New Features


To top


Dynamic content overview - Card Layout

News and Agenda items are usually displayed in what is called a Dynamic Content Overview. The news / agenda feed on your page is one as well. There are several overview templates available, but there was great demand for a template that displayed the search results in a card layout. This has now been introduced, an example can be seen on the right.

Also, check out more Card Layout display options!

Styling is determined by the available content of the result pages, as well as custom settings in the overview element. All card variations (normal, half height, horizontal, and horizontal half height) are available to choose from, as well as the number of results per row.

Because the overviews are difficult to set up properly, changing from your current template to this new template is not done by editors. Please contact your local content manager to apply for this overview template.

Resultaten initiatieven over samenwerking fossiele industrie

TU Delft is gecommitteerd aan het ondersteunen van de energietransitie en wil samenwerken met partners die deze missie onderschrijven. De vraag in hoeverre samenwerking met de fossiele brandstofindustrie bijdraagt aan de energietransitie houdt velen binnen en buiten de universiteit bezig. Afgelopen najaar werden drie initiatieven geïntroduceerd om studenten en medewerkers in de gelegenheid te stellen actief mee te denken over deze vraag. Het ging om een online raadpleging, open dialoogsessies en een moreel beraadkamer. De initiatieven zijn nu afgerond en hebben geresulteerd in vier aanbevelingen waar we mee aan de slag gaan. De aanbevelingen staan hieronder samengevat. 1. Wees transparant over samenwerking Bij alle drie de initiatieven werd duidelijk dat er binnen TU Delft veel behoefte is aan openheid over samenwerking. Het gaat daarbij om transparantie over samenwerkingen én over de motivatie voor deze samenwerkingen. In de online raadpleging koos 80% van de bijna 3.000 deelnemers voor het geven van openheid. Het was daarmee de meest populaire maatregel. 2. Koester en versterk een open gesprekscultuur De open dialogen en de bijeenkomsten van de moreel beraadkamer vonden plaats in een open sfeer en lieten zien dat het mogelijk is om in dergelijke settings een constructief, inhoudelijk gesprek te voeren. Er was bij de deelnemers behoefte aan meer dialoog over dit onderwerp. Ook de recente bevindingen van de Onderwijsinspectie over sociale veiligheid bevestigen dat TU Delft er goed aan doet om verder te bouwen aan een open gesprekscultuur. De drie initiatieven, of variaties daarop, kunnen hierbij behulpzame instrumenten zijn. 3. Stel voorwaarden aan samenwerking met de fossiele brandstofindustrie Uit de drie initiatieven komt naar voren dat er verschillende opvattingen leven over de vraag of samenwerking met de fossiele brandstofindustrie kan helpen om de energietransitie te versnellen. Een meerderheid van de deelnemers aan de raadpleging koos voor een maatregel om voorwaarden te stellen aan samenwerking (76%) – hetzij aan de partner (54%), hetzij aan de samenwerking zelf (58%). Er is geen breed gedragen signaal gegeven om op korte termijn in het geheel geen nieuwe samenwerkingen aan te gaan of om lopende samenwerkingen te stoppen. 4. Bepaal de rol van TU Delft in de energietransitie 94% van de deelnemers aan de online raadpleging vindt dat TU Delft een belangrijke rol heeft te vervullen in de energietransitie. Maar wat die rol precies inhoudt en hoe we die willen invullen is nog niet voldoende helder. Daarom wordt het gesprek hierover voortgezet. Wat is de ambitie van TU Delft, welke verantwoordelijkheid valt wetenschappers, andere medewerkers, studenten en bestuurders toe? Hoe zetten we voortschrijdend inzicht om in daden? Kunnen we hier op nieuwe manieren onze krachten bundelen met andere universiteiten? Het College van Bestuur heeft bovenstaande aanbevelingen overgenomen. Aan het Climate Action Programme en het Integrity Office is gevraagd om samen met collega’s uit andere organisatieonderdelen een kernteam samen te stellen om de coördinatie van de vervolgstappen op zich te nemen. Meer informatie Bekijk hieronder de stukken waarop bovenstaande aanbevelingen zijn gebaseerd. Advies aan het College van Bestuur ​​​​​​​Managementsamenvatting Moreel Beraadkamer ​​​Resultaten van de online raadpleging Rapportage over de open dialogen

