Verslag Masterclass 27 september 2022
Transities: meer risico nemen, ‘diep’ leren, weten wat mensen beweegt
Impressie masterclass ‘Transities: de comfortzone uit en de onzekerheid in’, 27 september 2022
Tijdens deze eerste hybride masterclass moesten we uit de comfortzone: even worstelen met de techniek en wennen aan werken met mensen in de zaal én op het scherm. Dat paste helemaal bij het onderwerp. Voor transities is het nodig dat we op verschillende niveaus tegelijk leren – en vooral ‘diep’ leren, betoogde Paul Chan (TU Delft). Rob van der Heijden (Radboud Universiteit Nijmegen) sloot hierbij aan. ‘Er zijn meer experimenten nodig om los te komen van wensdenken en om de bereidheid tot verandering te stimuleren.’ Ze waren de hoofdsprekers tijdens de masterclass op 27 september bij ZZIIN.
Ben Geurts, directeur ASA, opende de masterclass. ‘Met de masterclasses die we in samenwerking met de TUD organiseren, proberen we een academisch licht op de schaduwplekken van het beleid te laten schijnen. Bij transities komen we bijvoorbeeld weerstand tegen verandering tegen, ook bij onszelf. Want wij mensen zijn nou niet echt heel goed in het veranderen van ons gedrag. Hoe kunnen we daar beter in worden en hoe gaan we daarbij om met onzekerheid?’ Aansluitend introduceerde hij de sprekers. Beiden leiden een project in het NWO-onderzoeksprogramma Transities en Gedrag.
Paul Chan startte. Hij is hoogleraar Design and Construction Management aan de Faculteit Bouwkunde van de TUD. Hij komt oorspronkelijk uit Singapore, werkte lang in Engeland en is nu sinds een paar jaar in Nederland. Chan leidt het NWO-project 'Stepping Out: Accelerating deep transdisciplinary and interprofessional learning for innovative actions, interventions and strategies of deep sustainable transitions in port area development', dat gaat over ‘diep leren’ van professionals in sectoren die in transitie zijn. De onderzoekers van de TU Delft, de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool Rotterdam werken daarbij samen met de gemeenten Rotterdam en Amsterdam en andere maatschappelijke partijen.
Assumpties ontrafelen
Chan: ‘Al deze partijen leren tezamen, in de vierhoekige helix van burgers, overheden, bedrijven en kennisinstellingen. Wij hebben in twee cases onderzocht hoe dat gaat en in samenwerking met de UvA ook een leergang ontwikkeld waarin dat leren daadwerkelijk plaatsvindt.’ Postdoc onderzoeker Edith van Ewijk (TU Delft) vulde aan: ‘In die Leergang Systeeminnovatie, die bestaat uit een serie ontwerpateliers, tussentijdse coaching en intervisiemomenten, begeleiden we het gesprek tussen professionals. Wat we onder meer doen, is kijken op basis van welke aannames er wordt gedacht en gewerkt. Een voorbeeld: de gemeente Amsterdam ging ervan uit dat kabels en leidingen op een bepaalde diepte moeten worden gelegd. Dat zorgt voor allerlei beperkingen. Maar Liander, verantwoordelijk voor die kabels en leidingen, gaf aan dat dit eventueel ook anders kan. Zo konden ze dan gezamenlijk naar een nieuwe oplossing werken.’ De bedoeling is om na de eerste pilot-leergang met een vervolg te komen die nog dichter op de praktijk staat en ook een train-de-trainers-cursus te ontwikkelen.
Gaten dichten
Chan: ‘We moeten niet denken dat als we maar de juiste mensen samenbrengen in een ruimte de magie vanzelf wel gebeurt. Een leergang is iets geïsoleerds: daarna moet je terug naar business as usual in je eigen organisatie en daar is er nog niet zoveel veranderd. Er zijn drie gaten om te dichten: dat tussen strategie en implementatie, dat tussen ‘niche’ en ‘regime’ en dan is er nog de weerstand tegen verandering waar je mee om moet gaan. Vaak wordt weerstand gezien als een probleem, maar je kunt het ook omarmen en ervan leren. Dat merkten we in de tweede casus, die rond de ontwikkeling van de MerweVierHaven in Rotterdam. Er is daar een community die meer bottom-up met de ontwikkeling van stad en haven aan de slag is. Dit proces wordt ondersteund door gemeente en Havenbedrijf die tegelijkertijd ook van bovenaf aan de plannen werken. Je komt daarin vooruit met elkaar als je oog hebt voor wat er achter bepaalde weerstanden zit. Hiermee verandert de rol van planners. Die moeten veel meer dit soort initiatieven van onderaf gaan ondersteunen – daar ruimte voor maken.’