Nieuws & Agenda

04 april 2022

Onmiddellijke versnelling mondiale klimaatactie nodig om doel 1,5 graden nog te kunnen halen

Het doel van het klimaatakkoord van Parijs – het streven om de opwarming van de aarde beperkt te houden tot 1,5 graden – raakt buiten zicht, tenzij landen gezamenlijk meer ambitie tonen en onmiddellijk in actie komen. Dat stellen de vijf Nederlandse klimaatexperts die aan het vandaag verschenen IPCC-rapport hebben bijgedragen. Een dergelijke versnelling en versterking van beleidsmaatregelen is nog mogelijk – maar vereist een verregaande transformatie van de systemen die ten grondslag liggen aan onze economie, zoals energie, industrie, transport en landbouw. De komende jaren zijn daarbij doorslaggevend. Dit zijn enkele van de belangrijkste conclusies van het IPCC-rapport dat vandaag is gepubliceerd.

04 april 2022

Bert van Wee bij RTV Utrecht over verbreding van de A27 bij Amelisweerd

Het nieuws dat het kabinet doorgaat met de plannen voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd, sloeg vanmiddag bij veel Utrechters in als een bom. Utrechtse raadsleden verwachten niet dat de verbreding echt doorgaat.

03 april 2022

ndrea Ramirez Ramirez in Nature over carbon capture an utilization

Companies are scrambling to turn the greenhouse gas into useful products — but will that slow climate change? Andrea Ramirez Ramirez says in an article on carbon capture and utilization that negative emissions, claimed by companies should mean real CO2 removal from the atmosphere, that you can actually measure physically.

31 maart 2022

Wenli Shi wins 'Best Energy Paper Award'

Wenli Shi wins this years 'Best Energy Paper Award' of the PowerWeb Institute

29 maart 2022

Kornelis Blok in Foodlog over energiecrisis na oorlogssituatie Oekraïne

Er moet een nationaal noodplan komen om de overgang naar groene energie te versnellen. Daarvoor pleiten duurzame ondernemers, professoren, grote bedrijven, groene energieleveranciers en andere experts. Kornelis Blok, hoogleraar energiesysteemanalyse van TU Delft en lead author van de klimaatrapporten van het IPCC, onderschrijft dit.