Nieuws & Agenda

09 mei 2023

Servaas Storm in The Guardian over Central banks raising interest rates makes it harder to fight the climate crisis

Higher interest rates slow the renewable energy transition and shield oil and gas producers from competition by low-carbon producers say Servaas Storm and an emeritus researcher from University of Massachusetts in an opinion piece.

09 mei 2023

DIFFER ontwikkelt onderzoeksfaciliteit voor energietransitie

Een Nederlands consortium onder leiding van het nationale energieonderzoeksinstituut DIFFER ontvangt 4,7 miljoen euro van NWO voor de bouw van een faciliteit die gecontroleerd laagjes materiaal kan maken. Met de faciliteit kunnen Delftse onderzoekers en partnerinstituten materialen onderzoeken voor nieuwe katalysatoren en batterijen.

08 mei 2023

TU Delft zet in op batterij van de toekomst

Een belangrijke uitdaging in de energietransitie is het efficiënt en flexibel opslaan én transporteren van hernieuwbare energie. Batterijen spelen daarin een belangrijke rol. Maar toch is er nog veel onderzoek en innovatie nodig. Om dat te stimuleren, lanceert TU Delft – donderdag 11 mei 2023 – e4BatteryDelft: een gloednieuw platform dat kijkt naar het elektrochemisch opslaan van hernieuwbare energie – met respect voor de wereld om ons heen, op een manier dat het betaalbaar is en ook nog eens volledig Europees.

04 mei 2023

Een doorbraak die zonnepanelen beter maakt dan ooit tevoren

Zonne-energie is de goedkoopste en meest toegankelijke vorm van energie. En nu wordt het efficiënter dan ooit.

01 mei 2023

Delft Subsurface Urban Energy Lab versterkt met geothermische bron op de campus

Wat bijna 20 jaar geleden werd geboren als een enthousiast plan van een aantal studenten Applied Earth Sciences wordt nu werkelijkheid: deze zomer wordt gestart met de aanleg van een geothermische bron op de campus van de TU Delft die over een aantal jaren de gebouwen van de campus zal verwarmen. Het consortium achter het project Geothermie Delft heeft deze week het besluit genomen om de benodigde investering te doen om de aardwarmtebron te realiseren en het onderzoeksprogramma te starten.