73 resultaten

10 april 2019

TU Delft publiceert visie op Climate Action

Het klimaat verandert en met dat gegeven moeten we iets doen. Wat de TU wil bijdragen staat in een stuk dat de universiteit vandaag online heeft gezet.

03 april 2019

'Het is dom om niet energieneutraal te bouwen’

In Nederland neemt Amsterdam het voortouw in stedelijke verduurzaming. In 2040 moet de stad CO2-neutraal zijn. Andy van den Dobbelsteen leidt de onderzoeksgroep die dit huzarenstukje uitstippelt.

28 maart 2019

Moderne trombe-wand bespaart massa’s energie

Een trombe-wand kan met faseveranderende materialen zorgen voor veel lager energiegebruik van gebouwen. Dat blijkt uit het onderzoeksproject DoubleFace 2.0. Hypermoderne technieken blazen deze stokoude warmteregelingsmethode nieuw leven in.

08 maart 2019

Nieuw ontwerp voor aardgasvrij maken van wijken zorgt voor flinke CO2-besparing

Met het ontwerp wordt flink meer CO₂ bespaard dan andere aardgasvrije oplossingen.

06 maart 2019

KIVI Academic Society Award for prof. Andy van den Dobbelsteen | Climate Design & Sustainability

Het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) reikt op 18 maart op de Dag van de Ingenieur de KIVI Academic Society Award uit aan prof. dr. ir. Andy van den Dobbelsteen, hoogleraar Climate Design & Sustainability aan de Technische Universiteit Delft. Van den Dobbelsteen wordt de onderscheiding toegekend vanwege zijn jarenlange voortrekkersrol op het gebied van duurzaam bouwen en voor zijn opvallende aanwezigheid in het klimaatdebat.