Volg de weg van het sediment

Stuart Pearson, coastal engineer bij TU Delft, ontvangt een NWO Veni-beurs. Hij gaat onderzoeken hoe sediment zich verplaatst. Op het niveau van een individuele zandkorrel. Zo hoopt hij een numeriek model te verifiëren waarmee precies de afgelegde route van het zand duidelijk wordt. Dit kan een uitkomst bieden om de kustbescherming op een natuurlijke manier te beïnvloeden en stimuleren. Duinen zijn belangrijke barrières om Nederland te beschermen tegen overstromingen. Om de kustlijn en haar beschermers in stand te houden, proberen coastal engineers het natuurlijke systeem te begrijpen. Zo kunnen ze nieuwe effectieve maatregelen ontwerpen om de kust te beschermen. S.G. (Stuart) Pearson S.G.Pearson@tudelft.nl Chaos De kust is voortdurend in beweging. Zand erodeert continu, waarna het elders weer ophoopt. Maar waar? Stuart Pearson zoomt in op een ongekend kleine schaal en wil erachter komen welke weg specifieke zandkorrels afleggen naar verschillende locaties aan de kust. Het is een enorme uitdaging om de korrels te volgen, en niet alleen omdat ze er allemaal hetzelfde uitzien. Golven en stromingen beïnvloeden het sedimenttransport in alle richtingen. "Het lijkt één grote chaotische puinhoop", zegt Pearson. "Ik beschouw kusten als een onderling verbonden netwerk van sedimentroutes, zoals een metrokaart die laat zien hoe stations met elkaar verbonden zijn. Deze connectiviteit onthult de verborgen structuur die ten grondslag ligt aan de chaotische sedimentroutes." Gekleurd zand in een groot zwembad Om deze routes te ontdekken werkt Pearson aan een experiment met een strand in een gecontroleerde laboratoriumsetting. Omdat het in de natuur bijna onmogelijk is om individuele korrels te onderscheiden, kwam hij op een kleurrijk idee. In een golfslagbassin ter grootte van een olympisch zwembad bij Deltares zal hij een strand aanleggen dat verdeeld is in vlakken met verschillende kleuren zand. "Ik heb een techniek ontwikkeld om een dataset te maken van de bewegingen van de korrels. Camera's zullen het bassin van bovenaf volgen en identificeren waar de verschillende kleuren terechtkomen, en vooral via welke weg ze daar komen." Numerieke modellen valideren Tijdens zijn PhD werkte Pearson aan een veldexperiment waarbij hij fluorescerend groen zand volgde bij de Waddeneilanden. "Het meten van de paden in ‘het wild’ is erg moeilijk", legt hij uit. "Ik kon zien waar een deel van het groene zand zich heen verplaatste, maar dat vertelt ons maar deels iets over het kustsysteem. Ik wil precies de routes van het systeem begrijpen, en dat kunnen we alleen in het lab doen.” Pearson ontwikkelde numerieke modellen om de meest plausibele routes te onderzoeken. Hij kijkt uit naar de nieuwe mogelijkheden dankzij deze veni-beurs: "Ik hoop met nieuwe laboratoriumexperimenten te bewijzen dat het model fysiek de juiste processen weergeeft. En daarnaast hoop ik dat andere onderzoekers hun modellen van sedimenttransport kunnen valideren aan de hand van mijn dataset."

