Dit windtunnelmodel van de Flying-V is gemaakt door DEMO L&R.
Het wordt gebruikt om de wervels te bestuderen die ontstaan tijdens vluchtoperaties met hoge invalshoeken. Dankzij het modulaire ontwerp kunnen onderdelen zoals de voorrand en vleugeltips eenvoudig worden vervangen door alternatieve ontwerpen.
De Flying-V is een ontwerp voor een zeer energiezuinig type vliegtuig voor de lange afstanden. Dit vliegtuigontwerp, waarbij de passagierscabine, het vrachtdek en de brandstoftanks zijn geïntegreerd in de vleugel, verbruikt door een betere aerodynamische vorm en een lager gewicht 20% minder brandstof dan de Airbus A350-1000, het meest moderne vliegtuig van nu.
De onderzoeker vertelt over haar onderzoek:
Mijn onderzoek voor de Flying V heeft te maken met de ‘vortex aerodynamics’, dus ik kijk naar de wervels wanneer het vliegtuig op grote invalshoeken vliegt. Voor de Flying V komen deze wervels voornamelijk vanaf de voorrand (leading edge vortices). Daarom ga ik ook kijken naar het effect van de vorm van de voorrand door verschillende vormen te passen. Het model is namelijk modulair: de voorrand, wing tips, cockpit en een blokje voor de motorintegratie kunnen namelijk verwisseld worden. Een mede PhD student gaat dan ook kijken naar de motor integratie, waarvoor hij dit model dan ook kan gebruiken. Doordat het model modulair is kunnen er veel verschillende geometrieën en onderzoeken op worden gedaan waardoor de planning is dat hij nog lang gebruikt gaat worden!