TU Delft heeft de ambitie om in 2030 CO2-neutraal, klimaatadaptief en circulair te zijn, met aandacht voor biodiversiteit en leefkwaliteit. Hierbij stelt TU Delft haar campus open als proeftuin voor innovaties, waar de kracht van de ingenieur, ontwerper, wetenschaper, de overheid en het bedrijfsleven samenkomen. Om de ingenieur van de toekomst op te leiden, zal TU Delft het thema Duurzaamheid in meer vakken integreren. Op deze pagina staan de ontwikkelingen naar onderwijs voor de ingenieur van de toekomst.
Onderwijs voor het thema Duurzaamheid ontwikkelt kennis, vaardigheden, ethische waarden, wereldbeelden en verantwoordelijkheidsgevoel, dat studenten nodig hebben om te handelen op een manier die bijdraagt aan een duurzame wereld en duurzame leefpatronen.
De Delftse Ingenieur
Afgestudeerden zijn in staat impact van ingenieursoplossingen kritisch te evalueren, met betrekking tot duurzaamheid in zijn geheel. Met vaardigheden en kennis over de implementatie van duurzaamheid binnen het vak van de ingenieur, dragen zij bij aan klimaatactie. Zo wordt de ingenieur van de toekomst opgeleid.
Inventarisatie voor Duurzaamheid in het onderwijs
Aan het begin van collegejaar 2022 – 2023 startte Monika Roeling, onderzoeker Duurzaamheid in het Onderwijs, de inventarisatie van het thema Duurzaamheid in het onderwijs. Samen met Hans Hellendoorn, Pro Vice Rector Magnificus Joint Education Affairs, en Andy van den Dobbelsteen, Coördinator Duurzaamheid van de TU Delft, is gekozen voor Engineering for One Planet (EOP) als raamwerk om duurzaamheid te integreren in het onderwijs bij de TU Delft in 2030. In samenwerking met studenten van GreenTU en de GreenTeams van elke faculteit zijn meer dan 1800 vakken uit de Studiegids van collegejaar 2022/2023 onderzocht op basis van duurzaamheidskernwoorden. Op basis van dit onderzoek werkt de universiteit toe naar duurzaamheid in het onderwijs van 2030.
Het EOP-raamwerk
Het Engineering for One Planet (EOP)-raamwerk is een hulpmiddel om het thema Duurzaamheid in het onderwijs aan TU Delft te integreren. Het raamwerk richt zich op belangrijke en moderne leerresultaten op het gebied van duurzaamheid, waarover elke technische student zou moeten beschikken. Monika Roeling, Hans Hellendoorn en Andy van den Dobbelsteen hebben het EOP-raamwerk gebruikt als basis voor een model dat bij TU Delft past. Dit raamwerk is een conceptueel model dat het gesprek over Duurzaamheid in het onderwijs start. Aan de hand van discussie wordt het EOP-raamwerk verder aangepast voor het onderwijs aan TU Delft. Het raamwerk heeft het doel om met een nieuwe visie naar het huidige curriculum te kijken.
Samenwerken voor Duurzaamheid in het onderwijs
Om duurzaam onderwijs in 2030 te realiseren, zijn er verschillende onderzoeken en initiatieven gestart. Er zijn al docenten die het thema Duurzaamheid en klimaatverandering meenemen in het onderwijsmateriaal. Hier staan recente activiteiten en projecten.
Een duurzaam initiatief delen? Contact sustainability@tudelft.nl
De Groene Draad
GreenTU is betrokken bij het verduurzamen van het onderwijs binnen De Groene Draad. Dit is een initiatief van Lijst Bèta en GreenTU om docenten te helpen duurzaam lesmateriaal te ontwikkelen.
LEAF
LEAF (Learning Ecosystem: taking Action for the Future) bevordert de brede integratie van onderwijs in klimaatactie en transformatieve vaardigheden in de curricula van studenten. De onzekere toekomst vraagt om transformatieve ingenieurs die complexe problemen begrijpen, grenzen kunnen overschrijden en verandering teweeg kunnen brengen in klimaatoplossingen. Met LEAF leren studenten in en met de maatschappij. Studenten werken in multidisciplinaire teams aan klimaatgerelateerde onderwerpen in de maatschappij samen met burgers, publieke en private partners.
TU Delft streeft naar een programma van 10 weken in alle bacheloropleidingen. In dit programma evaren studenten op natuurlijke wijze de complexiteit van de betrokkenheid van onderzoekers, private sector, publieke sector, MBO, HBO, burgers en maatschappelijke organisaties. Door deze structuur wordt studenten een rijke leeromgeving geboden die transdisciplinair onderwijs mogelijk maakt en hun laat zien hoe ze daadwerkelijk impact kunnen maken voor een betere samenleving.
Climate Fresk
Medewerkers en studenten die meer willen leren over de klimaattransitie kunnen meedoen aan de ‘Climate Fresk’, een klimaatspel in de vorm van een workshop. Het is een interactief spel waarin je de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering ontdekt en mogelijke maatregelen bespreekt. Het spel is samengesteld op basis van IPCC-rapportages. De Climate Fresk heeft de potentie om een snelle implementatie van basis klimaatonderwijs te realiseren. In januari 2024 hebben al 65 medewerkers en studenten de workshop gevolgd.
Blue Engineering
Studenten van TU Delft kunnen starten met het vak ‘Sustainability in Engineering’. Dit onderwerp stamt af van het vak ‘Blue Engineering’ van TU Berlijn, waar nagedacht wordt over sociale en ecologische crises en de relaties tussen technologie, natuur, het individu en de samenleving.
Studenten kunnen zich inschrijven voor dit vak via de Studiegids.
De GreenDatabase
GreenTU heeft op basis van de inventarisatie een database, de ‘GreenDatabase’, opgezet. Deze database bevat duurzame vakken aan TU Delft.
In de inventarisatie is gebruik gemaakt van keywords voor het thema Duurzaamheid. Naast de keywords zijn de Sustainable Development Goals (SDG’s) ook meegenomen met behulp van ChatGPT. De Greendatabase is een startpunt. Het Sustainability Project en GreenTU staan open voor feedback, contact sustainability@tudelft.nl.
MOOC's
Naast het onderwijs dat op de campus wordt gegeven, biedt de TU Delft ook ‘Open & Online’ onderwijs, MOOC’s (Massives Open Online Courses) aan. Met een MOOC over Klimaat en Duurzaamheid heeft de student basisinformatie over het thema Duurzaamheid. Deze MOOC is in ontwikkeling.
Special Interest Group
De Teaching Academy aan TU Delft ondersteunt docenten van de TU bij het uitwisselen van hun onderwijsexpertise door het faciliteren van Special Interest Groups (SIG’s). Via deze groep wordt kennis en ervaring gedeeld op het gebied van onderwijs. Docenten zijn het gehele jaar welkom bij de SIG.