Dr. J. (Hanno) Van Keulen PhD
Dr. J. (Hanno) Van Keulen PhD
Profile
Biography
Dr. J. ('Hanno') van Keulen graduated in Chemistry at Utrecht University. He taught laboratory courses at Utrecht and did his thesis work on 'Making sense - Simulation of Research in Organic Chemistry education'. He received his PhD from the Faculty of Chemistry of Utrecht University in 1995. He focused on higher education development from 1996 till 2007, holding positions at Delft University of Technology ('DidO') from 1996-2000 and at the Institute for Teacher Training and Educational Development ('IVLOS') from 2000-2007. He was professor of science and technology education for primary schools at Fontys University of Applied Science and Eindhoven University of Technology from 2007-2011. From 2011-2013 he worked at the Faculty of Social Sciences of Utrecht University, engaging in research in talent development in primary science and technology education. From 2013-2021 he was professor for Leadership in Education at Windesheim University of Applied Science in Almere, focusing on developing rich learning environments and 'learning from play' that allow children and students to develop various skills, such as for executive functions. problem solving, creativity, language and STEM. Van Keulen is Editor-in-Chief of the European Journal of STEM Education since 2016. He served in the Academic Board of TechYourFuture, the Center of Expertise for Technology Education in Deventer from 2015-2021. Currently, he is member of the Board of 'Technasium': a group of 100 secondary schools dedicated to Inquiry & Design Education. He is a member of the Board of the Dutch Association for Educational Research ('VOR') and heads the Division on Domain Specific Education. At Delft, he is Director of Studies of the MSc program Science Education & Communication ('SEC') since February 2022.
Recent Keynotes
Van Keulen, H. (2021, 25 januari). Bruggen bouwen kun je leren! Over de rol van de docent in het hoger beroepsonderwijs. Webinar tijdens de Windesheim Onderwijsweek. Almere: Hogeschool Windesheim. https://liveadminwindesheim.sharepoint.com/sites/WindesheimOnderwijsweek/SitePages/Terugkijken(1).aspx?csf=1&web=1&e=Do0brm
Van Keulen, H. (2021, 16 april). Het verhaal van taal in de stad. Presentatie tijdens de Week van het Jonge Kind. Te raadplegen op: https://rise.articulate.com/share/-C7WyU5DhLPo_V_H_kVZ6DMG8xEJZljc#/lessons/mM9suCa06B0Y8aF5RKyh-5dTfzJ7skol. Almere: Hogeschool Windesheim.
Gemeente Almere (2021, 10 mei). De Almeerse Kansenloop. Een korte documentaire over kansengelijkheid in Almere. Te raadplegen op https://www.youtube.com/watch?v=vz3zQLy_sak. Almere: Gemeente Almere.
Van Keulen, H. (2021, 21 mei). Laat een kind de rijkdom van taal zien. Presentatie tijdens de Open Collegeweek. Te raadplegen op: https://www.windesheim.nl/pagina-s/open-college-week/bekijk-nu/taal-is-mooi. Almere: Hogeschool Windesheim.
Van Keulen, H. (2021, 1 juli). Techniek en verbeeldingskracht komen samen in STEAM-onderwijs. Bijdrage aan het Webinar STEAM-onderwijs, Platform Talent voor Technologie, Amsterdam. Zie https://ptvt.nl/actueel/techniek-en-verbeeldingskracht-komen-samen-in-steam-onderwijs/
Van Keulen, H. (2021, 12 augustus). A STEM curriculum. Towards STEM literacy from early childhood to university education. Keynote at the 4th International IAMSTEM Conference, Keelung (Taiwan).
Van Keulen, H. (2021, 27 oktober). Bruggen bouwen: verwonderen bij kunst, wetenschap en techniek. Voordracht tijdens de studiedag van de Monton Montessorischolen. Utrecht: Monton.
Van Keulen, H. (2021, 4 november). Digitale geletterdheid en wetenschap en technologie: van probleem naar oplossing voor problemen.Openingsvoordracht voor de SLO-werksessie over de koppeling van digitale geletterdheid aan wetenschap & technologie in het curriculum. Utrecht: SLO.
Van Keulen, H. (2021, 5 november). Making more of robotics in primary and secondary educatrion. Keynote at the 14th International Conference on Informatics in Schools. Nijmegen: Radboud Universiteit. Zie https://issep2021.science.ru.nl/keynote/
Van Keulen, H. (2021, 18 november). Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. Opening van de slotconferentie Art Loves Science, georganiseerd door het Lectorenplatform Onderwijs op het Snijvlak van Kunst, Wetenschap en Technologie. Zie https://www.ahk.nl/lectoraten/educatie/lectorenplatform-okwt/arts-loves-sciences-18-november-2021/
Recent publications
Keulen, H. van, & Wessum, L. van. (2019). Rijke leeromgevingen: van onderwijzen naar leren. Basisschool Management, 2019(7), 20-24.
