Nieuws & Agenda

27 maart 2023

Kornelis Blok en Behnam Taebi benoemd tot leden Wetenschappelijke Klimaatraad

De ministerraad heeft op voordracht van minister Jetten voor Klimaat en Energie ingestemd met de benoeming van negen nieuwe leden van de Wetenschappelijke Klimaatraad (WKR). Onder hen zijn TU Delft onderzoekers Kornelis Blok en Behnam Taebi. De raad adviseert het kabinet over klimaatbeleid, op basis van onafhankelijke wetenschappelijke kennis.

21 maart 2023

Niek Mouter op NU.nl over volksraadpleging

Via de Nationale Klimaatraadpleging gelanceerd door Niek Mouter, kunnen alle Nederlanders boven de achttien hun mening geven over welke wegen Nederland moet bewandelen om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Het initiatief komt uit de Tweede Kamer. "In plaats van alleen ambtenaren, kunnen ook burgers nu meepraten."

16 maart 2023

Kornelis Blok in Wind Energie Nieuws over versnelling van de energietransitie

Kornelis Blok reageert op de winnende paper van de Energy Paper Award die gaat over hogere energieopbrengst van windparken: 'We hebben mar 20 tot 30 jaar de tijd om het hele energiesysteem opnieuw te ontwikkelen.

15 maart 2023

TU Delft kroont beste klimaat- en energiepublicatie

Een algoritme dat voor een hogere energieopbrengst van windparken zorgt én een onderzoek waaruit blijkt dat niet alleen brandstofverbruik maar ook seizoenseffecten een belangrijke rol spelen bij het optimaliseren van vliegroutes en vlieghoogtes. Dit zijn – in één zin samengevat – de twee grote winnende publicaties van de Beste Climate & Energy Paper Award. De awardceremonie, die woensdag 15 maart plaatsvond op de TU Delft, stond volledig in het teken van grote en kleine innovaties die een bijdrage leveren aan het versnellen van de energietransitie en het beteugelen van klimaatverandering.

15 maart 2023

Lancering van het AI for Energy Grids Lab en Think Tank serie

Het ICAI Lab 'AI for Energy Grids' is een van de 17 nieuwe ICAI labs die onlangs zijn gelanceerd als onderdeel van het NWO LTP programma ROBUST. Dit lab gaat onderzoek doen naar de toepassing van AI op distributienetwerken, waarbij industriële kennis van Alliander wordt gecombineerd met academische kennis van de TU Delft, Universiteit Twente, Radboud Universiteit en Hogeschool van Arnhem & Nijmegen. TBM-onderzoekers Eva de Winkel, Zofia Lukszo en Roel Dobbe zijn betrokken bij dit ICAI Lab en richten zich op verantwoord ontwerp, inzet, exploitatie en beheer van AI-functionaliteiten om het electriciteitsnet van de toekomst mogelijk te maken en dringende capaciteitsproblemen aan te pakken.