Onderzoeknieuws

1102 resultaten

14 september 2020

Startup TU Delft ontwikkelt ‘levende doodskist’

De startup ‘Loop’ van studenten van de TU Delft heeft een levende doodskist ontwikkeld van mycelium. Deze Living Cocoon draagt bij aan efficiënte ‘compostering’ van het lichaam, ruimt giftige stoffen op en levert zo een verrijkte voedingsbodem voor (nieuwe) bomen en planten.

08 september 2020

TU Delft start opleiding voor robotingenieur van de toekomst

Hoe kunnen robots in diverse processen binnen een fabriek functioneren? Wat is volgens de industrie een goede robotingenieur? Deze twee vragen stonden centraal bij het opzetten van de nieuwe masteropleiding Robotica van de TU Delft.

08 september 2020

Nieuwe bodemdalingskaart toont de (in)stabiliteit van Nederland

Scheve huizen, verzakkende straten, verschuivende dijken, en uitdrogende natuurgebieden. Burgers, bedrijven en overheid zullen de komende jaren flink moeten investeren in onderhoud. Dat valt op te maken uit de vernieuwde interactieve bodemdalingskaart van Nederland.

ERC Starting Grant voor Peyman Mohajerin Esfahani

De European Research Council heeft een ERC Starting Grant toegekend aan Peyman Mohajerin Esfahani, onderzoeker bij Delft Centre for Systems and Control. De beurzen (1,5 miljoen euro voor een vijfjarig programma) zijn bedoeld om wetenschappers te ondersteunen die in de beginfase van hun carrière staan en al uitstekend begeleid werk hebben geleverd.

Eerste masterstudenten Klinische Technologie studeren af in LDE-verband

Om het steeds groter wordende gat tussen technologische innovatie en geneeskunde te overbruggen startte zes jaar geleden de nieuwe studie Klinische Technologie binnen de LDE-alliantie. Vandaag studeert de eerste lichting masterstudenten Klinische Technologie af aan de gezamenlijke opleiding van LUMC, TU Delft en Erasmus MC (LDE).

03 september 2020

A protocol for flexible social distancing strategies

Full and prolonged levels of lockdown are unsustainable in the long run. More flexible social distancing approaches are already being applied in many countries and regions, while the tools for decision-making are still ‘work in progress’. TU Delft researchers are using applied mathematics to propose a tool for local authorities that enables them to apply a faster and more flexible approach to social distancing.

01 september 2020

Succesvolle eerste vlucht voor de TU Delft Flying-V

De eerste testvlucht van het schaalmodel van de Flying-V was succesvol.

27 augustus 2020

Onderzoekers zetten belangrijke stap richting nieuwe generatie batterijen

TU Delft-onderzoekers hebben, in samenwerking met onderzoekers van Tsinghua University, een belangrijke stap gezet richting een nieuw soort Li-ionbatterijen, de batterijen die onder meer in onze smartphones, laptops en elektrische auto’s zitten. Het lukte ze voor het eerst om een elektrolyt te maken dat goed samengaat met een anode gemaakt van lithiummetaal. Lithiummetaal is voor anodes de heilige graal. In theorie kun je met dit materiaal een twee tot drie keer hogere energiedichtheid halen dan met de huidige batterijen.

25 augustus 2020

Joost Lötters benoemd tot deeltijdhoogleraar bij PME

Met trots melden wij dat Joost Lötters is benoemd tot deeltijdhoogleraar binnen de afdeling Precision and Microsystems Engineering (PME) van de Faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE).

25 augustus 2020

Delftse onderzoekers scheiden microdeeltjes op basis van hun vorm

Wetenschappers in Delft hebben een methode ontwikkeld om selectief microdeeltjes uit een vloeistof te scheiden op basis van hun vorm. De methode berekent nauwkeurig het pad dat een specifiek gevormd microdeeltje zal volgen in de stroming door een smalle buis. Hierdoor is het mogelijk om een sorteerkanaal in te richten, waarin de verschillend gevormde deeltjes elk hun eigen weg gaan. De ontwikkelde techniek kan in verschillende vakgebieden ingezet worden, bijvoorbeeld bij het produceren van medicijnen of het zuiveren van microplastics uit water. Het onderzoek is vandaag gepubliceerd in het tijdschrift PNAS.

03 augustus 2020

Toekomstige energiesystemen moeten klimaatbestendig zijn

Klimaatbeleid voor toekomstige energiesystemen is doorgaans gericht op de uitdaging om ze klimaatneutraal te maken om klimaatverandering te voorkomen.

31 juli 2020

TU Delft onderzoekspartner in innovatief windmolenpark Hollandse Kust Noord

De TU Delft speelt als onderzoekspartner bij het zogeheten Hollandse Kust Noord (HKN)-project een belangrijke rol. Met de komst van het windmolenpark testen onderzoekers, onder leiding van hoogleraar Jan-Willem van Wingerden, hun bevindingen op het gebied van windenergie in de praktijk en kan de energieopbrengst van het windpark worden gemaximaliseerd.

29 juli 2020

Delftse studenten brengen verborgen inscripties van NSB kopstuk aan het licht

In Doodencel 601 in de voormalige strafgevangenis Scheveningen, tijdens de oorlog beter bekend als het Oranjehotel, zijn inscripties te zien van de terdoodveroordeelden die er zaten. Een groep bachelorstudenten van de TU Delft doorgrondde onder leiding van professor Joris Dik het geheim van dit stuk muur, zonder deze aan te tasten.

17 juli 2020

Cursus natuurkunde helpt VWO-er met overstap naar universiteit

15 juli 2020

Fascinatie voor modder

Als bioloog en bodemonderzoeker staat Julia Gebert vaak letterlijk met de poten in de modder. De afgelopen twee jaar voer ze vaak in een bootje tussen reusachtige containerschepen in de haven van Hamburg om modder samples te verzamelen.