Een allesomvattende benadering van elektrotechniek

Leren geeft İlke Ercan het gevoel dat ze leeft. Daarom studeerde ze natuurkunde: het was voor haar de meest uitdagende studie. Nu ze een onderzoeker is, gespecialiseerd in nanocomputing, plus een volleerd docent, helpt ze bachelorstudenten om weloverwogen beslissingen te nemen over hun toekomst.

İlke Ercan is waarschijnlijk de enige persoon die in één jaar tijd papers publiceert over uiteenlopende onderwerpen als kwantumuitlezingen, gamificatie van onderwijs en sociale veiligheid op campussen. En als natuurkundige, elektrotechnisch ingenieur, onderzoeker, docent, een echte geleerde en voorvechter van diversiteit en inclusiviteit, heeft ze misschien wel meer competenties en interesses dan een zebra strepen heeft. Maar ze is allesbehalve ongeconcentreerd. In plaats daarvan is ze vastbesloten om haar interesses te volgen en haar 'sweet spot' te vinden.

“Mijn bijvak filosofie hielp me mijn bachelor natuurkunde beter te begrijpen", zegt ze. Daarna heb ik een master en een PhD in elektrotechniek gevolgd, gericht op nano-elektronica, omdat ik zo mijn kennis van de natuurkunde kon combineren met de fundamentele filosofische vragen waarin ik ook geïnteresseerd was. Het heeft ook een zeer praktische toepassing in de toekomst van de informatica, wat een centraal thema in mijn onderzoek is geworden.” Als docente spant zij zich evenzeer in om haar studenten aan te moedigen hun eigen 'sweet spot' te vinden - als ingenieur en als persoon.

Geïnspireerd door haar mentoren in engineering, en in de geschiedenis en filosofie van de wetenschap, streeft ze ernaar haar wetenschappelijke praktijk in een maatschappelijke context te plaatsen, inclusief hoe studenten zich tot die context verhouden. “Toen ik mijn allereerste cursus circuittheorie gaf, ontwikkelde ik bijvoorbeeld een project waarbij ik studenten de Amerikaanse transcontinentale telegraaflijn liet nabouwen in het lab. Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog hielp de telegrafie vrouwen om deel uit te maken van de beroepsbevolking.”

Alles wat ik studeerde, leerde ik op een manier die ik aan mijn moeder zou kunnen uitleggen

Haar onderwijsprestaties leverden haar verschillende prijzen op, waaronder de titel Beste Docent van de afdeling Micro-elektronica door studentenstemmen na slechts haar eerste studiejaar aan de TU Delft. “Mijn moeder was een leergierige vrouw en informeerde altijd naar de onderwerpen die ik studeerde; van hoe kwantumdots werken tot wat een wetenschappelijk paradigma is. Alles wat ik studeerde, leerde ik op zo'n manier dat ik het aan haar kon uitleggen. Dus toen ik mijn eerste onderwijsprijs won, belde ik haar en zei: "Mam, ik heb dit te danken aan je vragen.”"

Vanuit het niets

Vlak voordat ze bij de TU Delft kwam, hielp İlke bij het opzetten van een complete elektronica-opleiding en ontwikkelde ze cursussen vanaf nul. “Dat was in Middelburg, in het zuiden van Nederland,” zegt ze. “Er was niet eens een gebouw, laat staan een lab. Ik moest alles zelf uitzoeken, ook hoe ik instrumenten moest bestellen. Kun je bij Bol.com een oscilloscoop kopen? Het was de ervaring van mijn leven.”

De Makerspace is voor studenten om creatief te zijn - als een speeltuin

Nu, als hoofdopleider bij de sectie Electrical Engineering Education (EEE) aan de TU Delft, ligt een van haar onderwijsuitdagingen in het opzetten van een homologatiemodule in een gezamenlijke masteropleiding met de Universiteit Leiden. “De master Quantum Information Sciences and Technology gaat aanstaande september van start”, zegt ze. “Ik ben enthousiast om inhoud te ontwikkelen om de natuurkunde-, wiskunde- en informatica-studenten fundamenten van elektrotechniek bij te brengen.”

Women+

“Alles wat ik doe aan de TU Delft is mogelijk dankzij mijn fantastische collega's van de sectie EEE. We zijn allemaal erg gepassioneerd over onderwijs, en staan open om nieuwe dingen te ontdekken.” Een van die nieuwe dingen is de Educational Makerspace waarvoor ze een deel van de onderwijsbeurs van de TU Delft, die ze net heeft gekregen, gaat gebruiken. “We hebben beneden een fantastisch onderwijslab, maar dat wordt gebruikt voor vakken met een gestructureerde inhoud”, zegt ze. “De Makerspace is voor studenten om creatief bezig te zijn - als een speeltuin. Met de andere leden van de EEE willen we met onze studenten inhoud ontwikkelen om burgerwetenschapsprojecten en publieke outreach te doen.”

Ik verwerk mijn onderzoek in mijn studentenprojecten en mijn studenten in mijn onderzoek

Het verkennen van nieuwe dingen strekt zich ook uit tot sociale aspecten. Toen İlke voorstelde om een IEEE Women in Engineering Affinity Group te starten, haastte een collega zich onmiddellijk om te helpen. “We noemen het nu Women+, omdat we ons realiseerden dat alle genderminderheden vertegenwoordigd moeten zijn.” Tellegen Hall is ook het eerste teaching lab van de TU Delft dat actief sport met een sociale gedragscode rond diversiteit en inclusiviteit.

Alleen maar cijfers

Tegelijkertijd zet ze haar onderzoek naar nano- en kwantumcomputing voort. Officieel besteedt ze 80% van haar tijd aan onderwijs en 20% aan onderzoek. “Die cijfers zijn voor administratieve doeleinden en bepalen niet mijn agenda", zegt ze. “Ik verwerk mijn onderzoek in mijn undergraduate projecten, en mijn undergraduates in mijn onderzoek. Sinds ik in 2014 ben gepromoveerd, is bij elk artikel dat ik heb geschreven een student co-auteur. Dat is mijn trots en vreugde.”

Op de vraag of ze hoogleraar zou willen worden, antwoordt ze: “Wat maakt mijn titel uit? Zolang ik maar inhoud van hoge kwaliteit kan creëren die mijn vakgebied vooruit helpt. Momenteel richt ik me op het overbruggen van de kloven in het ingenieursonderwijs. Van de middelbare school tot onze bachelor en verder. Het is belangrijk om studenten te ontmoeten waar ze zijn en ze te helpen zin te geven aan wat ze leren, en hoe ze dat in hun carrière kunnen uitdragen.”