Nieuws & Agenda

13 juli 2022

Netcongestie in Amsterdam te lijf

Ons energienet, van hoogspanning tot laagspanning, wordt door steeds complexer. Door economische en demografische groei zijn er steeds meer aansluitingen nodig, terwijl door de energie-transitie die aansluitingen steeds complexer worden: huizen vragen meer stroom, maar leveren soms ook stroom met bijvoorbeeld zonnepanelen. Het resultaat is een energienet dat op sommige plekken compleet verstopt dreigt te raken. Bijvoorbeeld de Buiksloterham-buurt in Amsterdam. Daar kan middelstroomnetwerk geen groei meer aan, terwijl de locale industrie wil uitbreiden woningen graag willen verduurzamen.

13 juli 2022

Delftse studenten in de startblokken voor internationale hyperloop wedstrijd

Op 18 juli start in Delft de ‘European Hyperloop Week’, de internationale hyperloop competitie voor studententeams van over de hele wereld.

12 juli 2022

Finse ‘zandbatterij’ kan energie maandenlang opslaan

Finse onderzoekers hebben ’s werelds eerste zandbatterij gepresenteerd. De batterij kan zonne- en windenergie maandenlang opslaan. Is dit de oplossing om het stroomnet te balanceren?

07 juli 2022

Gerdien de Vries bij Omroep MAX over Energy Challenge Event

We moeten met z'n allen van het gas af en snel. Maar hoe doe je dat? En wie moet dat betalen? Veel Nederlanders worstelen met de duurzame plicht zo snel mogelijk te stoppen met het gebruik van gas. Gerdien de Vries gaat samen met studenten verschillende nieuwe technologische ontwikkelingen zien voor de energie transitie en de psychologische factoren erachter.

04 juli 2022

Drie Vidi’s voor faculteit 3mE

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 101 ervaren onderzoekers een Vidi-financiering van 800.000 euro toegekend. Acht Vidi’s gaan naar Delftse toponderzoekers, waarvan maar liefst drie onderzoekers werkzaam zijn bij faculteit 3mE: Michael Wiertlewski, Willem Haverkort en Kim Batselier. Met deze toekenning kunnen zij de komende vijf jaar een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opzetten.