Archief

Farbod Alijani in diverse media

08 februari 2021

Gerard Verbiest in diverse media

Techniques to extract information from plants about what they need. In 4TU.techtalk #3 Gerard Verbiest (4TU Plantenna/ TU Delft) and Jan Westra (Priva) discuss smart agriculture.

21 januari 2021

Johan Padding in KIJK Magazine

Glas is vloeibaar, noch vast. Om die reden bijten natuurkundigen al jaren hun tanden erop stuk. Maar nieuw onderzoek licht een tipje van de sluier op.

15 december 2020

Peter Steeneken in diverse media

10 december 2020

Wouter van den Bos in diverse media

De TU Delft heeft software ontwikkeld waarmee het mogelijk is om de risico's van besmetting met het coronavirus te berekenen voor een bepaalde ruimte. Het model plaatst virtueel een ziek persoon in een ruimte en simuleert hoe snel de virusdeeltjes zich verspreiden. Daarmee kan berekend worden hoe veilig het is in ruimtes zoals vliegtuigen, klaslokalen of restaurants.

Lorenzo Botto in diverse media

Researchers develop first model to guide large-scale production of ultrathin graphene

10 december 2020

Ad van Wijk in diverse media

Waterstof is volgens de Delftse hoogleraar prof.dr. Ad van Wijk een van de meest duurzame stoffen om energie in op te slaan.

30 november 2020

Arjan Mol in diverse media

30 november 2020

Guido Sturm in Groente & Fruit Actueel

Twaalf jaar geleden werden al de eerste testen uitgevoerd met bodemontsmetting via microgolven. Momenteel werken onderzoekers vanuit diverse technische disciplines samen om dit idee uit te ontwikkelen tot een praktijkrijpe toepassing, als alternatief voor grondstomen.

23 november 2020

Earl Goetheer in BNR

Wetenschappers en ingenieurs uit de VS hebben een manier bedacht om elektriciteit op te slaan in een baksteen. ‘Die hebben ze gemodificeerd, en dat werkt echt goed. Maar wel heel anders dan een normale lithiumbatterij, legt energie-expert Earl Goetheer uit.

12 november 2020

Regine Vroom in Computer Idee

26 oktober 2020

Geeske Langejans in BBC World

What makes things sticky?

12 oktober 2020

Tim Horeman in diverse media

John van den Dobbelsteen en Tim Horeman hebben samen met labmanager Rob Luttjeboer een succesvolle manier om hergebruikte gesteriliseerde mondmaskers en mondmaskers van nieuwe materialen te kunnen testen.

05 oktober 2020

John van den Dobbelsteen in diverse media

TU Delft en Van Straten Medical hebben een proces ontwikkeld en getest om mondkapjes zeker vijf keer te kunnen gebruiken. Het proces is direct en overal inzetbaar.

01 oktober 2020

Sarvesh Kolekar in diverse media

Zelfrijdende auto's kunnen al aardig wat, maar echt rijden als een mens vraagt om iets wat algoritmes niet zo goed kunnen: onzeker en slordig zijn. Een nieuw model dat het mechanisme achter menselijk rijgedrag in kaart brengt moet daar verandering in brengen.

18 september 2020

Erik Offerman in diverse media

Antwoord op de vraag hoe het komt dat wegwerpscheermesjes zo snel bot raken. En hoe ziet een duurzame ijzertijd eruit?

14 september 2020

Joost de Winter in diverse media

Joost de Winter: "De industrie ziet steeds meer het belang van onderzoek op het gebied van robotica. Delftse ingenieurs leiden robotica-oplossingen in goede banen waarmee een bedrijf zijn technologieën kan innoveren."

Burak Eral in diverse media

Burak Eral en zijn collega's ontwikkelen een methode waardoor microdeeltjes van elkaar kunnen worden gescheiden op basis van hun vorm.

Lode Huijgens in Marine Professional

Exciting research by Lode Huijgens is helping to pave the way for the next generation of ship propulsion systems. Marine Professional finds out more.

Rudy Negenborn in diverse media

Hoe kan het vervoer over de Rijn tussen Rotterdam/Antwerpen en Bazel verbeterd worden? Dat is de centrale vraag in het onderzoeksprogramma Novimove: Novel inland waterway transport concepts for moving freight effectively. De Europese Commissie heeft vanuit Horizon 2020, het kaderprogramma voor onderzoek en innovatie, bijna 9 miljoen euro toegekend aan dit vier jaar durende programma.

31 augustus 2020

Leo Kestens in NRC

Antwoord op de vraag hoe het komt dat wegwerpscheermesjes zo snel bot raken.

06 augustus 2020

Heike Vallery in diverse media

Terwijl de gezondheidszorg steeds complexer wordt, streeft professor Heike Vallery ernaar om juist simpelere en lichtere systemen te ontwerpen om weer te leren lopen.

30 juli 2020

Joris Dik in diverse media

Een groep bachelorstudenten van de TU Delft doorgrondde onder leiding van professor Joris Dik het geheim van een bijzonder stuk muur, zonder deze aan te tasten. Hun afstudeerthesis is deze week gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Heritage Science.

Daniel Lemus in diverse media

Researchers developed a backpack-like wearable robot to provide balance support during rehabilitation; the GyBAR.

Saher Jabeen in diverse media

Andrew Berry in diverse media

13 juli 2020

Jan-Henk Welink in Trouw

De wereldwijde berg aan elektronisch afval groeit zorgwekkend hard

06 juli 2020

Arend Schwab in BNR

01 juli 2020

Gerwin Smit in diverse media

Een team van onderzoekers en studenten lanceert een nieuw type beademingsapparaat dat zuiver mechanisch is en dat je eenvoudig zelf zou kunnen bouwen en repareren.

29 juni 2020

Gerjo van Osch in diverse media