53333 resultaten

12 september 2024

Quantumonderzoekers brengen de kern van één enkel atoom aan het wankelen

Delftse onderzoekers zijn erin geslaagd een gecontroleerde quantumbeweging in gang te zetten in het binnenste van een atoom. Daartoe lieten ze de kern wisselwerken met één van de elektronen in de buitenste schillen van het atoom. Dit elektron kon rechtstreeks worden aangestuurd en uitgelezen door de naald van een tunnelmicroscoop. Het onderzoek, dat vandaag verschijnt in vakblad Nature Communications, biedt mogelijkheden voor het opslaan van quantuminformatie in de atoomkern, waar het veilig is voor invloeden van buitenaf.

04 september 2024

ERC Starting Grant voor inzicht in neurodegeneratieve aandoeningen

Neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte van Huntington zijn ongeneeslijk. Deze ziekten zijn progressieve hersenaandoeningen met ernstige effecten op beweging en mentale functies. We begrijpen echter nog niet goed hoe de schade in de hersenen zich ontwikkelt. Biofysicus Kristin Grußmayer ontvangt een ERC Starting Grant waarmee ze op zoek gaat naar oorzaken door in hersencellen en individuele moleculen te kijken.

22 augustus 2024

In recordtijd DNA-gedrag onthullen

Door te bestuderen hoe afzonderlijke DNA-moleculen zich gedragen, kunnen we genetische aandoeningen beter begrijpen en betere medicijnen ontwerpen. Tot nu toe was het één voor één onderzoeken van DNA-moleculen een langzaam proces. Biofysici van de TU Delft en de Universiteit Leiden ontwikkelden een techniek die het onderzoek van individuele DNA-moleculen minstens duizend keer sneller maakt.

19 juli 2024

Veertien veelbelovende jonge Delftse onderzoekers ontvangen Veni-beurs

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan dertien Delftse jonge wetenschappers uit de wetenschapsdomeinen Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) en Technische en Toegepaste Wetenschappen (TTW) een Veni-financiering van maximaal 320.000 euro toegewezen.

01 juli 2024

Onderzoeksreactor TU Delft is met koele aanpassing klaar voor de toekomst

Met de ingebruikname van de koude neutronenbron en het verbeterde instrumentarium van TU Delft Reactor Institute (RID) vanaf 27 juni 2024 is geavanceerder en sneller onderzoek mogelijk. De eerste onderzoeksresultaten worden verwacht in oktober 2024, rond de officiële heropening van de reactor.

27 juni 2024

Bijenkast op het dak van Applied Sciences-gebouw

Op het dak van het Applied Sciences-gebouw staat sinds 6 juni een bijenkast ter ondersteuning van biodiversiteit op de campus. Deze bijenkast is op initiatief van OnderhoudsCombinatie Delft (OC1) geplaatst in overleg met René Hoonhout (teamleider Groen bij Campus Real Estate & Facility Management (CREFM)). De Onderhoudscombinatie is een samenwerking tussen Kuijpers, ULC en Hurks die gezamenlijk het onderhoud uitvoeren aan het Applied Sciences-gebouw.

26 juni 2024

"We schrijven geschiedenis": Co-Teach Community Day

De docentenopleiding van de TU Delft heeft het afgelopen jaar gewerkt aan de module Co-Teach STEM. Binnen de training ontwikkelen deelnemers in korte tijd een les en geven deze ook zelf op het voortgezet onderwijs. Zij kiezen een onderwerp waar zij affiniteit mee hebben uit hun dagelijkse werk, want een Co-Teacher is geen vakdocent: het is een expert uit het werkveld die op deze manier een nieuwe rol kan spelen in het bestaande onderwijs. De pilot met een kleine groep deelnemers is afgerond. Op 18 juni kwamen de deelnemers van de afgelopen editie én nieuwe geïnteresseerden bij elkaar op de Co-Teach Community Day.

24 juni 2024

Miriam Blaauboer is TNW's Educator of the Year 2024

Miriam Blaauboer is verkozen tot Educator of the Year 2024 van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW). Zij ontving de prijs op 17 juni 2024 tijdens de jaarlijkse Education Day van de faculteit. Hier maakte directeur onderwijs Chris Kleijn ook de Educators of the Year per opleiding bekend. De zeven genomineerde docenten zijn gekozen door studenten van TNW. Miriam zal de faculteit TNW vertegenwoordigen bij de aankomende Educator of the Year-verkiezing van de TU Delft.

07 juni 2024

Spring Symposium 2024 showcases AI education

A line-up of interesting keynotes and workshops about AI Education captivated the audience on Tuesday June 4th during the fourth yearly Spring Symposium organised by TU Delft AI Initiative. From the fields of law and architecture to physics – a variety of disciplines were discussed, each showing how AI is a game changer for the future of their respective fields and the consequences this has for the education of the future. This underscores the importance of considering AI education across the whole university.

05 juni 2024

Kinderen besturen TNW op 6 juni

Op 6 juni 2024 nemen ruim 700 kinderen door heel Nederland plaats in de directiestoel tijdens de tiende editie van JINC Baas van Morgen, waaronder de stoel van Paulien Herder, decaan faculteit Technische Natuurwetenschappen. JINC zet zich al twintig jaar in voor gelijke kansen voor alle kinderen en biedt met dit initiatief jongeren uit verschillende achtergronden de unieke kans om voor een dag de leiding te nemen in het Nederlandse bedrijfsleven.