Climate Action Programme


Het Climate Action Programme is in 2021 gelanceerd en functioneert als gemeenschap voor klimaatactie op de campus van de TU Delft en daarbuiten. We coördineren verschillende evenementen, activiteiten en functies en en vormen zo een centraal platform voor klimaatgerelateerd onderzoek, onderwijs en innovatie aan de TU Delft. Door deze inspanningen helpen we het doel van onze universiteit om impact te creëren voor een duurzame samenleving te verwezenlijken.

Onze vier overkoepelende thema’s: klimaatwetenschap, tegengaan van klimaatverandering, aanpassing aan klimaatverandering en klimaat governance, zijn samengesteld uit Flagships. Binnen de Flagships werken onderzoekers uit verschillende disciplines samen, en per Flagship zijn toegewijde onderzoekers aangesteld. We bevorderen samenwerking binnen Flagships, tussen de Flagships, met andere klimaatgerelateerde onderzoekers en met externe belanghebbenden en partners om de maatschappelijke impact veilig te stellen.

We actively collaborate with other TU Delft initiatives including:

There is always a reason not to act. Let’s do something about this. Time is running out

― Prof Herman Russchenberg

Climate Action Nieuws

13 februari 2020

Gezondheidsproblemen door luchtvervuiling vaak veroorzaakt door emissie op afstand

Gezondheidsproblemen door luchtvervuiling vaak veroorzaakt door emissie op afstand

Luchtvervuiling, en de vroegtijdige sterfte die daarmee samenhangt, worden sterk beïnvloed door emissiebronnen op afstand. Ongeveer de helft van de vroegtijdige sterfte in de VS vindt plaats buiten de staat waarin de emissie wordt geproduceerd.

11 februari 2020

Plastic in rivieren opsporen met behulp van drones

Plastic in rivieren opsporen met behulp van drones

Rivieren brengen water naar dorpen en steden, maar vervoeren helaas ook veel plastic naar oceanen. Om dat te voorkomen moeten we erachter komen waar het plastic precies vandaan komt en hoe het zich verspreidt. Plastic tellen vanaf bruggen is daarvoor een gangbare methode. Maar hoe breng je grote hopen plastic afval in onbereikbare gebieden dan in kaart? Marlein Geraeds, masterstudente Hydraulic Engineering, liep stage bij The Ocean Cleanup en onderzocht hoe je met drones plastic kunt monitoren in de Klang-rivier van Maleisië.

10 februari 2020

Zie de wind waait door de wolken

Zie de wind waait door de wolken

Prachtig die stapelwolken die hoog door de lucht zweven. Maar wat drijft die wolken precies voort? En welke invloed hebben ze zelf op de wind? Om daar een goed beeld van te krijgen, was onderzoeker Louise Nuijens een paar dagen in de wolken. Letterlijk.

06 februari 2020

Wortels tegen het water

Wortels tegen het water

Al eeuwenlang is Nederland onlosmakelijk verbonden met het water dat door haar heen stroomt. De waterwegen, bij elkaar zo'n 2400 kilometer lang, lopen langs door hout gestutte oevers. Een milieuvriendelijkere oplossing dan steen of beton, maar het kan nog duurzamer. Civiel ingenieur Abhijith Kamath onderzoekt of je boomwortels kunt inzetten om rivierbanken te verstevigen. En de Nederlandse waterwegen zo in elk opzicht groener maken.

05 februari 2020

Het ademen van dijken

Het ademen van dijken

Als je naar een dijk kijkt zie je geen enkele beweging in dit robuuste bouwwerk. Toch is het er wel. Op millimeterniveau zwellen en krimpen dijken in relatie tot het weer. Dit ‘ademen’ van dijken kan helpen bij het voorkomen van overstromingen, zo blijkt uit het onderzoek van Ece Özer. Zij gebruikt deze eigenschap in een innovatief model dat op basis van satellietbeelden de zwakke plekken in een dijk kan opsporen.


Climate Action Nieuws

08 december 2019

Continu de kust scannen

Continu de kust scannen

Hotel Atlantic in Kijkduin kijkt uit over de Noordzee. Op het verlaten dak staat sinds kort een state of the art laserscanner, die elk uur het strand vastlegt. Sander Vos bekijkt of hij met deze scanner kan ontdekken hoe de kust zichzelf weer herstelt als na een storm veel zand van het strand en de duinrand in de zee terecht is gekomen. Met de data van de scanner hopen hij en zijn collega’s van de TU Delft ‘weermannen voor de kust’ te kunnen worden en nauwkeurig te voorspellen hoe het strand zich gedraagt na een storm.

06 december 2019

Regen meten op straatniveau

Regen meten op straatniveau

Ondergelopen straten in grote, dichtbevolkte steden lijken steeds vaker voor te komen. Tijdens hevige buien loopt het water niet goed weg of de riolen kunnen het water niet aan. Waar en wanneer overlast zal ontstaan, kunnen we op dit moment niet goed voorspellen. Zeker in dichtbevolkte steden, waar de bestrating per wijk verschilt en waar diverse afwateringsystemen zijn, is voorspellen lastig. Daarom willen onderzoekers met radars regen nauwkeuriger waarnemen, met sensoren in riolering de waterstand monitoren en wateroverlastobservaties van bewoners in de stad beter in kaart brengen. Deze informatie probeert Marie-Claire ten Veldhuis in diverse projecten op te halen. Haar doel is om nauwkeuriger te voorspellen of straten wel of niet onder water komen te staan.

02 december 2019

Over waterlust en overlast

Over waterlust en overlast

Betrouwbaar drinkwater uit de kraan, goede zuivering van afvalwater en droge voeten. Dat verwachten we in Nederland en daar zijn we aan gewend. Maar ondergelopen huizen, overstroomde riolen en onbegaanbare wegen komen steeds vaker voor. Zo kampte de Randstad de laatste tijd met ernstige wateroverlast. Het KNMI voorspelt dat het aantal extreme buien deze eeuw verder toeneemt door de temperatuurstijging van de aarde. Daar is de infrastructuur voor water in onze steden niet op uitgerust, waarschuwt hoogleraar Jules van Lier. Hij pleit voor slimmere oplossingen en een nieuw paradigma voor onze waterinfrastructuur onder de noemer Urban Water Infrastructure.

30 november 2019

Zakkend water en zeespiegelstijging

Zakkend water en zeespiegelstijging

Caroline Katsman ontving in 2014 een Vidi-beurs voor onderzoek naar de invloed van oceaanwervels op het zinken van oppervlaktewater. Hoe staat het er twee jaar later voor? “Dit wordt een oogstjaar; er zitten een aantal publicaties in de pijplijn”, aldus Katsman.

27 november 2019

Luchtvervuiling per straat meten

Luchtvervuiling per straat meten

"Mijn onderzoek richt zich op het gebruik van remote sensing data voor het verbeteren van het modelleren van de luchtkwaliteit in vervuilde gebieden, zoals de Rijnmond regio bij Rotterdam. Qua luchtvervuiling staat dat gebied bekend als de regio met de hoogste luchtvervuiling van Nederland. Alles zit daar op elkaar gepakt: verkeer, energiecentrales, scheepvaart, industrie. Deze regio is in Nederland het meest relevant voor onderzoek naar het bepalen van luchtvervuiling. Overigens richten we ons ook op het buitenland: we willen onze aanpak ook inzetten in New Delhi, één van de meest vervuilde steden ter wereld.