"We schrijven geschiedenis": Co-Teach Community Day

Nieuws - 26 juni 2024 - Communication TNW

De docentenopleiding van de TU Delft heeft het afgelopen jaar gewerkt aan de module Co-Teach STEM. Binnen de training ontwikkelen deelnemers in korte tijd een les en geven deze ook zelf op het voortgezet onderwijs. Zij kiezen een onderwerp waar zij affiniteit mee hebben uit hun dagelijkse werk, want een Co-Teacher is geen vakdocent: het is een expert uit het werkveld die op deze manier een nieuwe rol kan spelen in het bestaande onderwijs. De pilot met een kleine groep deelnemers is afgerond. Op 18 juni kwamen de deelnemers van de afgelopen editie én nieuwe geïnteresseerden bij elkaar op de Co-Teach Community Day.

Sinan Al-Attar (projectleider Co-Teach STEM) kondigt de bijeenkomst aan: “De eerste Co-Teach-Community Day ever. We schrijven vandaag geschiedenis.” Hij blikt kort terug op het bijzondere jaar om direct vooruit te zien naar het nieuwe schooljaar met het oog op de belangstellenden voor de nieuwe module. De module bestaat uit lesbezoeken, trainingen in didactiek en het ontwikkelen van een les. Uiteindelijk staan alle Co-Teachers voor de klas. “Als iemand je in de toekomst vraagt wat je zoal in je vrije tijd doet, kun je voortaan zeggen: ‘Ik ben inhoudelijk expert en help scholen beter en actueel bèta-technisch onderwijs geven.’” Het zorgt voor een glimlach in de zaal en vat de doelstelling van het project mooi samen.

Sinan Al-Attar, projectleider Co-Teach STEM

Groot tekort aan bèta-technische docenten

In het panelgesprek dat volgt geeft Hanno van Keulen aan welke rol Co-Teachers zouden kunnen spelen in het onderwijs waar een groot tekort is aan docenten met een bèta-technische achtergrond. Als opleidingsdirecteur van de lerarenopleiding van de TU Delft ziet hij dat de potentiële instroom groot genoeg is. “Er komen 5000 studenten bij ons binnen. Als 1% voor het docentschap zou kiezen zou er geen docententekort zijn. Maar in werkelijkheid komt er maar 0,4%  in aanraking met de docentenopleiding en dat betekent niet dat zij ook voor de klas terecht komen.”

Scheikundeles

Al zijn er niet zoveel jongeren die als zij 20 zijn bedacht hebben dat zij op een school willen werken. Eén van de Co-Teachers die aan de pilot deelnam vertelt juist dat zij eigenlijk “juf” had willen worden. Via een omweg als projectleider in een farmaceutisch bedrijf staat zij alsnog als Co-Teacher voor de klas. “Ik kan leerlingen nu precies uitleggen hoe de lessen zich vertalen in het werk dat ik doe. Heel veel kennis en vaardigheden vanuit de scheikundeles op school pas ik precies zo toe op mijn werk.” Ze geeft een korte versie van de les die zij ontwikkelde.

Context-rijk onderwijs

Jeffrey Kerkhof, teamleider VMBO bij Novilab gaat dit jaar samenwerken met een Co-Teacher.  “Het is veel meer dan een persoon extra voor de klas. Wij bieden context-rijk onderwijs aan en komen op deze manier bij onze leerdoelen terecht. Een Co-Teacher versterkt dit leerproces,” geeft hij aan.

Tekst door De Kabelfabriek