Berghe, R. van den, Petersen, H., Hellendoorn, A., & Keulen, H. van. (2020). Programming a robot or an avatar: A study on learning outcomes, motivation, and cooperation. Companion of the 2020 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (HRI ’20 Companion), March 23–26, 2020. New York: ACM.
Keulen, H. van, & Boendermaker, C. (2020). Contributing to reading comprehension through STEM education. Design and Technology Education: an International Journal.
Van Keulen, H. Venema, M., Boendermaker, C., Nortier, R., Bruggink, A., Broekhuizen, M., & Van Look, K. (2020). Inventarisatiestudie Stedelijke Taalaanpak Almere. Almere: Hogeschool Windesheim.
De Wit, S., Van Keulen, H. & Schutte, P. (2021). Programmeren in het basisonderwijs. Te raadplegen op: https://xerte.windesheim.nl/play.php?template_id=1034#page1. Deventer: TechYourFuture
Van Keulen, H., & Venema, M. (2021). Learning about science, technology, engineering and mathematics (STEM) through play. In J. Van Heerde & A. Veldsman (Eds.), Rethinking learning through play (pp. 217-229). Pretoria: Van Schaik Publishers.
Veltman, M. E., Van Keulen, J., & Voogt, J. M. (2021). Using problems with wicked tendencies as vehicles for learning in higher professional education: towards coherent curriculum design. The Curriculum Journal, 2021. doi: doi.org/10.1002/curj.100
Van Keulen, H. (2021). ‘Let’s make things better’! Natuur en techniek in het basisonderwijs. Terugkoppeling, 30(3), 4-6.
Bremmer, M., Heijnen, E., Van Dartel, M., Roos, N., Hotze, A., Van Keulen, H., . . . Van der Sande, R. (2021). Manifest voor onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
Knoef, M., Gijsel, M., Van Keulen, H., & Visscher, A. (submitted). Integrated language and science & technology instruction: A cognitive task analysis of the required teacher expertise. International Journal of STEM Education.
Van Keulen, H., Hellendoorn, A., Van den Berghe, R., Petersen, H., & Ploeger, E. (submitted). Using robots in special education to foster social and technological skills of children with autism spectrum disorder: a literature review. Journal of Enabling Technologies.
Van Keulen, H, & Venema, M. (2022). Spelen met ruimte. Ervaringen van jonge kinderen in en met de ruimte. De wereld van Het Jonge Kind, 2022(8), pp.6-9.
Keulen, H. van. (2018). STEM in early childhood education. European Journal of STEM Education, 3(3). doi: 10.20897/ejsteme/3866
Boendermaker, C., Diepen, M. van., Heeremans, M., & Keulen, H. van. (2017). "Ik gebruik die taaldingetjes nu ook in andere lessen". Hoe leerkrachten basisonderwijs geïntegreerd onderwijs leren ontwerpen in een professionele leergemeenschap. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 38(4), 31-37.
Gresnigt, Rens, Taconis, Ruurd, Keulen, Hanno van, Gravemeijer, Koeno, & Baartman, Liesbeth. (2014). Promoting science and technology in primary education: a review of integrated curricula. Studies in Science Education, 50(1), 47–84. doi: 10.1080/03057267.2013.877694
Ardies, Jan, Maeyer, Sven De, Gijbels, David, & Keulen, Hanno van. (2014). Students' attitudes towards technology. International Journal of Technology and Design Education, 24(1). doi: 10.1007/s10798-014-9268-x
Expertise
Publications
-
2024
A Philosophy for the Place of Technology in STEM
Hanno van Keulen
-
2024
A Proof-of-Concept of an Integrated VR and AI Application to Develop Classroom Management Competencies in Teachers in Training
M.W. Docter / T.N.D. de Vries / H.D. Nguyen / J. van Keulen
-
2024
A Review of the Effects of Integrated Language, Science and Technology Interventions in Elementary Education on Student Achievement
Miriam J. Rhodes / A. J. Visscher / J. van Keulen / Martine A. R. Gijsel
-
2024
Equipping Teachers for Integrated Language, Science and Technology Instruction
The Design of a 4C/ID-Based Professional Development Program
Miriam J. Rhodes / Hanno van Keulen / Martine A.R. Gijsel / Adrie J. Visscher -
2024
Examining student profiles for dealing with wickedness
M. E. Veltman / J. van Keulen / A. E.H. Smits / J. M. Voogt
-
Prizes
-
2013
Praktijkprijs Vereniging voor Onderwijs Research (VOR)
Prijs voor de beste publicatie van een wetenschappelijk verantwoord Nederlandstalig boek, rapport, of digitaal, of multimediale product dat van groot belang is voor de verbetering van het onderwijs in 2013, toegekend aan dr. Hanno van Keulen, voor het Vindplaatsenprogramma Talentenkracht en het boek 'Talentontwikkeling met Wetenschap en Techniek'
Onderwijs Research Dagen 2013
Ancillary activities
-
2024-07-11 - 2025-07-10
Education
-
2017-01-01 - 2026-07-01
Education