Nieuws & Agenda

15 maart 2023

TU Delft kroont beste klimaat- en energiepublicatie

Een algoritme dat voor een hogere energieopbrengst van windparken zorgt én een onderzoek waaruit blijkt dat niet alleen brandstofverbruik maar ook seizoenseffecten een belangrijke rol spelen bij het optimaliseren van vliegroutes en vlieghoogtes. Dit zijn – in één zin samengevat – de twee grote winnende publicaties van de Beste Climate & Energy Paper Award. De awardceremonie, die woensdag 15 maart plaatsvond op de TU Delft, stond volledig in het teken van grote en kleine innovaties die een bijdrage leveren aan het versnellen van de energietransitie en het beteugelen van klimaatverandering.

15 maart 2023

Lancering van het AI for Energy Grids Lab en Think Tank serie

Het ICAI Lab 'AI for Energy Grids' is een van de 17 nieuwe ICAI labs die onlangs zijn gelanceerd als onderdeel van het NWO LTP programma ROBUST. Dit lab gaat onderzoek doen naar de toepassing van AI op distributienetwerken, waarbij industriële kennis van Alliander wordt gecombineerd met academische kennis van de TU Delft, Universiteit Twente, Radboud Universiteit en Hogeschool van Arnhem & Nijmegen. TBM-onderzoekers Eva de Winkel, Zofia Lukszo en Roel Dobbe zijn betrokken bij dit ICAI Lab en richten zich op verantwoord ontwerp, inzet, exploitatie en beheer van AI-functionaliteiten om het electriciteitsnet van de toekomst mogelijk te maken en dringende capaciteitsproblemen aan te pakken.

10 maart 2023

AI voor de Energietransitie: een Hackathon

Van het bedenken van betere topologische configuraties van het energienet tot het detecteren van anomalieën in de energiehandel en het ontwikkelen van efficiëntere energiehandelsstrategieën: er zijn talloze manieren waarop AI de energietransitie kan helpen stroomlijnen. Sterker nog: dit zijn slechts de eerste drie onderzoeksrichtingen die Jochen Cremer en zijn team samen met het Austrian Institute of Technology onderzoeken. Om erachter te komen welke andere groene weiden er buiten deze drie benaderingen liggen, organiseerde de TU Delft deze week samen met het Oostenrijkse AIT een Hackathon.

02 maart 2023

Laurens de Vries benoemd in Adviescommissie Maatwerkaanpak Verduurzaming Industrie

Minister Adriaansens van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft Laurens de Vries onlangs benoemd als lid van de Adviescommissie Maatwerkaanpak Verduurzaming Industrie. Met de maatwerkaanpak biedt het Kabinet de 10 tot 20 grootste industriële uitstoters (o.a. chemie, raffinage, staal en kunstmest) in Nederland de mogelijkheid om verduurzaming verder te versnellen.

28 februari 2023

TU Delft presenteert acht beste klimaat- en energiepublicaties