Olifanten, apen, giraffen, ijsberen en leeuwen, BSc student Karian Bruyndonckx bewondert ze allemaal tijdens haar dagelijkse lunchwandeling door de dierentuin. Maar wat ziet zij wat de andere bezoekers niet zien? Karian weet precies hoe dierentuinwereld er op tientallen meters diepte uitziet…

Diergaarde Blijdorp heeft grootse toekomstplannen, met ambitieuze bouw- en renovatieprojecten om de dierenverblijven te verbeteren en uit te breiden. Om te zorgen voor een veilige en duurzame fundering is kennis van de ondergrond cruciaal. Dit is waar Karian te hulp schoot! Ze verzamelde grondmetingen, analyseerde deze en creëerde een digitale 3D-kaart van de onderwereld van de dierentuin.

Wat heb je onderzocht?

Ik heb de geologische structuur van Diergaarde Blijdorp uitgebreid onderzocht, met speciale aandacht voor de ondergrondse lagen en hun geschiktheid voor funderingen. Ik heb geotechnische data verwerkt, bestaande uit eerder verzamelde grondmetingen, om te bepalen waar bijvoorbeeld zandlagen beginnen. Deze data heb ik geïntegreerd in een gebruiksvriendelijk programma waarmee een digitale kaart van de ondergrond wordt gemaakt. Statistische modellering, zoals Ordinary Kriging, hielp bij het analyseren van ruimtelijke variabiliteit en het voorspellen van onzekerheden in de ondergrond.

Waarom is dit belangrijk?

Dit onderzoek is essentieel voor de toekomstplanning van Diergaarde Blijdorp, zoals uiteengezet in hun 'Masterplan 2050', dat grote projecten zoals de uitbreiding van het olifantenverblijf omvat. Het is cruciaal om te weten hoe stevig de grond is onder grote structuren en de poten van grote dieren. Mijn data heeft al bijgedragen aan beslissingen zoals de plaatsing van nieuwe rotsen in het leeuwenverblijf en plannen voor een ondergrondse parkeerplaats. Met deze gegevens kan Blijdorp op een duurzame en veilige manier bouwen, wat leidt tot kostenbesparingen en minimale verstoring van de bestaande structuur.

Hoe zag het onderzoek eruit?

Mijn onderzoek begon met het verzamelen van bestaande en het uitvoeren van nieuwe grondtests, gevolgd door de analyse en integratie van deze data in een dynamische database. Deze database visualiseert de ondergrond in 2D en 3D, wat het gemakkelijk maakt voor medewerkers om te navigeren. Ik werkte vanuit een kantoor in Blijdorp en heb aan het eind van mijn project een training gegeven aan de medewerkers over hoe ze de tool kunnen gebruiken.

Waar keek je van tevoren het meest naar uit?

Ik was vooral enthousiast om de verborgen geologische geheimen van West-Rotterdam te onthullen en te zien hoe ik de geologische diversiteit van het gebied met bestaande data kon blootleggen.

Wat is het belangrijkste wat je hebt ontdekt?

Het belangrijkste wat ik heb ontdekt is een oude rivier, zichtbaar door een zandstrook. Deze ontdekking is heel waardevol voor Blijdorp omdat hierdoor minder diepe funderingen nodig zijn, wat aanzienlijke kosten bespaart.

Wat was de grootste uitdaging?

Een van de grootste uitdagingen was het ontwikkelen van een methode om de geotechnische data effectief te visualiseren en een tool te creëren die gemakkelijk door de dierentuin gebruikt kon worden, iets wat essentieel was voor de praktische toepasbaarheid van mijn onderzoek.

Waar heb je het meest van genoten?

Het meest heb ik genoten van het zien samenvloeien van alle onderzoek componenten tot een samenhangend geheel, en de enthousiaste reactie van de dierentuin op de uiteindelijke tool, wetende dat het een waardevolle hulpbron voor hen zal zijn.

Wat zijn je plannen na het afronden van je bachelor?

Ik ben van plan om me verder te verdiepen in geotechniek door een masteropleiding te volgen die zich hierop richt. Daarnaast heb ik mijn eigen start-up, 'GeoKari Analytics', opgericht waar ik de kennis die ik heb opgedaan over het ontwikkelen van geotechnische databases toepas om andere bedrijven te helpen. Diergaarde Blijdorp is al klant bij ons, wat een fantastische start betekent voor het bedrijf.

Studie gerelateerd

Waarom heb je voor de bachelor Applied Earth Sciences (nu bekend als Earth, Climate and Technology) gekozen?

Mijn keuze voor de bachelor werd gedreven door mijn fascinatie voor de dynamische processen van de aarde. Deze interesse werd gewekt tijdens aardrijkskundelessen op school, waar ik leerde over bodemkunde, gesteentes en de atmosfeer. Vooral de interactie tussen geologische en biologische aspecten van de ondergrond en de invloed op de atmosfeer vind ik intrigerend.

Welke kennis vanuit je bachelor kwam goed van pas?

Tijdens mijn bachelor heb ik veel gehad aan de kennis opgedaan in vakken zoals geostatistiek & remote sensing en geophysical methods for subsurface characterisation. Deze kennis was cruciaal voor het grondig analyseren en interpreteren van ondergrondse data. Bovendien heeft het veldwerk dat we in Frankrijk hebben uitgevoerd, waarbij we dezelfde software gebruikten als die ik voor mijn database heb ingezet, me goed voorbereid op mijn projectwerk.

Gepubliceerd: augustus 2024

Profielfoto Karian

Karian Bruyndonckx

Bachelor Programma:
Earth, Climate and Technology

Master Programma:
Earth, Climate and Technology

*Karian studeerde af in Applied Earth Sciences, nu bekend als Earth, Climate and Technology.

Nieuwsgierig naar wat Karian nu doet?