ernaar om de leraren te ondersteunen door experts uit het werkveld op te leiden om een bijdrage te lev- eren aan het onderwijs. Met de hulp van deze co-teachers kunnen scholen onderwijs bieden op terreinen die door het lerarentekort in het gedrang zijn geraakt. Een bijkomend voordeel is dat experts ac- tuele kennis hebben en leerlingen een goed beeld kunnen geven van bètatechniek in beroep en dagelijks leven. Met deze formule is al ervaring opgedaan in het pilotproject Co-Teach Informatica (co-teach.nl), waaraan de TU Delft een bijdrage levert.