Ontwerpwedstrijd 2018: Container Handler

Op woensdag 20 juni 2018 gingen de eerstejaars studenten Werktuigbouwkunde op de Markt in Delft de strijd met elkaar aan tijdens de ontwerpwedstrijd. Deze wedstrijd vormt de afsluiting van een groot technisch ontwerpproject.

De studenten werken in dit ontwerpproject samen in teams en bedenken ontwerpen, bouwen en testen een ontwerp. In 2018 viel de opdracht in het domein van transport en gingen de studenten aan de slag met een container handler

Introductie

TU Delft - Ontwerpwedstrijd Werktuigbouwkunde 2018 - Introductie

Ontwerp

TU Delft – Ontwerpwedstrijd Werktuigbouwkunde 2018 – Ontwerpfase

Productie

TU Delft – Ontwerpwedstrijd Werktuigbouwkunde 2018 - Productiefase

Wedstrijddag

TU Delft – Ontwerpwedstrijd Werktuigbouwkunde 2018 – Aftermovie wedstrijddag

De opdracht: container handler

De opdracht is dit jaar opgesteld in overleg met Dingena Schott en Wouter van den Bos van de afdeling Maritime & Transport Technology. De uitdaging is om een container handler te ontwerpen die zo snel mogelijk een container kan oppakken, verplaatsen en op een nauwkeurige positie kan plaatsen. Hierbij zal de container mogelijk over andere containers heen getild moeten worden.

Na het plaatsen dient de cyclus herhaald te worden door een andere container op te halen en te plaatsen. Het aantal containers dat kan worden verplaatst binnen een bepaalde tijd en de nauwkeurigheid van plaatsen worden in competitie beoordeeld. De handler moet voldoen aan een lange lijst met ontwerpeisen die in het wedstrijdreglement zijn opgesomd.

De “containers” die de studenten met hun container handler moeten verplaatsen zijn geen echte containers, maar 3mm dikke stalen profielen van 100x100x240mm. 

Verder geldt onder meer het volgende:

  • Het speelveld bestaat uit een houten plaat van 2.44x0.61m waarop een laad- en losplaats zijn gemarkeerd.
  • Op de laadplaats staan stalen containers. Deze zijn vervaardigd van stalen profiel met afmetingen 100x100x3mm. Deze zijn op een lengte gezaagd van 240mm.
  • De containers zijn voorzien van centreerpennen aan de bovenzijde en centreergaten aan de onderzijde.
  • De stalen containers moeten verplaatst worden van de laadplaats naar de losplaats.
  • De laad- en losplaats liggen recht tegenover elkaar.
  • Er is een puntenverdeling gekoppeld aan de volgorde en wijze van stapelen zoals aangegeven in bijgaande afbeelding.
  • Een lichtgewicht ontwerp verhoogt de prestatiescore. Afhankelijk van het gewicht van de handler ten opzichte van de andere deelnemende handlers worden aan een werkende handler 0-10 bonuspunten toegekend.

Meer weten over de ontwerpwedstrijd?

Projectwebsite met ontwerpopdracht en reglement
Ontwerpwedstrijd 2017: Robohopper 

 

Berichtgeving in de media

TU Delft TV: Container Contest