Onderzoeknieuws

1101 resultaten

27 maart 2019

Studenten TU Delft winnaar in tweede ronde van de GoFly competitie

Silverwing, een studententeam van de TU Delft, is een van de vijf winnaars van de tweede ronde van de GoFly competitie, gesponsord door Boeing.

26 maart 2019

3mE’ers op het podium tijdens Famelab

Wie kan het beste zijn/haar wetenschappelijke verhaal vertellen in 3 minuten en het publiek overtuigen? Op dinsdag 3 april strijden 16 onderzoekers in Theater de Veste met elkaar voor een plaats in de volgende ronde van de internationale FameLab-wedstrijd. Maar liefst twee 3mE-onderzoekers van de afdeling BioMechanical Engineering doen mee!

Dr Energy foresees ‘catastrophic’ temperature rise

The IEA’s Executive Director Dr Fatih Birol visited TU Delft. The IEA deals in facts, and the ones that Birol presented in his speech were sobering at best.

Building with Nature: Engels slijkgras en zeebies helpen de dijken

Begroeide voorlanden kunnen golfbelastingen op dijken flink laten afnemen. Daardoor zou je deze dijken eventueel minder hoog kunnen maken. Vincent Vuik promoveert op woensdag 27 maart op dit onderwerp aan de TU Delft.

Intreerede David Abbink

Op vrijdag 22 maart 2019 hield David Abbink zijn inaugurele rede als hoogleraar Haptic Human-Robot Interaction aan de TU Delft. In zijn lezing gaf David een overzicht van zijn werk, beargumenteerde waarom we ons meer moesten concentreren op robot-symbiose dan robotautonomie, liet het hele publiek op één been springen en verklaarde dat hij ernaar zou streven de echt multidisciplinaire geest van de Macy nieuw leven in te blazen. Conferenties over cybernetica. Naderhand kon het publiek vijf haptische demo's ervaren.

21 maart 2019

Peter Palensky in Delft Outlook

Professor Peter Palensky (intelligent electrical power grids) fathoms the consequences of increasing demand and simultaneous out phasing of conventional power generation for the power grid. “That's a big ... challenge.”

21 maart 2019

Mens en robot in symbiose leidt tot betere interactie

Half-geautomatiseerde voertuigen op onze snelwegen, een mobiele robotarm die effectief kan ingrijpen in een rampgebied, drones: allemaal voorbeelden van robots die in onze onvoorspelbare leefomgeving komen. Daarin kunnen deze robots niet zonder menselijk ingrijpen: achter elke succesvolle robot staat een mens. Een sterke basis voor het besturen van robotarmen en robotvoertuigen is haptiek: ons aangeboren vermogen om ons lichaam te voelen.

20 maart 2019

TU Delft Global Drinking Water Best Paper Award 2019

The TU Delft | Global Drinking Water programme announces its 1st edition of: TU Delft Global Drinking Water Best Paper Award 2019 Submissions welcome till April 22, 2019

14 maart 2019

Regio zet in op testen van 5G voor digitale economie

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gaat samen met de TU Delft, regio Holland-Rijnland, gemeenten Delft en Katwijk, TNO en de provincie Zuid-Holland investeren in het onderzoeken van de toepassingen van 5G in fieldlabs.

14 maart 2019

Elmar Eisemann awarded the 2019 Netherlands Prize for ICT Research

Hij ontvangt de prijs voor zijn onderzoek naar een correcte en scherpe weergave van visualisaties door gebruik te maken van moderne grafische hardware.

13 maart 2019

Experimenteren met autonoom varen op de TU Delft Campus

Maandag 18 maart opent Minister Cora van Nieuwenhuizen het Researchlab Autonomous Shipping (RAS) op The Green Village bij de TU Delft. Dit nieuwe researchlab biedt een natuurlijke buitenruimte voor experimenten met autonoom varen en is een ontmoetingsplek voor alle partijen die bij de ontwikkeling van autonoom varen betrokken zijn.

13 maart 2019

Dr. J. Alonso-Mora benoemd als Principal Investigator

Dr. J. Alonso-Mora benoemd tot hoofdonderzoeker aan het Amsterdams Instituut voor geavanceerde Metropolitan Solutions (AMS).

12 maart 2019

TU Delft, Shell en overheid investeren 5 miljoen euro in duurzame doorbraak voor chemie

TU Delft, Shell en diverse Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) investeren samen 5 miljoen euro in de ontwikkeling van elektrochemische technologie voor verduurzaming van de petrochemische industrie.

11 maart 2019

Afscheid Andrzej Stankiewicz en nieuwe koers voor DPTI

Andrzej Stankiewicz neemt in juni 2019 afscheid als directeur van het TU Delft Process Technology Institute (DPTI). Deze maand maakte het College van Bestuur zijn vertrek bekend. Na zeven jaar werkzaam geweest te zijn als directeur is het tijd voor hem om deze functie over te dragen.

10 maart 2019

Intreerede Rudy Negenborn: Als schepen konden praten

Wereldwijd neemt de transportbehoefte almaar toe. De Rotterdamse haven kan de grootste containerschepen ter wereld aan, maar het verwerken van de duizenden containers die zo’n schip vervoert, veroorzaakt files op water, weg en spoor. Als schepen en andere transportsystemen onderling informatie uitwisselen, kan de infrastructuur veel efficiënter en duurzamer gebruikt worden. Dat zegt Rudy Negenborn, hoogleraar Multi-Machine Operations & Logistics, die op 15 maart 2019 zijn intreerede houdt aan de TU Delft.