Jos Zwanikken Education Fellow

De Delft Education Fellowship erkent en waardeert de inspanningen van docenten voor onderwijsinnovatie en vergroot de impact op onderwijsvernieuwing en -ontwikkeling. Docenten, Universitair Docenten, Universitair Hoofddocenten en Hoogleraren kunnen Education Fellow worden wanneer zij een zichtbare, substantiële en waardevolle bijdrage hebben geleverd aan het onderwijs van de TU Delft. De decaan van elke faculteit zal potentiële Fellows nomineren. Elk jaar benoemt TU Delft vier nieuwe Education Fellows. Sinds 2016 zijn 31 Education Fellows begonnen aan hun onderwijs fellow project. Een TU Delft Education Fellow wordt aangesteld voor een periode van twee jaar. Ze ontvangen een tweejarige subsidie van €25.000 per jaar voor onderwijsdoeleinden. Baanbrekende trajecten voor een diverse studentenpopulatie Dit project richt zich op het creëren van meerdere trajecten binnen afzonderlijke cursussen die leiden tot dezelfde leerdoelen, met als doel een diverse studentenpopulatie (in vele opzichten) te bedienen en een omgeving te koesteren die transdisciplinariteit kan ondersteunen en bevorderen. Het project bouwt voort op een succesvol experiment in Q2 van het afgelopen academiejaar, met de intentie om meerdere trajecten te implementeren binnen de natuurkundecursussen van het Nanobiologie-curriculum, gebaseerd op het niveau van onafhankelijkheid/verantwoordelijkheid en focus op vaardigheden. Dit zou de studenten een keuze bieden tussen twee niveaus van verantwoordelijkheid en hen voorzien van een veel breder scala aan cursusmaterialen, die slechts gedeeltelijk summatief zijn. In het bijzonder zou een selectie van de summatieve beoordelingen gekozen kunnen worden, waaronder opdrachten die de nadruk leggen op computationele vaardigheden, wiskundige nauwkeurigheid of praktische relevantie. Deze ontwikkelingen zullen sterk worden geïnformeerd en beoordeeld door onderwijsexperts en samenwerkingspartners.

To top


Tabs as Grid Elements

What changed?

Tabs were difficult to manage, especially when you wanted to re-use and swap content from other pages. Therefore, the tab element has been redesigned for a more user-friendly interface, a better overview of the embedded content, and the added possibility to cut/paste and reference elements in it.

The old Tab element still exists and is not automatically replaced, but will be phased out. For this purpose, the old version has been disabled for editing. In the following weeks, we'll be changing all existing Tab Elements to Tabs Grids. Should you however come across an old Tab Element and you find yourself unable to edit it, please contact your local content manager.

How can I create a new Tabs Grid?

Tabs Grids are created like all other grids. When creating a new element, under Grid Elements, select Tabs grid. This will place a grid on your page with 5 rows, each row representing one of the tabs.

  • The Header in the first element of each tab will also be the title of that tab. So for instance, in this case, the Header of this text element ('How can I create ...') is adapted as Tab title.
  • You can select a colour theme by editing the Tabs Grid properties; under Appearance, select a theme (see fig.)
  • If you don't put any content in a tab, it will be invisible.

 

Any tips and tricks?

When you don't want to start a tab with a header (for instance, when it's an image), you still need to tell Typo3 which title to use for this tab. You can do so by creating a 'Header Only' element, and under Type, select 'Hidden'. This will not show the header inside your tab, but it will be adopted as Tab title.

 

To top


Youtube video in Header Slider

It is now possible to put a video in the Header Slider on top of any page. 

If you want to add a Youtube video to your header-slider, just paste the youtube URL in the link field of a slide; a play button will be shown on your slide, and a pop-up style video will play when the button is pushed.

Like all slides, this feature also requires you to upload an image.

To top


Full Width page template

This page combines the regular Content page with the Homepage. Its features are identical to the Homepage format in many ways, but it adds the bread crumb on top, so visitors can easily find their way back.

This layout was frequently created with a workaround (Content Page with Left Column, combined with specific element settings), which is why an official option has been included instead. 

To create this layout, go to the page properties, under Appearance, select the Backend Layout 'Content page that is full width'.
(feature renaming can hopefully be included in our next release)

This page is actually an example of this layout. Click 'To Top' to view the breadcrumb.

