Carrièremogelijkheden
Afgestudeerden van Maritieme Techniek zijn gewild! Er liggen veel verschillende carrièremogelijkheden voor je open.
Na de bachelor Maritieme Techniek kiezen studenten vaak eerst voor een verdiepende master, om vervolgens hun carrière te starten.
Functies
Veel alumni gaan werken bij een internationaal bedrijf, dat kan in Nederland, of je gaat de wereld over. In je rol kun je meer nadruk leggen op het technisch ontwerpen van schepen en constructies op zee (of rivier), onderzoek doen naar nieuwe duurzame oplossingen, of bijvoorbeeld kiezen voor een commerciële functie waarbij je met jouw technische kennis maritieme oplossingen goed kunt verkopen. En je kunt natuurlijk zelf gaan ondernemen, in de maritieme wereld of juist daarbuiten. Ken je het bedrijf Swapfiets? Opgericht door voormalige Maritieme Techniek studenten.
Kans op de arbeidsmarkt
Er zijn veel meer maritieme ingenieurs nodig dan nu worden opgeleid. Daarom zijn je kansen op de arbeidsmarkt heel goed. Bijna alle afgestudeerden vinden binnen 3 maanden een baan.
Promoveren
Er zijn ook afgestudeerden die verder gaan in het onderzoek en beginnen aan een wetenschappelijke carrière bij een universiteit of aan de slag gaan bij een onderzoekinstituut. Een wetenschappelijke carrière begint met een promotietraject. Je werkt in een internationale omgeving en verdiept en verbreedt je kennis in vier jaar tijd middels het Doctoral Education Programme van de Graduate School. Uiteindelijk schrijf je een proefschrift waarin je jouw bijdrage aan de wetenschap vastlegt. Na de promotie mag je jezelf Dr.Ir. (PhD) noemen. De faculteit van de opleiding Maritieme Techniek biedt hier diverse mogelijkheden voor.
Populaire functies
Afgestudeerde MT-studenten beginnen hun carrière vaak in functies als:
- Adviseur
- Projectleider
- Ontwerper
- Constructeur
Grootste sectoren
Met MT kan je allerlei kanten op, de meeste alumni komen terecht in de sectoren:
- Industrie
- Constructie
- Consultancy
- Transport en logistiek
Alumni aan het werk
-
Dominique is een onderzoeker (PhD) en verbonden aan de TU Delft. Hij houdt zicht met name bezig met de verduurzaming van de Maritieme Techniek. Momenteel doet hij onderzoek naar de toepassing van schone, alternatieve brandstoffen, waaronder Ammoniak (NH3) voor langeafstandsschepen. Dit doet hij niet alleen. Hij werkt veel samen met andere PhD’s en het bedrijfsleven. Ook staat hij regelmatig op conferenties en congressen.
-
Yasmin gaat in haar functie de hele wereld over. Ze gaat regelmatig mee op schepen om te controleren of de schepen wel presteren zoals beloofd in het contract. Yasmin analyseert en controleert. Haar bevindingen geeft zij terug aan haar collega’s die vervolgens optimalisaties en verbeteringen doorvoeren.
-
Robin is na zijn studie begonnen als Trainee op de Sales afdeling van Damen. Na een periode als customer finance manager werkt hij vanuit Nederland als salesmanager voor Zuid-Amerika. Hij is verantwoordelijk voor alle verkoopactiviteiten in die regio en is eerste aanspreekpunt voor de klant. Dit betekent dat hij, afhankelijk van het land, een aantal of alle productportfolio’s beheert, denk aan: ferries, werkschepen en marineschepen. Doordat hij in nauw contact staat met zijn klanten weet hij gemakkelijk behoeften en trends te identificeren. Robin doet een deel van zijn werkzaamheden vanuit Nederland, wat vanwege het tijdverschil soms een uitdaging is. Maar Robin is ook veel ter plaatse. Dat zijn drukke perioden, omdat hij dan zoveel mogelijk mensen wil spreken in een korte tijd.