Onderzoeknieuws

1101 resultaten

05 juni 2020

Watermassa’s in beweging

Newtons wet van de universele gravitatie is goed nieuws voor de Nederlanders. Door het smelten van het ijs in Groenland en de Arctische gletsjers is Nederland de afgelopen eeuw ongeveer 4 centimeter gestegen. Riccardo Riva doet onderzoek naar de effecten van het verplaatsen van watermassa's van de ene plaats naar de andere.

04 juni 2020

Micro-pipette probe for tuning the volume and particle concentration of liquids

At the PME department, a micro-sized pipette probe has been developed for handling multiple liquids. It is the first time that such a small probe can dose fluid volume, and simultaneously control the concentration of particles inside the fluid.

03 juni 2020

Delfts onderzoek naar een klimaatneutrale gebouwde omgeving verenigd in Urban Energy Institute

Bij de TU Delft worden verschillende aspecten van dat energiegebruik onderzocht, met als doel het gebruik in stedelijke gebieden drastisch te verlagen en het resterende energiegebruik op te wekken uit duurzame bronnen. Dit onderzoek wordt nu officieel gebundeld in het Urban Energy Institute.

02 juni 2020

Mexico ontvangt een prototype van een mechanisch beademingsapparaat

De Mexicaanse ambassade in Nederland heeft het prototype ontvangen van een mechanisch beademingsapparaat dat ontwikkeld is door Project Inspiration van de TU Delft. Het prototype zal uitgeleend worden aan de overheid van Mexico om haar te ondersteunen in het gevecht tegen de COVID-19 pandemie.

3mE ruim vertegenwoordigd in AI labs TU Delft

Vandaag lanceerde TU Delft acht nieuwe ‘TU Delft AI Labs’. Het doel is om met artificiële intelligentie (AI) wetenschappelijke vooruitgang te versnellen. De labs brengen wetenschappers die onderzoek doen in AI en met AI bij elkaar.

Efficiency and Safety in Geothermal Operations

A fund of 3.4M€ has been awarded by the European Commission to a project on geothermal energy, that will be led by researcher Maren Brehme (TU Delft). The project entitled ‘EASYGO: Efficiency and Safety in Geothermal Operations‘ is one of the Innovative Training Networks meant for extraordinary global research as well as excellent training opportunities for PhD candidates to reach doctorate level.

TU Delft lanceert eerste acht ‘TU Delft AI Labs’

Hoe kun je met behulp van artificiële intelligentie (AI) wetenschappelijke vooruitgang versnellen?

Tamás Keviczky benoemd tot hoogleraar Networked Cyber-Physical Systems

Tamás Keviczky is benoemd tot hoogleraar ‘Networked Cyber-Physical Systems’ bij het Delft Center for Systems and Control. Tamás Keviczky is sinds 2015 hoofddocent bij het Delft Center for Systems and Control, waar hij vanaf 2007 begonnen is.

29 mei 2020

De reële risico’s van een pandemie

De COVID-19-pandemie houdt ons een spiegel voor, en laat zien hoe kwetsbaar we eigenlijk zijn. Beleidsmakers en besluitvormers gebruiken geavanceerde wiskundige modellen om te voorspellen welke mogelijke risico’s een pandemie met zich meebrengt. ‘Maar,’ schrijven wetenschappers Pasquale Cirillo (TU Delft) en Nassim Nicholas Taleb (New York University) in hun onlangs – in Nature Physics – verschenen paper. ‘Het merendeel van deze modellen kijkt niet naar het staartrisico van besmettelijke ziekten, en ook wordt er nauwelijks getwijfeld aan de betrouwbaarheid van verschillende parameters.’

29 mei 2020

Rotterdam The Hague Airport opent ‘werkplaats voor innovaties’

Vanmiddag (vrijdag 29 mei 2020) opent uniek AIRPORT TECHNOLOGY LAB (ATL) op Rotterdam The Haque Airport.

19 mei 2020

Ontwerpwedstrijd Werktuigbouwkunde ombouwen naar online. Hoe doe je dat?

Vanwege de beperkende coronamaatregelen ziet het ontwerpproject van de eerstejaars Werktuigbouwkunde er dit jaar flink anders uit. Wat als je niet meer bij elkaar mag komen om samen te werken en geen ontwerp meer kunt bouwen en testen in de werkplaats?

13 mei 2020

Twee studenten werktuigbouwkunde slachtoffer surfongeval Scheveningen

Bij het tragische surfongeval van maandag 11 mei jl. in Scheveningen waren helaas twee studenten van onze faculteit betrokken.

07 mei 2020

Slimme optica in de strijd tegen een slimme parasiet

Op woensdag 6 mei verdedigde Tepitome 'Tope' Agbana met succes zijn thesis 'Smart Optics Against Smart Parasites' aan de TU Delft (3ME). De verdediging vond plaats in de senaatszaal van de Aula, de vier commissieleden sloten aan via Skype. Agbana's onderzoek betreft de vroegtijdige opsporing van malaria, de belangrijkste doodsoorzaak onder zwangere vrouwen en jonge kinderen: jaarlijks wordt 11% van de moeder- en 20% van de minderjarige sterfgevallen toegeschreven aan malaria.

07 mei 2020

We\Visit: Beeldbellen tegen eenzaamheid

Voor patiënten die met COVID-19 worden opgenomen, is het niet alleen een fysiek gevecht tegen het virus, maar ook een psychologische strijd tegen het isolement. Studentarts Mesut Savas van het Reinier de Graaf, zag met eigen ogen het vreselijke effect van eenzaamheid onder coronapatiënten en heeft daarom de TU Delft om hulp gevraagd bij de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijk en veilig communicatieplatform.

06 mei 2020

Studenten TU Delft maken ontwerp beademingsapparaat online beschikbaar voor internationaal gebruik

De studenten van OperationAIR hebben binnen korte tijd een noodbeademingsapparaat voor coronapatiënten ontwikkeld. Na de benodigde testprocedures is het ontwerp van de ‘AIRone’ nu samen met alle bijbehorende documentatie online beschikbaar gesteld, zodat andere landen en initiatieven hier gebruik van kunnen maken.