Wat ga ik leren?

Binnen de opleiding LST combineer je vakken, waarbij je de cellen van mensen, planten, dieren en micro-organismen bestudeert vanuit verschillende invalshoeken met bètavakken. Je doet kennis en vaardigheden op in de moleculaire en cellulaire biologie en je krijgt een sterke basis in de bètavakken scheikunde, wiskunde en natuurkunde.   

De combinatie van kennis en vaardigheden leer je inzetten in onderzoek naar bijvoorbeeld nieuwe medicijnen, betere voedingsmiddelen of herkenning van schadelijke stoffen in het milieu door bacteriën om ze af te breken. Je leert hoe je naar technologische toepassingen kan werken bijvoorbeeld voor verbeterde diagnostica, om algen om te vormen naar producenten van biobrandstof of om bacteriële enzymen te gebruiken in dagcrèmes. 

Opbouw van de bachelor

De bacheloropleiding LST is een driejarig programma, de studie bestaat uit: hoorcolleges, begeleide werkgroepen en practica, aangevuld met online modules en zelfstudie. Je werkt veel samen met medestudenten aan experimenten in het laboratorium en aan groepsopdrachten.

Bètavakken & LST

Naast kennis en vaardigheden in de moleculaire en cellulaire biologie, krijg je een sterke basis in de bètavakken scheikunde, wiskunde en natuurkunde.   

Vakverdeling LST

37% Bètavakken
28% Lifescience & biotechnologische vakken
18% practica, projecten en onderzoek
17% Ondersteunende vaardigheden

De studie is opgebouwd uit meerdere leerlijnen

  • Basis vakken
  • Chemie vakken
  • Life Science & Biotechnology vakken
  • Academische vaardigheden
  • Practica
  • Projecten

In het eerste jaar van de opleiding werk je aan het fundament in verschillende disciplines van LST, zowel in theorie als in de praktijk tijdens practica. Je volgt een uniform en verplicht programma met basisvakken in de scheikunde, natuurkunde en wiskunde met daarnaast typische LST-vakken als celbiologie, biochemie, moleculaire genetica en biotechnologie. Ook duik je het laboratorium in om practica te doen. Je ontdekt de basistechnieken van het onderzoek, zoals meten, wegen en veilig werken. En je leert hoe je resultaten verwerkt, meetrapporten en verslagen schrijft en je bevindingen mondeling presenteert.

Het onderwijs is onderverdeeld in vier periodes van tien á elf weken. Er wordt van je verwacht dat je actief meedoet en de stof goed bijhoudt. Tijdens elke periode krijg je drie vakken (theorie en practica). Na elk vak is een tentamen. De stof van een aantal weken colleges en zelfstudie wordt dan getoetst. Ook voor practica, presentaties en papers (werkstukken) krijg je een beoordeling. In de laatste week van iedere onderwijsperiode zijn de herkansingen voor de vakken die je in eerste instantie niet hebt gehaald.
 

Vakken

In het tweede jaar verbreed en verdiep je de kennis die je in het eerste jaar hebt opgedaan. Je krijgt vervolgvakken en nieuwe vakken waarin je kennismaakt met vakgebieden als gentechnologie, chemische biologie en immunologie. Daarnaast ben je gemiddeld twee dagen per week bezig met practica. Met behulp van de geleerde basistechnieken in het eerste jaar ga je aan de slag met de nieuwe vakgebieden en leer je nieuwe technieken.

Vakken

Het derde jaar vul je grotendeels zelf in. Je volgt twee verplichte vakken en kiest daarnaast een minor: een vakkenpakket rondom een bepaald thema, al dan niet verwant aan LST. Een minor kun je volgen in Delft, Leiden of aan een andere universiteit in binnen- of buitenland. 

Aan het einde van het derde jaar komen alle kennis en vaardigheden die je hebt geleerd samen in een eigen onderzoek. Dit is het bachelor eindproject. 
Je werkt gedurende drie maanden op individuele basis aan een onderzoeksproject in het kader van lopend onderzoek binnen een academische setting. 

