Boeken en Publicaties


Making messages memorable. The influence of rhetorical techniques on information retention

Martijn Wackers heeft het proefschrift Making messages memorable. The influence of rhetorical techniques on information retention geschreven (ISBN: 978-94-6093-377-6, doi:10.48273/LOT0592, https://hdl.handle.net/1887/3185773). Deze dissertatie onderzoekt hoe retorische technieken die sprekers toepassen tijdens speeches kunnen beïnvloeden welke informatie luisteraars onthouden.


Nooit meer klamme handjes?

Apps tegen spreekangst
Een bonkend hart, trillende handen en een droge mond – bijna iedereen voelt spanning bij het spreken voor een groep. Maar ook daarvoor zijn er tegenwoordig apps beschikbaar. Wat werkt wél en wat niet?

Door: Sjaak Baars en Jolien Strous

Lees meer


Meulen, M.B. van der (2019). De retoriek in Jesse Klavers speeches: ‘muzikale drugs’. Tekstblad, 34(2), 6-10.

Meulen, M.B. van der (2014). Wat wordt er gezegd tijdens time-outs in de Nederlandse volleybaltop? VolleyTechno, 33(3), 18-21.


In 2012 is het boek Presenteren: wat werkt echt en wat echt niet? Onderbouwde adviezen over presentatietechnieken, geschreven door ITAV-communicatiedocenten Martijn Wackers en Josje Kuenen, verschenen bij uitgeverij Communicatiereeks. Het boek bevat up-to-date presentatieadvies dat is onderbouwd met onderzoek uit de communicatiewetenschap, sociale en cognitieve psychologie, en retorica. Op basis van die inzichten wordt gericht advies gegeven over het toesnijden van je boodschap op verschillende soorten publiek en het effectief inzetten van overtuigingsprincipes en interactieve middelen. Dat levert bijvoorbeeld de volgende spannende conclusies op: controversiële openingen kunnen juist averechts werken, de inhoud van je antwoord is soms minder belangrijk dan de vorm ervan en als je je publiek in een goed humeur brengt, zal het minder kritisch zijn. Daarnaast blijkt het vaak verguisde PowerPoint helemaal zo slecht nog niet, als je het tenminste zo gebruikt dat het publiek de boodschap onthoudt. Ook heeft het boek aandacht voor nieuwe visualisatie- en interactiemiddelen zoals Prezi en Twitter en geeft het concrete tips voor verschillende soorten presentaties – van elevator pitch tot onderzoekspresentatie. Aan het boek is ook een lesopzet voor presentatiecursussen gekoppeld. Het Instituut voor Talen en Academische Vaardigheden gebruikt het boek Presenteren: wat werkt echt en wat echt niet? in haar cursussen WM0211TU Bedrijfscommunicatie: Professioneel Presenteren en WM0203TU Mondeling Presenteren.