Nieuws & Agenda

15 september 2023

TU Delft Reactor Institute in uitzending Focus over Kernenergie

Maandag 11 september 2023 is een uitzending geweest van Focus over kernenergie waarin onder andere EPZ, COVRA en TU Delft Reactor Institute geïnterviewd zijn.

13 september 2023

HybridLabs consortium ontvangt NWA-ORC-financiering voor innovaties in duurzame offshore energie

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft bekendgemaakt dat het consortium HybridLabs 10,4 miljoen euro subsidie ontvangt binnen het programma Nationale Wetenschapsagenda: Onderzoek op Routes door Consortia (NWA-ORC). Het HybridLabs consortium-project zal Nederlandse innovaties in offshore hernieuwbare energie versnellen door middel van data-gedreven hybride labs. Het consortium bestaat uit ongeveer 40 partners en wordt geleid door de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft, met een waardevolle bijdrage van het team Dynamic Stability of Sustainable Electrical Power Systems van EWI’s Intelligent Electrical Power Grids group (IEPG).

05 september 2023

ERC Starting Grant voor CO2-recycling in chemische industrie

Grote concentraties carbondioxide (CO2) omzetten in producten voor de chemische industrie. Dat is wat Tom Burdyny, ontvanger van een ERC Starting Grant, wil bereiken. De techniek die dit mogelijk zou kunnen maken heet elektrolyse, een proces dat nieuwe chemische verbindingen maakt met behulp van elektriciteit.

17 augustus 2023

Een digitale tweeling van het volledige Europese elektriciteitsnetwerk is binnen handbereik

Het is van groot belang om de betrouwbaarheid van het Europese elektriciteitssysteem te vergroten. Het elektriciteitsnet moet klaar zijn voor een drastische toename van hernieuwbare energie en beter bestand zijn tegen toekomstige verstoringen (zoals cyberaanvallen). Daarom hebben 77 partners uit 15 Europese landen zich verenigd in het TwinEU consortiumproject om een digitale tweeling van het gehele Europese elektriciteitsnet te ontwikkelen. TU Delft is een van de prominente partners binnen dit project en is zeer verheugd dat zij, samen met alle leidende stakeholders het subsidievoorstel heeft binnengehaald.

01 augustus 2023

Première documentaire “Dansen in de woestijn”

Op woensdag 23 augustus vindt om 14:00 uur de première van Dansen in de woestijn plaats. De première vindt plaats op de Markt in Delft. De entree is gratis. In deze prachtige documentaire volgt een team van filmmakers met o.a. Bram van Splunteren het studententeam dat werkt aan de Nuna 11. Een spannende klus, zeker als je beseft dat de Nuna 10 tijdens de vorige Solar Challenge in Australië in brand vloog. Gaat het deze studenten lukken om een helemaal nieuwe Nuna from scratch te ontwerpen en bouwen, die de race door de woestijn van Marokko kan uitrijden en zélfs winnen?