Zichtbare OV-chipkaartstatus op kaart en smartphone
Zichtbare OV-chipkaartstatus
Visualiseren van OV-chipkaart feedback op smartcards en smartphones
Doel
De informatie die voorheen visueel zichtbaar was op papieren vervoersbewijzen (zoals geldigheid, klasse, reisproduct) en die met de komst van de OV-chipkaart onzichtbaar is geworden voor gebruikers, weer zichtbaar maken – voor een zo groot mogelijke groep reizigers – en daarmee het vertrouwen en comfort van reizigers te vergroten.
Analyse van gebruikseisen
Om een beter inzicht te krijgen in de informatiebehoefte van reizigers zijn interviews uitgevoerd met participanten onderweg, in hun thuissituatie en op een treinstation. Hier kwamen de volgende gebruikseisen uit:
- Biedt inzicht in: geldigheid vervoersbewijs (ingecheckt of niet), kosten laatste reis, abonnementen/kortingsproducten en bij voorkeur ook in reishistorie;
- Vergroot de transparantie voor minder frequente reizigers, want juist deze groep heeft de meeste problemen met het huidige gebrek aan statusinformatie;
- Maak statusinformatie toegankelijk gedurende de gehele reis, want de behoefte aan statusinformatie kan op elk moment gedurende de reis voorkomen.
Doel
De informatie die voorheen visueel zichtbaar was op papieren vervoersbewijzen (zoals geldigheid, klasse, reisproduct) en die met de komst van de OV-chipkaart onzichtbaar is geworden voor gebruikers, weer zichtbaar maken – voor een zo groot mogelijke groep reizigers – en daarmee het vertrouwen en comfort van reizigers te vergroten.
Analyse van gebruikseisen
Om een beter inzicht te krijgen in de informatiebehoefte van reizigers zijn interviews uitgevoerd met participanten onderweg, in hun thuissituatie en op een treinstation. Hier kwamen de volgende gebruikseisen uit:
- Biedt inzicht in: geldigheid vervoersbewijs (ingecheckt of niet), kosten laatste reis, abonnementen/kortingsproducten en bij voorkeur ook in reishistorie;
- Vergroot de transparantie voor minder frequente reizigers, want juist deze groep heeft de meeste problemen met het huidige gebrek aan statusinformatie;
- Maak statusinformatie toegankelijk gedurende de gehele reis, want de behoefte aan statusinformatie kan op elk moment gedurende de reis voorkomen.
Naast de gebruikseisen is een verkenning uitgevoerd naar de stand van benodigde technologieën: reizigersidentificatie, datacommunicatie tussen in/uitcheckpalen en ‘kaart’ (reizigersidentificatiemodule), informatievisualisatie aan gebruikers, energieopslag.
Conceptontwikkeling en -selectie
Op basis van de gebruikseisen en de beschikbare technologie zijn vier oplossingen gegenereerd en geëvalueerd:
- ‘Sleutelhanger’ waarmee de OV-chipkaart kan worden uitgelezen;
- Smartcard met geïntegreerde display;
- Smartphone waarmee de OV-chipkaart kan worden uitgelezen;
- Smartphone die direct communiceert met de OV-chipkaart infrastructuur.
Deze oplossingen zijn in de vorm van schetsmatige prototypes voorgelegd aan gebruikers. Tijdens evaluatie met gebruikers bleken de smartcard met geïntegreerde display en de smartphone die direct communiceert met de OV-chipkaart infrastructuur de meest aantrekkelijke opties. Het grootste gedeelte van de mensen die een smartphone hebben zou deze graag gebruiken om in en uit te checken. Dit geldt echt niet voor niet-smartphone gebruikers en een gedeelte van smartphone gebruikers. Zij hadden een sterkere voorkeur voor de display-card.
Display-card en app
Daarom zijn de display-card en een app waarmee ingecheckt kan worden op de mobiele telefoon verder uitgewerkt en nogmaals geëvalueerd met gebruikers. Omdat de app de meeste onzekerheden bevatte qua interactie is deze in meer detail uitgewerkt. Er is getracht tot een app-ontwerp te komen dat op korte termijn te realiseren zou zijn en dit is gevonden in een ontwerp dat een QR-code gebruikt om de reiziger te identificeren bij poorten en palen met een barcodescanner.
Interactie-prototypes van de drie concepten: display kaart, telefoon en sleutelhanger.