Onderzoeknieuws

11 oktober 2018

Paulien Herder maakt overstap van TBM naar 3mE

TU Delft’s new education building Pulse: energy label A++++

TU Delft’s new education building Pulse has an A++++ energy label. It is the first energy-neutral building on campus. The roof is home to 490 solar panels (750 m2) with an annual yield of 150,000 kWh.

10 oktober 2018

Transport vloeibaar klotsend gas vraagt om nieuw soort tank

Biennale Venetie

10 oktober 2018

Nieuwe methode voor minder kwetsbare marineschepen wint prijs

10 oktober 2018

Ruimtestation op zee voor extreme poolwinter expedities

05 oktober 2018

3mE’er Laurens Valk genomineerd voor ‘Best Graduate’ TU Delft

04 oktober 2018

Vliegtuigen gebruiken als weerstation

Vliegtuigen kunnen fungeren als sensornetwerk dat informatie verschaft waarmee betere weermodellen en voorspellingen kunnen worden gemaakt, aldus onderzoekers van de TU Delft in PLOS One.

03 oktober 2018

De balans vinden tussen transparantie en bediening bij muziekaanbevelingen

Bij aanbevelingssystemen voor muziek is het belangrijk dat de bedieningsopties voor de gebruiker zodanig worden ontworpen dat de waargenomen kwaliteit van de aanbevelingen hand in hand gaat met een acceptabele cognitieve belasting, dat concludeert TU Delft-onderzoeker Nava Tintarev. Zij presenteerde deze bevindingen en haar onderzoek, waarbij gebruik werd gemaakt van de Spotify API, op woensdag 3 oktober tijdens de ACM Conference on Recommender Systems in Vancouver.

29 september 2018

Exoskelet van studenten TU Delft wint internationale Cybathlon

Zaterdag 29 september won het nieuwe exoskelet, de MARCH III, van het Delftse studententeam Project MARCH de internationale obstakelrace voor exoskeletten: de Cybathlon Experience in Düsseldorf. Teams uit verschillende landen streden tegen elkaar in deze test voor robotische harnassen ontwikkeld voor mensen met een dwarslaesie. Samen met ‘piloot’ Sjaan Quirijns, die sinds 2000 een dwarslaesie heeft, behaalde de MARCH III de snelste tijd en het hoogste aantal punten. Dankzij verbeteringen aan het pak en intensieve training van de piloot wist het team de obstakelbaan met vier verschillende obstakels in net geen 9,5 minuut succesvol af te ronden. Vooral op zelfstandig gebruik gooide het team hoge ogen.

27 september 2018

UMO van start: onderzoek naar mobiliteit in stedelijke gebieden

Het project Urban Mobility Observatory (UMO) krijgt een bedrag van € 1.950.000 uit het programma NWO-groot, bedoeld voor de bouw van grote ondersteunende wetenschappelijke faciliteiten. UMO gaat uitgebreid en langdurig data verzamelen over mobiliteit in Nederlandse steden.

Dust to Dust: Redesigning Urban Life in Healthy Soils

Kick off project Closed City 2.0