Onderzoeknieuws

1102 resultaten

30 augustus 2021

Catch me if you can: een revolutionaire methode om een enkel eiwit te bestuderen

Onderzoekers van de technische universiteiten van Delft en München hebben een nieuw type moleculaire val ontwikkeld dat een afzonderlijk eiwit urenlang op zijn plaats kan houden voor gedetailleerd onderzoek – een miljoen keer langer dan voorheen mogelijk was.

26 augustus 2021

Nieuw CRISPR-Cas systeem knipt virus RNA

Onderzoekers uit de groep van Stan Brouns (Technische Universiteit Delft) hebben een nieuw CRISPR-Cas systeem ontdekt dat RNA knipt. De studie wordt gepubliceerd op 26 augustus in Science en zal naar verwachting veel mogelijkheden gaan bieden voor het ontwikkelen van nieuwe toepassingen in het genetisch onderzoek en biotechnologie.

09 augustus 2021

Succes voor Delftse studenten op de Olympische Spelen

06 augustus 2021

Uber is zowel een concurrent, als een aanvulling op het openbaar vervoer

Tussen een en twee op de vijf Uber-reizen hebben geen haalbaar alternatief in het openbaar vervoer. Het aandeel reizigers dat Uber verkiest boven openbaar vervoer neemt af naarmate de reistijd van het openbaar vervoer concurrerender is. Dat zijn twee bevindingen in een nieuw onderzoeksrapport over ritdiensten, dat gebaseerd is op een vergelijking van gegevens van Uber en het openbaar vervoer uit zes steden in de VS en Europa.

01 juli 2021

Horizon 2020-financiering voor MAGPIE-project

Onderzoekers van 3mE en EWI van de TU Delft en van twee organisaties binnen de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) maken deel uit van een project dat bijna € 25 miljoen aan EU-financiering heeft gekregen voor een project met als doel de duurzaamheid van havens in de Europese Unie te verbeteren.

30 juni 2021

De sleutel tot een gouden windvlaag

Vang je de goede windvlaag in je zeilen? Dat kan goud waard zijn. Maak je een verkeerde inschatting? Dan mis je de boot. Met zijn zeer gedetailleerde windvoorspellingen helpt meteoroloog Sukanta Basu de Nederlandse Olympische zeilers naar de overwinning.

28 juni 2021

Werktuigbouwkundestudenten ontwerpen oplossing voor hoogbouw

Bijna 600 eerstejaars Werktuigbouwkunde studenten van de TU Delft werkten een half jaar lang aan een zo goed mogelijk ontwerp voor een ‘Klimmende Stapelaar’, dat zou kunnen helpen bij bijvoorbeeld het efficiënt realiseren van steeds grotere windturbines. Het technisch best presterende ontwerp werd bekroond tijdens de ontwerpwedstrijd op 16 juni 2021.

21 juni 2021

Techniek in honkbaltenue voorkomt blessures

Bart van Trigt ontwikkelde samen met een team van wetenschappers en Scientific Entrepreneur Erik van der Graaff, een blessuremodel voor het verminderen van blessures; de Pitch Perfect. Van Trigt ontving het fonds ‘Implementeren met impact’ van ZonMw waarmee hij het blessuremodel nu kan gaan implementeren bij de Nederlandse spelers.

18 juni 2021

Eco-Runner Team Delft wint waterstof efficiëntie race

Het Eco-Runner team van de TU Delft nam het vrijdagmiddag 11 juni op tegen HAN Hydromotive en Green Team Twente, tijdens hun eigen georganiseerde competitie: The Hydrogen Efficiency Challenge. Op circuit park Berghem streden de drie Nederlandse studententeams tegen elkaar om met hun lichte, aerodynamische auto de meest zuinige rit af te leggen.

17 juni 2021

Werktuigbouwkunde is een hele bewuste keuze van vrouwen

In juni 1921, precies een eeuw geleden, studeerde Stanny Koopman als eerste vrouw af bij de opleiding werktuigbouwkunde. Het zou nog bijna 40 jaar duren voor Diny Lammens in 1959 als tweede vrouw haar graad behaalde. Tegenwoordig studeren er jaarlijks tientallen vrouwen af bij de masteropleiding Mechanical Engineering, al zouden dat er nog best meer mogen worden.

17 juni 2021

Brede steun voor ambitieus klimaatbeleid als aan vier voorwaarden is voldaan

Onderzoekers stelden ruim 10.000 Nederlanders in staat de overheid te adviseren over klimaatbeleid. Het eindrapport is nu online.

Zand aan de horizon

Wat gebeurt er als je op grote schaal ingrijpt in een natuurlijk systeem? Die vraag staat centraal bij de Zandmotor, een kunstmatige zandbank in de Noordzee die dit jaar z’n tiende verjaardag viert. Voor hoogleraar Coastal Engineering Stefan Aarninkhof is het project een stepping stone naar een grootschalig klimaatlab langs de Noordzeekust.

15 juni 2021

Toekenningen voor Delfts onderzoek naar energietransitie

De energietransitie is een van de grootste uitdagingen van deze tijd. De overgang naar duurzame energie is complex en vraagt op meerdere niveaus om verandering. Drie Delftse onderzoeksgroepen gaan met een toekenning van NWO onderzoek doen naar systeemintegratie binnen de energietransitie.

07 juni 2021

Autonoom robotsysteem raapt afval van oceaanbodem

De TU Delft werkt met zeven andere partijen aan een autonoom systeem voor het schoonmaken van de oceaanbodem. Dit systeem bestaat uit een basisvoertuig met twee onderwaterrobots en een observatierobot, die samen afval van de zeebodem gaan verwijderen. Met het realiseren van het cruciale grijper-onderdeel is dit SeaClear-systeem nu bijna klaar voor de eerste praktijktesten.

03 juni 2021

Materiaalkundigen slaan handen ineen in strijd tegen corrosie

Nieuwe manieren vinden om metaaloppervlakken te beschermen tegen corrosie. Dit is het doel van corrosie-onderzoekers Peyman Taheri, Yaiza Gonzalez-Garcia en professor Arjan Mol van de Afdeling Materials Science and Engineering. Samen met 11 partners uit 7 verschillende landen bundelen zij hun krachten om de ontwikkeling en productie van corrosie werende coating technologieën te verduurzamen en te versnellen.