Binnen de opleiding LST combineer je vakken, waarbij je de cellen van mensen, planten, dieren en micro-organismen bestudeert vanuit verschillende invalshoeken met bètavakken. Je doet kennis en vaardigheden op in de moleculaire en cellulaire biologie en je krijgt een sterke basis in de bètavakken scheikunde, wiskunde en natuurkunde.   

De combinatie van kennis en vaardigheden leer je inzetten in onderzoek naar bijvoorbeeld nieuwe medicijnen, betere voedingsmiddelen of herkenning van schadelijke stoffen in het milieu door bacteriën om ze af te breken. Je leert hoe je naar technologische toepassingen kan werken bijvoorbeeld voor verbeterde diagnostica, om algen om te vormen naar producenten van biobrandstof of om bacteriële enzymen te gebruiken in dagcrèmes. 

Bètavakken & LST

Naast kennis en vaardigheden in de moleculaire en cellulaire biologie, krijg je een sterke basis in de bètavakken scheikunde, wiskunde en natuurkunde.   

Opbouw van de bachelor

De bacheloropleiding LST is een driejarig programma, de studie bestaat uit: hoorcolleges, begeleide werkgroepen en practica, aangevuld met online modules en zelfstudie. Je werkt veel samen met medestudenten aan experimenten in het laboratorium en aan groepsopdrachten.

Vakverdeling LST

37% Bètavakken
28% Lifescience & biotechnologische vakken
18% practica, projecten en onderzoek
17% Ondersteunende vaardigheden

De studie is opgebouwd uit meerdere leerlijnen

  • Basis vakken
  • Chemie vakken
  • Life Science & Biotechnology vakken
  • Academische vaardigheden
  • Practica
  • Projecten

In het eerste jaar van de opleiding werk je aan het fundament in verschillende disciplines van LST, zowel in theorie als in de praktijk tijdens practica. Je volgt een uniform en verplicht programma met basisvakken in de scheikunde, natuurkunde en wiskunde met daarnaast typische LST-vakken als celbiologie, biochemie, moleculaire genetica en biotechnologie. Ook duik je het laboratorium in om practica te doen. Je ontdekt de basistechnieken van het onderzoek, zoals meten, wegen en veilig werken. En je leert hoe je resultaten verwerkt, meetrapporten en verslagen schrijft en je bevindingen mondeling presenteert.

Het onderwijs is onderverdeeld in vier periodes van tien á elf weken. Er wordt van je verwacht dat je actief meedoet en de stof goed bijhoudt. Tijdens elke periode krijg je drie vakken (theorie en practica). Na elk vak is een tentamen. De stof van een aantal weken colleges en zelfstudie wordt dan getoetst. Ook voor practica, presentaties en papers (werkstukken) krijg je een beoordeling. In de laatste week van iedere onderwijsperiode zijn de herkansingen voor de vakken die je in eerste instantie niet hebt gehaald.
 

Vakken

In het tweede jaar verbreed en verdiep je de kennis die je in het eerste jaar hebt opgedaan. Je krijgt vervolgvakken en nieuwe vakken waarin je kennismaakt met vakgebieden als gentechnologie, chemische biologie en immunologie. Daarnaast ben je gemiddeld twee dagen per week bezig met practica. Met behulp van de geleerde basistechnieken in het eerste jaar ga je aan de slag met de nieuwe vakgebieden en leer je nieuwe technieken.

Vakken

Het derde jaar vul je grotendeels zelf in. Je volgt twee verplichte vakken en kiest daarnaast een minor: een vakkenpakket rondom een bepaald thema, al dan niet verwant aan LST. Een minor kun je volgen in Delft, Leiden of aan een andere universiteit in binnen- of buitenland. 

Aan het einde van het derde jaar komen alle kennis en vaardigheden die je hebt geleerd samen in een eigen onderzoek. Dit is het bachelor eindproject. 
Je werkt gedurende drie maanden op individuele basis aan een onderzoeksproject in het kader van lopend onderzoek binnen een academische setting.