Onderzoeknieuws

Wenli Shi wins this years 'Best Energy Paper Award' of the PowerWeb Institute

21 maart 2022

Nieuwe ruimte DIMI-studio op Bouwcampus

Nieuwe ruimte DIMI-studio op Bouwcampus.

21 maart 2022

Nieuwe ruimte DIMI-studio op Bouwcampus

Nieuwe ruimte DIMI-studio op Bouwcampus.

18 maart 2022

Davide Ripepi wins Delft Best Energy Paper Award

On Wednesday 16 March, Davide Ripepi won the Best Energy Paper Award after first winning the e-Refinery Best Energy Paper Award. This all took place at the Delft Best Paper Award Event.

18 maart 2022

Davide Ripepi wins Delft Best Energy Paper Award

17 maart 2022

ERC Grants for Daniel Tam and Javier Alonso-Mora

Javier Alonso-Mora at the Department of Cognitive Robotics (CoR) has been awarded a European Research Council (ERC) Starting Grant, while Daniel Tam at the Department of Process and Energy (P&E) has been awarded an ERC Consolidator Grant.

16 maart 2022

TU Delft en Maasstad Ziekenhuis maken eerste medisch product van ziekenhuisafval

Delftse onderzoekers onderzochten samen met het Maasstad Ziekenhuis hoe ze van afval uit operatiekamers nieuwe medische producten kunnen vervaardigen. Het resultaat is de productie van een instrumentenopener.

15 maart 2022

Klimaatwetenschappers van start met nationaal initiatief klimaatonderzoek

TBM onderzoeker Andrea Ramirez Ramirez maakt deel uit van een breed gezelschap van Nederlandse klimaatonderzoekers die zich hebben verenigd op verzoek van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en NWO in een taskforce. Deze groep zal nog voor de zomer een rapport uitbrengen over de oprichting van een nieuw netwerkinstituut voor wetenschapsbreed klimaatonderzoek.

10 maart 2022

De Battolyser: batterij en waterstoffabriek ineen

Opslag vormt nu nog de bottleneck in de energietransitie. Professor Fokko Mulder en CEO Mattijs Slee van Battolyser Systems hebben de oplossing binnen handbereik: de Battolyser is een batterij en waterstoffabriek ineen. De TU Delft spin-off is een schoolvoorbeeld van hoe je impact uit onderzoek kunt creëren.

09 maart 2022

Waterschap Limburg en TU Delft versterken samenwerking

Naar aanleiding van de overstromingen in Limburg (juli 2021) zijn er heel veel initiatieven en onderzoeken gestart om het watersysteem beter te begrijpen.

28 februari 2022

Drie lustrumevents die de energietransitie versnellen

In de strijd tegen klimaatverandering is de energietransitie een belangrijk wapen. Daarom is “het versnellen van de energietransitie” het thema van TU Delft’s lustrumjaar – een jaar waarin de universiteit stil staat bij haar rol in de energietransitie, en vooral bij de versnelling daarvan. Een jaar waarin TU Delft onder meer de drie onderstaande events organiseert.

25 februari 2022

Delftse wetenschappers presenteren “groene” reeks kindercolleges

We wekken steeds meer elektriciteit op uit zonnepanelen en windmolens, maar wat als het niet waait én de zon niet schijnt? Kan jij dan nog gewoon je telefoon opladen? Het is een van de vele vragen die de komende tijd aan bod komt in een gloednieuwe collegereeks van de MuseumJeugdUniversiteit. Voor deze “groene” reeks – speciaal gemaakt voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar – reist deze meerjarige samenwerking tussen MuseumJeugdUniversteit en Science Centre Delft af naar de campus van de TU Delft, die dit jaar haar 180ste verjaardag viert.

24 februari 2022

TU Delft ontwikkelt een auto die vooruit kan kijken met slimme eco-modus

Delftse robotingenieurs ontwikkelden in samenwerking met Renault de Proactive Eco Mode; een nieuw systeem dat de bestuurder in staat stelt om sneller tot de gewenste snelheid te komen op basis van toekomstvoorspellingen, terwijl hij nog steeds energiezuinig rijdt. Met succes demonstreerden zij het systeem op de Franse wegen.

21 februari 2022

TU Delft en HyET Solar intensiveren samenwerking lichtgewicht, flexibel en overal plaatsbaar dunne film zonnefolie

Zonnefolie heeft de toekomst. Het kan op ontelbare, unieke manieren worden toegepast. Zo kan zonnefolie in traditionele dakpannen geïntegreerd worden, maar kan het ook leiden tot een nieuw type grootschalig zonnepark dat van gunstige invloed is op de prijs van onze elektriciteit. De ondertekening van een nieuw vierjarig onderzoekscontract tussen TU Delft en HyET Solar versnelt de introductie van een volgende generatie zonnefolie, en brengt dit toekomstbeeld weer een behoorlijke stap dichterbij.

04 februari 2022

TU Delft wil met nieuwe serie MOOCs de energietransitie helpen versnellen

Op 8 februari 2022 lanceert TU Delft een serie van vier nieuwe massive open online courses over “Intelligent and Integrated Energy Systems”.