Hoe bescherm je vliegtuigen tegen corrosie?
Peter Visser, PhD-kandidaat bij de afdeling Materials Science and Engineering, doet onderzoek naar een veilig en milieuvriendelijk alternatief voor de giftige chromaat houdende corrosie-inhibitoren in de vliegtuigindustrie. Deze week toonde hij de resultaten van zijn onderzoek in zijn proefschrift “Active corrosion protection of aerospace aluminium alloys by lithium-leaching coatings” , waarin hij laat zien dat lithium-zouten veelbelovende corrosie-inhibitoren zijn die mogelijk een nieuwe klasse van corrosie-inhibitoren kunnen worden voor de bescherming van aluminium legeringen zonder het giftige chromaat.
AkzoNobel
Peter Visser voerde zijn onderzoek in samenwerking met AkzoNobel, waar hij werkzaam is als innovation project lead bij het AkzoNobel Expertise Center Corrosion. Eind 2018 werd hij voor zijn werkzaamheden benoemd als AkzoNobel’s Scientist of the Year. Lees hier Peter Visser is Scientist of the Year.
Lees het artikel uit tijdschrift Verf & Inkt
Abstract proefschrift
Al tientallen jaren zoeken wetenschappers en ingenieurs naar een veilig en milieuvriendelijk alternatief voor de giftige chromaathoudende corrosie-inhibitoren die worden toegepast in actief beschermende coatings voor aluminium legeringen in de vliegtuigindustrie. In deze zoektocht zijn al veel verschillende verbindingen onderzocht voor de toepassing als uitloogbare (leaching) corrosie-inhibitor, maar tot nu toe is er nog geen geschikt alternatief gevonden met een gelijke of betere corrosiewerende werking als de chromaathoudende corrosie inhibitoren. In 2010 werd ontdekt dat organische coatings geladen met lithium zouten als uitlogende corrosie-inhibitor een zeer effectieve en veelbelovende corrosiebescherming opleverden wanneer aluminiumlegeringen met deze coatings werden blootgesteld aan industriële versnelde corrosietesten. Verkennend onderzoek toonde aan dat er een corrosiewerende laag was gevormd op het aluminium vanuit een beschadigde coating. Deze laagvorming blijkt een kenmerkende eigenschap te zijn van deze lithium-leaching coatings.
Het wetenschappelijke doel van dit proefschrift was om een beter begrip te verkrijgen van het mechanisme van de laagvorming en tevens om een verband te leggen tussen de chemische en fysische eigenschappen en de corrosiewerende werking van deze lagen, gedurende de vorming op het aluminium substraat in een coating defect vanuit de lithium-leaching coatings. De kennis en het begrip van dit vormingsmechanisme is essentieel voor de toekomstige industriële ontwikkeling en implementatie van deze nieuwe actief beschermende coatingtechnologie voor de bescherming van aluminiumlegeringen in de luchtvaartindustrie.