Ons verhaal

TU Delft Library: een onmisbare partner voor onderzoek en onderwijs

Bibliotheken spelen al eeuwenlang een essentiële rol in het bewaren van kennis, én het ontsluiten van deze kennis zodat nieuwe kennis kan ontstaan. Zo ook de TU Delft Library die in 1842 werd opgericht. Al 182 jaar verzamelt en bewaart de bibliotheek kennis, en maakt deze toegankelijk voor iedereen. Door de digitalisering van onderzoek en onderwijs zijn de diensten van de bibliotheek de laatste decennia sterk in ontwikkeling, en heeft het speelveld van de bibliotheek zich verbreed.

Kennis voor iedereen toegankelijk maken en delen

Universiteitsbibliotheken zijn al vanaf de opkomst van universiteiten een onmisbare partner voor wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Een inspirerend voorbeeld is de bibliotheek van Alexandrië, in 300 voor Christus gesticht door koning Ptolemaeus I. Hij stuurde zijn mensen de destijds bekende wereld in om alle beschikbare kennis te verzamelen en naar Alexandrië te brengen: het internet avant-la-lettre. Niet alleen wetenschappelijke kennis, maar ook literatuur, filosofie en poëzie werden in Alexandrië samengebracht. Zijn zoon, Ptolemaeus II, breidde de bibliotheek uit met het Museion. Deze ‘Tempel der Muzen’ was een centrum voor kennis en onderzoek. Ptolemaeus nodigde schrijvers, wetenschappers, filosofen, en dichters van verschillende culturele en religieuze achtergronden uit om in het Museion te komen leven en werken. Hun opdracht was om de kennis die in al die papyrusrollen verborgen zat eruit te halen, en daarmee in dialoog met elkaar, weer nieuwe kennis te produceren.

Nieuwe digitale informatiedragers

Ruim 2.000 jaar later doet TU Delft Library in essentie nog altijd hetzelfde – én meer. De bibliotheek brengt kennis en mensen samen, en stimuleert de dialoog. Hierdoor ontstaat nieuwe kennis en versnelt de wetenschap. Door de digitalisering van de wetenschap is er vandaag de dag een grote diversiteit aan informatiedragers. Naast gedrukte en digitale boeken en tijdschriften, verzamelt, bewaart en ontsluit TU Delft Library nu ook onderzoeksresultaten in de vorm van datasets, software, algoritmes, AI-modellen, objecten, en Virtual Reality (VR)- en Augmented Reality (AR) eXtended Reality (XR)-opstellingen. De opkomst van digitalisering en van Open Science vragen om nieuwe, digitale dienstverlening. TU Delft Library adviseert en ondersteunt studenten, onderzoekers en docenten tegenwoordig ook bij het beheren van onderzoekdata, Open Access publiceren, en het ontwikkelen van open textbooks (Open Education).

De Library is een plek voor studie ontmoetingen en inspiratie.

Fysieke bibliotheek: een inspirerende leeromgeving

Maar net als in de Oudheid is de fysieke bibliotheek nog altijd van cruciaal belang om onze gebruikers, vooral onze studenten, goed van dienst te zijn. Het is een plek voor studie, ontmoeting, en inspiratie. Het Library Learning Centre en Studium Generale organiseren lezingen, debatten, en exposities die bijdragen aan het opleiden van studenten tot reflectieve, kritische en maatschappelijk betrokken ingenieurs. In de NewMedia Centre XR- zone kunnen docenten en studenten experimenteren met Virtual Reality, Augmented Reality en eXtended Reality. Via projecten als de ‘Collection Wall’ onderzoeken we hoe een verbinding gemaakt kan worden tussen de fysieke bibliotheek en de digitale collecties.  
TU Delft Library beheert en ontsluit ook de kunstcollectie, de bijzondere collecties oude boeken, en de collectie academisch erfgoed van de TU Delft. Deze collecties weerspiegelen de geschiedenis van de TU Delft.

Maatschappelijke impact vergroten

Tot slot helpt TU Delft Library de universiteit met het slaan van een brug naar de samenleving. Open Science verhoogt de kwaliteit van onderzoeks- en onderwijsresultaten en vergroot de maatschappelijke impact. De Library helpt docenten met het maken van open textbooks zodat andere docenten deze kunnen hergebruiken. Verder stimuleert en ondersteunt TU Delft citizen science: het deelnemen van burgers aan wetenschappelijk onderzoek. Burgers kunnen bijvoorbeeld meewerken aan het creëren en verzamelen van data. Dit zorgt voor meer draagvlak bij de implementatie van onderzoeksresultaten in de samenleving, en verrijkt het onderzoeksproces met nieuwe perspectieven.