Resultaten initiatieven over samenwerking fossiele industrie

Nieuws - 17 juli 2024 - Webredactie Communication

TU Delft is gecommitteerd aan het ondersteunen van de energietransitie en wil samenwerken met partners die deze missie onderschrijven. De vraag in hoeverre samenwerking met de fossiele brandstofindustrie bijdraagt aan de energietransitie houdt velen binnen en buiten de universiteit bezig. Afgelopen najaar werden drie initiatieven geïntroduceerd om studenten en medewerkers in de gelegenheid te stellen actief mee te denken over deze vraag. Het ging om een online raadpleging, open dialoogsessies en een moreel beraadkamer.
De initiatieven zijn nu afgerond en hebben geresulteerd in vier aanbevelingen waar we mee aan de slag gaan. De aanbevelingen staan hieronder samengevat.

1. Wees transparant over samenwerking

Bij alle drie de initiatieven werd duidelijk dat er binnen TU Delft veel behoefte is aan openheid over samenwerking. Het gaat daarbij om transparantie over samenwerkingen én over de motivatie voor deze samenwerkingen.  In de online raadpleging koos 80% van de bijna 3.000 deelnemers voor het geven van openheid. Het was daarmee de meest populaire maatregel.

2. Koester en versterk een open gesprekscultuur

De open dialogen en de bijeenkomsten van de moreel beraadkamer vonden plaats in een open sfeer en lieten zien dat het mogelijk is om in dergelijke settings een constructief, inhoudelijk gesprek te voeren. Er was bij de deelnemers behoefte aan meer dialoog over dit onderwerp. Ook de recente bevindingen van de Onderwijsinspectie over sociale veiligheid bevestigen dat TU Delft er goed aan doet om verder te bouwen aan een open gesprekscultuur. De drie initiatieven, of variaties daarop, kunnen hierbij behulpzame instrumenten zijn.

3. Stel voorwaarden aan samenwerking met de fossiele brandstofindustrie

Uit de drie initiatieven komt naar voren dat er verschillende opvattingen leven over de vraag of samenwerking met de fossiele brandstofindustrie kan helpen om de energietransitie te versnellen. Een meerderheid van de deelnemers aan de raadpleging koos voor een maatregel om voorwaarden te stellen aan samenwerking (76%) – hetzij aan de partner (54%), hetzij aan de samenwerking zelf (58%). Er is geen breed gedragen signaal gegeven om op korte termijn in het geheel geen nieuwe samenwerkingen aan te gaan of om lopende samenwerkingen te stoppen.

4. Bepaal de rol van TU Delft in de energietransitie

94% van de deelnemers aan de online raadpleging vindt dat TU Delft een belangrijke rol heeft te vervullen in de energietransitie. Maar wat die rol precies inhoudt en hoe we die willen invullen is nog niet voldoende helder. Daarom wordt het gesprek hierover voortgezet. Wat is de ambitie van TU Delft, welke verantwoordelijkheid valt wetenschappers, andere medewerkers, studenten en bestuurders toe? Hoe zetten we voortschrijdend inzicht om in daden? Kunnen we hier op nieuwe manieren onze krachten bundelen met andere universiteiten?

Het College van Bestuur heeft bovenstaande aanbevelingen overgenomen. Aan het Climate Action Programme en het Integrity Office is gevraagd om samen met collega’s uit andere organisatieonderdelen een kernteam samen te stellen om de coördinatie van de vervolgstappen op zich te nemen.