Onderzoeknieuws

1102 resultaten

03 november 2020

Successful international conference on the future of smart grids

The 10th edition of the IEEE PES ISGT Europe Conference, a flagship conference of IEEE Power & Energy Society, was hosted by the TU Delft this year. It was very successfully organized in a virtual fashion. Participants joined from 47 different countries, spread over five continents, with more than 30% having an affiliation outside Europe.

02 november 2020

Hoe een gastdocent het onderwijs verrijkt

Veel oud-studenten komen later in hun carrière terug naar de TU Delft als gastdocent. Anton Paardekooper studeerde in 1992 af bij werktuigbouwkunde. Hij is sinds zes jaar gastdocent bij 3mE.

29 oktober 2020

Reliëf van de Nachtwacht voor het eerst in kaart gebracht

Een speciaal ontworpen 3D scanner op basis van 3 camera’s en een projector beweegt langs de oppervlakte van de Nachtwacht in het Rijksmuseum. De komende weken brengt onderzoeker Willemijn Elkhuizen de diepteverschillen van het karakteristieke schilderij in kaart. Er zijn al vele facetten van de Nachtwacht onderzocht, maar nog niet eerder werd het reliëf zo uitgebreid bestudeerd.

20 oktober 2020

DIMI Stories: Op het water is nog ruimte! door Prof. Rudy Negenborn

Goederentransport over water kost minder geld en energie dan over de weg en er is meer ruimte dan op de toch al volle wegen. Als we eerst een paar notoire bottlenecks oplossen, zoals containerschepen die niet volgeladen zijn, suboptimale navigatie van schepen of file bij de overvolle sluizen, kunnen we daar ten volle gebruik van maken.

08 oktober 2020

Bart van Trigt bij TU Delft TV: Prevention versus performance

Hoe krijg je de meest realistische data van de prestaties van een atleet in actie? Gewoon door het veld op te gaan!

01 oktober 2020

TRUST-PV Project Launched

The Photovoltaic Material and Devices (PVMD) group at Delft University of Technology (TU Delft) has been granted funding by the European Commission Innovation and Networks Executive Agency (INEA) under the Horizon 2020 framework programme for the TRUST-PV project.

30 september 2020

H2020-project: een nieuw marktontwerp voor 100% hernieuwbare energiesystemen

De beweging naar een bijna 100% hernieuwbaar Europees elektriciteitssysteem vereist een innovatief ontwerp van de elektriciteitsmarkt. Het door de EU gefinancierde TradeRES-project zal een nieuw marktontwerp testen in een simulatieomgeving.

29 september 2020

Rijgedrag minder ‘robotachtig’ door nieuw Delfts model

Menselijk rijgedag wordt in de wetenschap eigenlijk verkeerd gemodelleerd. Daarom hebben wetenschappers van de TU Delft een nieuw model ontwikkeld dat rijgedrag beschrijft op basis van één onderliggend ‘menselijk’ principe: het hanteren van een risicodrempel.

24 september 2020

Aardwarmte heeft de gunfactor

In de energietransitie gaat het over langdurige ontwikkelingen met forse investeringen. Er moeten nu keuzes gemaakt worden terwijl we nog niet alle oplossingen weten. De overheid heeft daar een belangrijke rol in te spelen”, zegt Prof Dr. Ir. Jan Dirk Jansen, decaan en hoogleraar Reservoir Systems and Control bij de TU Delft.

24 september 2020

Strandrobot ruimt op tijdens World Cleanup Day

Tijdens de World Cleanup Day op 19 september jl. werden mensen gestimuleerd om afval in hun straat en omgeving op te ruimen. In Den Haag kregen deelnemers op het strand hulp van BeachBot, een robot die klein afval kan herkennen en opruimen.

16 september 2020

TU Delft lanceert tool om energieopbrengst zonnepanelen te berekenen

Het plaatsen van zonnepanelen is een van de vele manieren om de gebouwde omgeving duurzamer te maken. De investeringen die nodig zijn om de panelen aan te schaffen en te laten installeren, kunnen ervoor zorgen dat huiseigenaren, bedrijven en overheden het risico niet aandurven. Daarnaast hangt het rendement van de zonnepanelen ook af van de locatie en manier waarop ze geplaatst worden. Daarom hebben onderzoekers van de TU Delft nu een rekentool ontwikkeld die nauwkeurig kan berekenen hoe lang het duurt om de aanschaf van de panelen terug te verdienen.

15 september 2020

The Green Village opent het HittePlein: proeftuin voor klimaatadaptieve innovaties

The Green Village, de proeftuin voor duurzame innovatie in de stedelijke omgeving op de TU Delft Campus, heeft het HittePlein ontwikkeld. Hier werken ondernemers en onderzoekers aan duurzame innovaties zoals Rainroad, die de oplopende temperatuur in de stad aanpakken en door middel van waterhergebruik en waterbuffering langdurige droogte bestrijden.

15 september 2020

Researchers at MSE develop a novel in-situ hydrogen gas mechanical setup

Multi-Material Additive Manufacturing project and workshop

M2i together with TU Delft and UTwente will organize a workshop for industrial companies working -or willing to work- with powder-bed AM, materials, equipment suppliers and end-users.

14 september 2020

TU Delft Global Drinking Water Best Paper Award 2020

TU Delft | Global Drinking Water announces: The Best Paper Award 2020. Submissions are welcome from 15 September until 15 October 2020.