Nieuws & Agenda

28 oktober 2024

Puzzelen met gedragsmodellen voor een duurzame glastuinbouw

Door onzekerheden van menselijk gedrag pakt beleid in de praktijk vaak anders uit dan wat je op basis van rationele modellen zou verwachten. Onderzoeker Emile Chappin wil met het modelleren van menselijk gedrag een betere match vinden tussen beleid en de praktijk om de energietransitie te versnellen. In zijn onderzoek hoopt hij met computersimulaties waarin gedragsonzekerheden zijn opgenomen ook de glastuinbouw een duwtje in de rug te geven om schone energie slimmer en rendabeler in te zetten.

24 oktober 2024

Vidi-beurs: Model voor drijvende windparken

Oriol Colomés Gené ontvangt een Vidi-beurs van NWO om te werken aan het eerste digitale model van de oceaan waarmee drijvende zonneparken onderzocht kunnen worden. Met het model kunnen onderzoekers de interacties tussen golven, wind en platforms bestuderen. Die inzichten openen deuren om de productie van energie efficiënter te maken.

18 oktober 2024

Barrières doorbreken voor geothermische energie

Als Europa de doelstellingen op het gebied van duurzame energie wil halen, is het van belang om het gebruik van aardwarmte op te schalen. Het nieuwe EU gefinancierde consortium FindHeat zal onder leiding van de TU Delft een innovatieve toolkit ontwikkelen om geothermie efficiënter en duurzamer te exploiteren. Deze ontwikkeling beoogt technische en economische risico’s te verminderen en de steun van burgers te vergroten.

17 oktober 2024

Onderzoeksreactor TU Delft klaar voor sneller onderzoek

De afgelopen jaren heeft een team van wetenschappers en technici van het TU Delft Reactor Institute zich ingespannen voor een grootschalige verbetering en modernisering van de Delftse reactor. Het resultaat is een state-of-the-art faciliteit waar onderzoekers en studenten van over de hele wereld nu sneller en geavanceerder onderzoek kunnen doen. Deze mijlpaal is officieel gevierd op donderdag 17 oktober 2024.

18 september 2024

Een goede neus voor problemen

Ammonia gas – it is both highly poisonous and corrosive, yet also often used in industry, or present around intensive livestock farming. To better mitigate the risks of ammonia leaks, Paddy French together with Lina Sarro and Sten Vollebregt will make smaller, more robust and eventually more affordable ammonia sensors. The NWO OTP programme has funded their research into a fully-integrated, single-chip sensor that incorporates two porous silicon carbide structures for detecting ammonia and humidity, all in a single layer and one etch step.