Building thinking classroom in eigen praktijk brengen - startbijeenkomst 25 september 2024

Voor docenten wiskunde

25 september 2024 16:00 t/m 20:00 - Door: Bètasteunpunt Zuid-Holland | Zet in mijn agenda

In veel klassen werken docenten heel hard en kijken leerlingen hoe docenten een aanpak demonstreren, die vervolgens geimiteerd wordt en geoefend wordt. Peter Liljedahl noemt dit studenting en mimicking. “Zonder denken geen leren” gebruikt hij als slogan. Na onderzoek in vele klassen met als doel leerlingen aan het denken te krijgen heeft hij het format voor Building Thinking Classroom ontworpen.

Ook in Nederland zijn er diverse docenten die al werken met de ideeen van Building Thinking Classroom en daarmee successen boeken. In deze nascholing maak je kennis met deze docenten en met de methode. Je gaat als docent proberen je eigen invulling voor jouw klassen te maken. Dit samen met andere docenten. Hopelijk vanuit je eigen sectie maar natuurlijk ook met docenten van andere scholen.

Doel & Resultaat

Wat mag je verwachten? In de eerste bijeenkomst ga je ervaren hoe je les er uit kan zien. Daarnaast is er een online workshop van Peter Liljedahl zelf. We sluiten af met inventariseren van mogelijkheden en wensen en maken afspraken over de werkwijze die we in de volgende bijeenkomsten gaan gebruiken.

De bijeenkomsten 2, 3, 4 hebben eenzelfde opzet: terugkijken op wat we in de klas geprobeerd hebben en de ervaringen daarmee, en tijd om samen te werken aan nieuwe ideeen/ontwerpen voor lessen (of les) voor komende periode. In deze bijeenkomsten is er ook begeleiding van docenten die zelf ervaring hebben met dit soort lessen.

In de laatste bijeenkomst zal Peter Liljedahl zelf weer online aanwezig zijn om vragen en issues te bespreken met de deelnemers.

Deze nascholing is een unieke kans om samen met collega’s van eigen school en andere scholen uitdagend onderwijs te ontwerpen.

Datum, Locatie, Tijdstip:

De startbijeenkomst is op woensdag 25 september om 16:00 uur. De volgende bijeenkomsten zijn op 16 oktober, 20 november, 11 december, 20 januari (afsluiting met Peter Liljedahl).

De bijeenkomsten zijn op locatie in Delft (precieze locatie volgt nog) en zijn steeds van 16-20 uur, inclusief een maaltijd (tenzij we in de eerste bijeenkomst besluiten daarvan af te wijken van deze tijden).

De bijeenkomsten worden geleid door Wim Caspers, Maarten Muller, Margot Rijnierse, Tessa Landgraf, Jeroen Spandaw, Peter Kop.