Masterclass 22 februari 2022

De gevolgen van geopolitieke ontwikkelingen voor het goederenvervoer

De internationale politieke en economische omgeving van het goederenvervoer verandert. Denk aan daarbij aan China met haar Belt and Road Initiative (BRI), haar grondstoffenpolitiek en een vaak offensieve houding tegen de bestaande (westerse) handelsakkoorden. De corona-pandemie toonde bovendien de kwetsbaarheid aan van enkele essentiële goederenstromen.
Deze ontwikkelingen waren voor de EU aanleiding om het in defensiekringen gebruikte begrip ‘strategische autonomie’ van een economische dimensie te voorzien met daarbij accenten op het gebied van kritische grondstoffen, industriebeleid en supply chains, duurzaamheid en circulaire economie. Internationale samenwerking blijft van belang voor het goederenvervoer; daarom wordt er wel gesproken over Open Strategische Autonomie of zelfs Strategische Allianties. Wat betekenen al deze ontwikkelingen voor het Nederlandse goederenvervoerbeleid?

Twee experts leiden en wijden ons in. Aansluitend is er tijd voor vragen en discussie.

Haroon Sheikh is filosoof, schrijver en werkzaam als senior wetenschapper bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en bijzonder hoogleraar Strategic Governance of Global Technologies aan de VU. Hij doet multidisciplinair onderzoek naar vraagstukken rondom internationale orde en nieuwe technologie. Sheikh schreef het boek ‘De Opkomst van het Oosten: Eurazië en de Nieuwe Wereldorde’ (2016) over de nieuwe verbindingen en botsingen die ontstaan op de landvlakte die Europa met Azië verbindt. Zijn tweede boek ‘Embedding Technopolis: Turning Modernity into a Home’ (2017) is een filosofische studie naar de relatie tussen traditie en moderniteit. Zijn meest recente boek ‘Hydropolitiek: Samenwerking en Conflict op Zeven Zeeën’ (2019) onderzoekt de nieuwe orde die aan het ontstaan op verschillende zeeën en oceanen.
Sheikh schrijft regelmatig als columnist voor NRC Handelsblad en heeft diverse maatschappelijke advies-, toezichts- en bestuursfuncties. Tijdens de masterclass zal hij vooral ingaan op de grote geopolitieke ontwikkelingen van dit moment.

Lóránt Tavasszy is hoogleraar Goederenvervoer en Logistiek aan de Technische Universiteit Delft en lid van de wetenschappelijke adviesraad voor IenW voor het beleid ten aanzien van de internationale goederenvervoercorridors. Hij studeerde Civiele Techniek aan de TU Delft en promoveerde in 1996 op een strategisch model van goederenvervoersstromen in Europa. Hij vervulde vanaf 2004 een parttime aanstelling aan de Radboud Universiteit als hoogleraar Goederenvervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling en trad in weer in dienst bij de TU Delft, tot 2016 gecombineerd met een functie als Principal Scientist bij TNO. Zijn onderzoek richt zich op de verbanden tussen logistiek, goederenvervoer en ruimtelijke systemen. Hij heeft diverse internationale prijzen hiervoor mogen ontvangen (o.a. WCTR, TRB/FHWA, IPIC). Tijdens de masterclass zal Tavasszy vooral ingaan op de mogelijke gevolgen van de geopolitieke ontwikkelingen voor het goederenvervoer en het belang ervan voor IenW.

Deze masterclass wordt georganiseerd door IenW/ASA en TU Delft.

Door: Haroon Sheikh (WRR en VU) en Lóránt Tavasszy (TUD)
Datum: 22 februari 2022
Tijdstip: van 15.00 tot 16.30 uur 
Locatie: online, u ontvangt een WebEx-link van ons

Aanmelden