Miriam Blaauboer is TNW's Educator of the Year 2024

Nieuws - 24 juni 2024 - Communication TNW

Miriam Blaauboer is verkozen tot Educator of the Year 2024 van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW). Zij ontving de prijs op 17 juni 2024 tijdens de jaarlijkse Education Day van de faculteit. Hier maakte directeur onderwijs Chris Kleijn ook de Educators of the Year per opleiding bekend. De zeven genomineerde docenten zijn gekozen door studenten van TNW. Miriam zal de faculteit TNW vertegenwoordigen bij de aankomende Educator of the Year-verkiezing van de TU Delft.

Educators of the Year per opleiding

Educator of the Year: Miriam Blaauboer

Miriam Blaauboer blinkt al meer dan 15 jaar uit als een geweldige docent binnen, en steunpilaar van, de bacheloropleiding Technische Natuurkunde en de masteropleiding Applied Physics. In recente jaren doceerde zij Elektromagnetisme in de bachelor en Advanced Quantum Mechanics en Fairy Tales of Theoretical Physics in de master. In de nieuwe masteropleiding Quantum Information Science & Technology (QIST) doceert zij het vak Fundamentals of Quantum Information. Daarnaast was en is Miriam actief als supervisor van het Quantum Information Project in de master QIST, en de Honours Class Elektromagnetisme in de bachelor.

I asked Miriam a question in class, and she gave me an answer I was convinced by. Later that week, I received an unexpected, detailed email from her expanding on her explanation from class. I was already satisfied with her initial response, so she didn't have to do this. The fact that she remembered my question (there were 50+ students in class with all kinds of doubts!) and went out of her way to ensure I understood the concept meant a lot to me. Miriam is awesome!

Inspiratiebron voor alle studenten

Als docent blinkt Miriam uit door haar superduidelijke uitleg, haar sprankelende enthousiasme, haar inlevingsvermogen richting studenten, en haar ontwapenende vriendelijkheid. Miriam geeft haar colleges met zoveel enthousiasme dat het de studenten inspireert om zich te verdiepen in de onderwerpen. Haar passie en kennis werken aanstekelijk en zorgen ervoor dat studenten met plezier naar haar colleges komen. Miriam staat altijd open voor vragen en discussies en zet gesprekken met studenten graag voort buiten de colleges. Dankzij Miriams inzet voelen studenten zich gesteund en gemotiveerd om hun academische doelen te bereiken. Miriams toewijding en enthousiasme maken haar een onmisbare kracht binnen de opleiding QIST en een inspiratiebron voor alle studenten.

Miriam Blaauboer ontvangt de onderscheiding ‘Educator of the Year of Applied Sciences 2024’ uit handen van directeur onderwijs Chris Kleijn

Having spent quite a time with her across multiple courses, I can confidently say she’s a wonderful lecturer and a very kind person. She goes out of her way to help students, even for stuff that she’s not well versed with and that speaks a lot. I am grateful to have her as a lecturer and luckily, she’s our program director as well!

Masterstudent QIST

Drijvende kracht achter pionierend onderwijsprogramma

In de afgelopen drie jaar was Miriam de drijvende kracht achter, en initiator van, onze de nieuwe masteropleiding QIST: een joint degree programma van de faculteiten EWI en TNW in Delft, de faculteit W&N in Leiden en het onderzoeksinstituut QuTech. Als opleidingsdirecteur gaf Miriam met veel succes leiding en inspiratie aan het team dat deze, wereldwijd nieuwe en vrijwel unieke, opleiding from scratch vorm en inhoud gaf.
Miriam is een uniek mix van ‘management’ en ‘hands-on’, waardoor ze niet alleen het proces in goede banen weet te leiden, maar ook inhoudelijk met docenten over hun vakken kan overleggen. Kenmerkend is haar open, positieve en aanstekelijke manier van communiceren, waardoor Miriam collega's als geen ander weet te enthousiasmeren.  Ze treft precies de juiste balans tussen de ambitie om een uniek en pionierend onderwijsprogramma op te zetten en het realisme om hierbij rekening te houden met de mogelijkheden van alle betrokken mensen.

Verbinder

Miriam is een verbinder, die in staat is mensen mee te krijgen voor een idee, waarna ze zelf ook veel werk verzet om het goed uitgevoerd te krijgen. Ze weet feilloos om te gaan met de verschillen tussen Delft en Leiden, de eigenheid van elk van de betrokken vakgebieden en de diversiteit tussen mensen onderling.  Dit heeft ons een unieke opleiding opgeleverd, waar niet alleen fysici, maar ook wiskundigen, computer scientists en electrical engineers aan deel kunnen nemen, en daardoor ook een bijzondere vorm van interdisciplinariteit in zich draagt. De opleiding QIST zou er in deze vorm niet geweest zijn zonder Miriam.

When Miriam speaks with students, she speaks with friendliness, openness, and gives them her full attention. This creates an atmosphere that students feel comfortable learning in and makes her a fantastic lecturer. People clearly felt comfortable not only asking questions in her class but also answering them, and I think this speaks to her high ability as a teacher.

Masterstudent QIST

De Faculteit Technische Natuurwetenschappen wil ingenieurs, wetenschappers en bètadocenten opleiden die een verantwoordelijke positie kunnen innemen in het hart van de samenleving. Daarom streven wij ernaar een leergemeenschap te zijn die beschikt over state-of-the-art onderwijs en uitmuntende docenten. Dankzij onze jaarlijkse Educator of the Year-verkiezing zetten we excellentie in het onderwijs in de schijnwerpers.

De zeven genomineerde docenten zijn gekozen door studenten van de opleidingen. De winnaar wordt gekozen door het Management Team van de faculteit op basis van voordrachten door de studieverenigingen en input van de opleidingsdirecteuren.