Onderzoeknieuws

1101 resultaten

29 april 2019

Delfts studententeam gaat op vloeibaar waterstof vliegen

AeroDelft is bezig met het ontwikkelen van het allereerste bemande vliegtuig ter wereld dat aangedreven wordt door vloeibaar waterstof.

26 april 2019

Koninklijke Onderscheidingen voor drie hoogleraren TU Delft

De Delftse hoogleraren Jan Dirk Jansen, Lucas van Vliet en Miro Zeman ontvangen dit jaar een Koninklijke Onderscheiding.

24 april 2019

Jenny Dankelman en Ronald Hanson lid van KNAW

De Delftse hoogleraren Jenny Dankelman en Ronald Hanson worden lid van de KNAW. De KNAW kiest leden op grond van hun wetenschappelijke prestaties. De KNAW telt nu circa 550 leden. Op maandag 16 september worden negentien nieuwe Akademieleden, waaronder Dankelman en Hanson, geïnstalleerd.

18 april 2019

Ruim 1 miljoen voor onderzoek naar belletjes onder stroom

NWO kent de TA (Technology Area) beurs van ruim 1 miljoen euro toe aan een team onderzoekers om de vorming van waterstofbelletjes, het transport van chemische stoffen nabij de belletjes, de elektrodes en de interactie tussen belletjes te onderzoeken. Grootschalige productie van waterstof is mogelijk door water d.m.v. elektrolyse te splitsen in waterstof en zuurstof. Er is echter nog onvoldoende begrip van de stromings- en transportverschijnselen nabij elektrodes, in het bijzonder rondom de gevormde waterstofbelletjes. Een beter begrip kan helpen om de efficiëntie te verhogen.

18 april 2019

TU Delft, EUR en Erasmus MC willen samenwerking versterken

Het Erasmus MC, de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en de Technische Universiteit Delft (TU Delft) willen hun wetenschappelijke samenwerking, in het bijzonder op het gebied van gezondheid, structureel versterken en opschalen.

16 april 2019

Toekenning subsidie belangrijke stap naar emissieneutrale gasturbines

Het project ‘High Hydrogen Gas Turbine Retrofit’ heeft een belangrijke subsidie ontvangen van het Nederlands Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Het project richt zich op het uitsluiten van koolstofemissies tijdens gebruik van gasturbines.

15 april 2019

Waterstofauto als stroombron in duurzaam energiesysteem

Waterstofauto’s kunnen als buffer fungeren in een duurzaam energiesysteem. Dit ‘Car as Power Plant’ is een concept van Professor Ad van Wijk van de TU Delft om geparkeerde brandstofcelauto's te gebruiken als elektriciteitscentrale.

11 april 2019

Eerste 3D-geprinte scheepsschroef in Guiness book of Records

De eerste 3D-geprinte scheepsschroef, de WAAMpeller, die mede gemaakt is door Constantinos Goulas, onderzoeker bij de afdeling Materials Science and Engineering, heeft een plek gekregen in het Guiness Book of Records 2019.

11 april 2019

The value of research by design

As part of the upcoming book publication ‘The city of the future’, BK researchers Tom Daamen and Hedwig van der Linden reflected on the value of research by design for urban area development. This type of design thinking can create added value for clients on different levels of the design brief.

10 april 2019

TU Delft publiceert visie op Climate Action

Het klimaat verandert en met dat gegeven moeten we iets doen. Wat de TU wil bijdragen staat in een stuk dat de universiteit vandaag online heeft gezet.

10 april 2019

TU Delft werkt samen met Vietnam bij opleiden waterprofessionals

De TU Delft gaat de komende drie jaar Vietnam ondersteunen met het opleiden van professionals op het gebied van waterbeheer. Het programma ‘Climate Proof Vietnam’ is woensdag officieel van start gegaan in de Vietnamese hoofdstad Hanoi.

09 april 2019

How to build a city in Africa

In the book ‘To Build a City in Africa - A History and a Manual’, the authors discuss 146 examples of those New Towns that were built between 1960 – 2018 across the African continent, and offer 10 key principles for future New Towns.

08 april 2019

Hoe bescherm je vliegtuigen tegen corrosie?

Peter Visser, PhD-kandidaat bij de afdeling Materials Science and Engineering, doet onderzoek naar een veilig en milieuvriendelijk alternatief voor de giftige chromaat houdende corrosie-inhibitoren in de vliegtuigindustrie. Deze week toonde hij de resultaten van zijn onderzoek in zijn proefschrift “Active corrosion protection of aerospace aluminium alloys by lithium-leaching coatings” , waarin hij laat zien dat lithium-zouten veelbelovende corrosie-inhibitoren zijn die mogelijk een nieuwe klasse van corrosie-inhibitoren kunnen worden voor de bescherming van aluminium legeringen zonder het giftige chromaat.

03 april 2019

'Het is dom om niet energieneutraal te bouwen’

In Nederland neemt Amsterdam het voortouw in stedelijke verduurzaming. In 2040 moet de stad CO2-neutraal zijn. Andy van den Dobbelsteen leidt de onderzoeksgroep die dit huzarenstukje uitstippelt.

28 maart 2019

Moderne trombe-wand bespaart massa’s energie

Een trombe-wand kan met faseveranderende materialen zorgen voor veel lager energiegebruik van gebouwen. Dat blijkt uit het onderzoeksproject DoubleFace 2.0. Hypermoderne technieken blazen deze stokoude warmteregelingsmethode nieuw leven in.