Nieuws & Mediaoptredens

498 resultaten

12 augustus 2019

Aimee van Wynsberghe in Holland Herald about Robot ethics

Assistant professor and robot ethicist Aimee van Wynsberghe of TU Delft says we should not worry about robots taking over humanity. But we do need to develop moral codes when it comes to robotics and artificial intelligence.

30 juli 2019

Frank Guldenmund op Managersonline.nl over Veiligheidskunde

De wereld verandert met enorme snelheid. Technologie die twintig jaar geleden nog in de kinderschoenen stond, maakt meer dan ooit deel uit van ons dagelijks leven. Technologie die tien jaar geleden bedacht werd, kan vandaag of morgen een revolutie veroorzaken. Maar niet alleen technologische ontwikkelingen gaan snel, ook mensen veranderen. De manier waarop er wordt gewerkt, verandert namelijk net zo hard mee. Dit geldt ook voor de rol van veiligheidskundigen. Stilstaan kan niet! Maar waar gaat het vak de komende jaren naartoe? Frank Guldenmund, universitair docent bij Safety Science & Security Group aan de TU Delft, geeft zijn visie hierop.

26 juli 2019

Jeroen van den Hoven in De Volkskrant over privacy

Een recordboete van 5 miljard dollar voor Facebook vanwege privacyschendingen, Australië dat een speciale toezichthouder voor internetplatformen overweegt én een groot onderzoek van de Amerikaanse overheid naar de (over)macht van techgiganten: deze week werd wederom duidelijk dat Silicon Valley niet meer overal mee wegkomt. Wat betekent dat precies? En hoe nu verder?

12 juli 2019

Van Hasselt lecture 2019

The theme of the yearly Van Hasselt lecture will relate to Ethics, Technology, Peace and Justice. The lecture is named after the Delft student Frans van Hasselt, who held a lecture on 23rd November 1940 denouncing the firing of Jewish professors at the university. Frans van Hasselt was arrested by the German occupying forces and died in 1942 at the Buchenwald concentration camp.

10 juli 2019

Essay Prize for Michael Klenk and Martin Sand

Michael Klenk and Martin Sand recently received an Essay Prize for their research on responsibility and technology.

27 juni 2019

Jeroen van den Hoven in de Volkskrant over digitalisering

De storing bij telecomprovider KPN, met daardoor onbereikbare noodnummers, heeft Nederland opgeschrikt. De afhankelijkheid van communicatienetwerken werd pijnlijk zichtbaar: vertrouwen we niet te veel op de digitalisering en, in het bijzonder, op de overheid? Jeroen van den Hoven, hoogleraar ethiek en technologie aan de TU Delft, vindt dat de verregaande digitalisering om ‘een nieuwe manier van kijken’ vraagt.