To top


Special Page template

This is another new page template (see: Full Width page template). This layout is designed for a long-read format, by dividing the screen in two halves; the left one is designated for images, the right one for all content. There is also a special connection between picture and content, enabling a nice scrolling experience.
Try it out!

This layout is particularly useful for magazine-style pages.

To create this layout:

  • go to the page properties; under Appearance, select the Backend Layout 'Special Page' (see fig.).

  • On this new page, create a new element; under Grid Elements, select Special Container (see fig.). This grid consists of two columns.

  • In the left column, you place a 'Special Image' element.
    This is the image that is displayed stationary alongside the scrolling content on the right; when the visitor is at the end of the content in this Special Container, the image will scroll up, and display the next Special Container.

  • In the right column, you place a normal 100% Grid element.

  • In the element properties of this Grid Element, under Appearance, select 'Used for content on special pages..' (see fig.).

  • Inside this 100% grid, you can place all elements to your liking.

The last steps, creating a 100% grid, are necessary to create the Special layout as it was designed. This element layout compresses the width of the elements within - otherwise, the text would run the entire width of the column.

 

To top


Facts and Figures element

This is a new element to display, for instance, facts and figures.

To create this, add a new Fact element inside a grid. Under Theme, select the header colour.
Then, edit the grid properties, go to the tab Appearance, and choose a background colour under 'Theme'.

Please note: the fact element only properly works in combination with this coloured grid background.

What is the coolest new feature?
Fact Element
How many features are in this new release?
40
Number of new features
11

To top


Coloured grid background

The background colour feature for grids can also be used without a fact element. It may for instance be useful for magazine-type pages, to highlight a specific text.

Two layout guidelines:

  • Dont overdo it! These coloured grids are very dominant. Don't create an abstract piece of art.
  • See if you should add top and bottom margins (under Appearance), to prevent the grid from overlapping with other elements. 

To create this, edit the grid properties, go to the tab Appearance, and choose a background colour under 'Theme':

To top


Notification element

This element can be used to draw attention to a certain part of your website, or a call-to-action (for instance, when an application deadline is approaching). You can add one or two buttons. The element is available in all TU Delft theme colours.

To create this, add a new Notification element. Enter a header, text, and theme, and, optionally, one or two buttons. The buttons can either be white or transparent.

Notification element

These are not the only release notes; they are only the new elements. Check out our improvements and bug fixes!

Improvements Bug fixes

To top


Read More-toggle

This option allows you, in a Text element, to hide paragraphs under a 'read more'-line (as seen below).

To create this, in the Rich Text Editor (RTF) of the Text element, stand in the text on the desired location. Click on 'Insert Custom Element', then 'Tudelft', then 'Insert Readmore'. An orange marker will appear in your text.

To demonstrate this, a piece of literary history:

Alice

There was a table set out under a tree in front of the house, and the March Hare and the Hatter were having tea at it: a Dormouse was sitting between them, fast asleep, and the other two were using it as a cushion, resting their elbows on it, and talking over its head. ‘Very uncomfortable for the Dormouse,’ thought Alice; ‘only, as it’s asleep, I suppose it doesn’t mind.’Read more

The table was a large one, but the three were all crowded together at one corner of it: ‘No room! No room!’ they cried out when they saw Alice coming. ‘There’s plenty of room!’ said Alice indignantly, and she sat down in a large arm-chair at one end of the table.

‘Have some wine,’ the March Hare said in an encouraging tone.

Alice looked all round the table, but there was nothing on it but tea. ‘I don’t see any wine,’ she remarked.

‘There isn’t any,’ said the March Hare.

‘Then it wasn’t very civil of you to offer it,’ said Alice angrily.

‘It wasn’t very civil of you to sit down without being invited,’ said the March Hare.

To top


Image side caption

An option has been added to display a caption next to an image. This was a feature in the original design, and works well in storytelling articles.

To create this, go the the element properties, under Appearance, and choose 'Image fullwidth with caption'.
On the General tab, under Description, fill in the caption text.

The caption can now be placed next to the image.

To top