Workshop

In deze deelpublicatie wordt verslag gedaan van de workshop Conflicten en Kansen, waarin twee stromen uit het onderzoek samen komen, de geïdentificeerde attributen (wat is waardevol) en de geselecteerde interventies (wat moet er gebeuren). Vanuit een inventarisatie van bestaande ‘serious games’ op het gebied van de gebouwde omgeving is het RmR spel ontwikkeld. In multidisciplinaire teams werd in de workshop gewerkt aan 1) het identificeren van conflicten of kansen tussen attributen en interventies en 2) het formuleren van advies voor een renovatieplan. Hierbij werd gebruik gemaakt van kaartensets met attributen en interventies. Een aantal geformuleerde conflicten en kansen worden in deze deelpublicatie geïllustreerd. De resultaten laten zien dat het RmR spel waardevol is in het betrekken van verschillende disciplines in de discussie. Het werken met kaarten geeft overzicht, toont de complexiteit maar ook de diversiteit aan opties. Het denken in oplossingen blijkt een manier om van een conflict een potentiële kans te maken. De gebruiksvriendelijkheid kan verbeterd worden door het aantal kaarten en de hoeveelheid tekst te verminderen. Het spel wordt gezien als kansrijk om probleemdefinities te formuleren, als opgave voor de volgende fase in het proces. De meerwaarde van het RmR spel is de wijze waarop het erfgoedwaarden vanzelfsprekend onderdeel maakt van de planontwikkeling. 

Klik hier of op de afbeelding om het hele hoofdstuk te lezen