52753 resultaten

25 mei 2020

Onderzoekers bouwen sensor van slechts 11 atomen

Onderzoekers van de TU Delft hebben een sensor ontwikkeld die maar 11 atomen groot is. De sensor is in staat om magnetische golven op te vangen en bestaat uit een antenne, een uitleesscherm, een resetknop én een harde schijf. De onderzoekers hopen met hun atomaire sensor meer te weten te komen over het gedrag van magneetgolven, zodat die hopelijk ooit gebruikt kunnen worden in groene ICT-toepassingen.

16 mei 2020

Expression of Concern over artikel Quantized Majorana conductance

Op 29 april heeft Nature het volgende bericht geplaatst over het artikel Quantized Majorana conductance uit 2018: “The authors have alerted the editors of Nature to potential problems in the manner in which the raw data in this Letter have been processed, and these will have an impact on the conclusions that can be reliably drawn.”

14 mei 2020

Hoe koper een cel kan beschadigen

Koper is belangrijk voor veel processen in ons lichaam. Het ondersteunt onder meer de productie van rode bloedcellen, de stofwisseling, en de vorming van bindweefsel en botten. Het is bekend dat koper ook een rol speelt bij ziekten, zoals kanker, diabetes en de ziekte van Alzheimer. Helaas weten we nog niet wát die rol precies is. Onderzoekers van de TU Delft en de Poolse Academie van Wetenschappen hebben nu een nieuw stukje van de puzzel ontdekt. Om z’n werk te kunnen doen, bindt koper zich in de cel aan verschillende soorten eiwitten. En hoewel de complexen die zich daarbij vormen op zichzelf niet schadelijk zijn, blijken tijdens de binding tijdelijke ‘tussenvormen’ te ontstaan die kunnen leiden tot schade aan de cel. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in Angewandte Chemie.

13 mei 2020

Gist duizelig maken om meer te leren over onze eigen eigenschappen

Wat kan gist ons over onszelf leren? Heel veel, zegt Werner Daalman, een promovendus in de groep van Liedewij Laan die op woensdag 13 mei zijn proefschrift verdedigt. Daalman heeft bestudeerd hoe bakkersgist bepaalt in welke richting het groeit. Wat blijkt? Willekeurige verschillen in de kwantiteit van de eiwitten die betrokken zijn bij de celgroei spelen daarbij een belangrijke rol. Dergelijke willekeurige variaties in de eiwitkwantiteit zijn waarschijnlijk ook een belangrijke factor in andere cellulaire processen. Niet alleen in gist, maar ook in menselijke cellen.

07 mei 2020

TU Delft leidt nieuw Europees project rondom membraanloze redox flow-batterijen

De EU heeft recentelijk 4 miljoen euro toegekend aan het MELODY-consortium, voor de ontwikkeling van goedkope, innovatieve batterijen voor grootschalige energieopslag, als onderdeel van het Horizon 2020-programma 'Advanced Redox Flow Batteries for stationary energy storage'. Het MELODY-consortium bestaat uit kleine en middelgrote ondernemingen (Elestor, PV3 Technologies, Vertech), de industrie (Shell) en academische leiders (TU Delft, Technion, Universiteit van Exeter, ETH Zürich), met coördinatiesteun van Hezelburcht. Het samenwerkingsproject is in januari 2020 van start gegaan en zal 4 jaar duren, wat heeft geleid tot een pilot-faciliteit die de praktische toepassing demonstreert, waarbij elke partner de benodigde kennis en capaciteiten inbrengt om het project te voltooien.

30 april 2020

Vier nieuwe Delftse KNAW-leden

De KNAW heeft achttien nieuwe leden gekozen, waarvan vier afkomstig van de TU Delft. Leden van de KNAW, vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines, worden gekozen op grond van hun wetenschappelijke prestaties.

30 april 2020

Investering van ruim veertien miljoen om micro-organismen beter te benutten

Waterzuivering, darmgezondheid, voedselbereiding en hergebruik van grondstoffen zijn allemaal processen waarbij micro-organismen een centrale rol spelen. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) investeert samen met Wageningen University & Research en de TU Delft bijna vijfentwintig miljoen euro in een onderzoeksfaciliteit voor het onderzoeken en toepassen van micro-organismen voor een veelvoud aan maatschappelijke toepassingen. De onderzoeksfaciliteit - getiteld UNLOCK – omvat apparatuur en menskracht voor het effectief vergaren van kennis over micro-organismen en werd vandaag gehonoreerd.

27 april 2020

Delftse onderzoekers brengen Vermeer en het Meisje dichterbij

Wetenschappelijk onderzoek naar het wereldberoemde schilderij van Johannes Vermeer, bekend als ‘Meisje met de parel’, heeft nieuwe ontdekkingen en inzichten opgeleverd. Delftse onderzoekers van verschillende faculteiten speelden een belangrijke rol in het onderzoek.

23 april 2020

Andreas Wallucks verkozen tot Schmidt Science Fellow

Schmidt Futures heeft Andreas Wallucks van het Simon Groeblacher Lab (Quantum Nanoscience) geselecteerd als een van hun 22 early-career, interdisciplinaire Fellows. Wallucks krijgt een toelage van $100.000 die hem in staat stelt om als postdoc te switchen van onderzoeksonderwerp. Hij wordt daarnaast lid van een internationale gemeenschap van fellows en wordt gekoppeld aan een ervaren senior-wetenschapper die als mentor zal optreden.

20 april 2020

Micro-organismen werken samen om hoge temperaturen te overleven

Delftse onderzoekers laten in Nature Microbiology zien dat micro-organismen kunnen samenwerken om elkaar en hun toekomstige generaties te helpen overleven en zich te vermeerderen bij hoge temperaturen.