31 juli 2019

Theorie en praktijk van ‘ruimtevorming’ in de moderne architectuur

Architect Oliver Sack is gefascineerd door de vraag hoe ruimtelijk ontwerp zich verhoudt tot het gebruik van de ruimte zoals ze bedoeld is en beleefd wordt. Voor zijn promotieonderzoek onderzocht hij dan ook de sociaal-ruimtelijke esthetiek van ruimtevorming in 20e-eeuwse architectuur.

29 juli 2019

TU Delft studenten grijpen net naast titel tijdens wereldkampioenschap energiezuinig bouwen

Het MOR team is zondag 28 juli tweede geworden tijdens de Solar Decathlon Europe 2019.

08 juli 2019

Docent van het Jaar Award

Op 4 juli heeft studievereniging Stylos de 'Docent & Werknemer van het Jaar 2019' Awards uitgereikt.

03 juli 2019

WhatsApp-en met professionals

“Je bereidt ze voor op de nieuwe werkelijkheid van actuele en nieuwe stedelijke opgaven”, zegt Roberto Cavallo over het initiatief om Bouwkunde studenten deel te laten nemen aan de nationale ontwerpstudie ‘De Stad van de Toekomst’, een samenwerkingsproject van publieke en private partijen. “En op hun beurt inspireren zij professionals en gemeenten door buiten de gebaande paden te denken. Dit is essentieel als het gaat om oplossingen voor de grote opgaven waar steden voor staan.”

03 juli 2019

BTIC vliegwiel voor Klimaatakkoord

Op 27 juni hebben verschillende partijen hun handtekening gezet onder de definitieve samenwerkingsovereenkomst voor het Bouw- en Techniek Innovatie Centrum (BTIC). Het BTIC beoogt open samenwerking van én voor alle partijen uit de ontwerp-, bouw- en technieksector, overheden en opdrachtgevers, en met de kennis- en onderwijsinstellingen. Om zo samen tot integrale en gedragen meerjarige kennis- en innovatieprogramma’s met impact te komen.

24 juni 2019

Eerste prijs en eervolle vermelding op Archiprix 2019

BK alumnus Devant Asawla ontving de gedeelde eerste prijs op de Nederlandse Archiprix 2019 voor zijn project 'The living landscape of Quebrada Jaime'. Bovendien kreeg BK-alumna Serah-Ingrid Calitz een eervolle vermelding voor haar project 'Sino-African counterpoints'.

20 juni 2019

Visions for Amsterdam in 2050

How will growth and rapid changes affect Amsterdam on the time horizon of 2050? Graduate students, researchers and teachers from Architecture teamed up with AMS Institute and the municipality of Amsterdam to explore what possible future scenarios look like and how innovations can be introduced. The open access book ‘Amsterdam 2050’ with the results is now available on BK Books.

20 juni 2019

Buitenplaatsenlandschappen nog altijd prominent in Hollandse groenstructuur

De vooraanstaande rol van de burgerij in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden is nu nog zichtbaar in een groene gordel van buitenplaatsen. Patriciersfamilies legden ze destijds aan langs trekvaarten, heerwegen en handelsroutes, ontdekte promovendus Gerdy Verschuure-Stuip. Zo ontstonden buitenplaatsenlandschappen in en om onze steden.

18 juni 2019

Intreerede Co Verdaas: Gebiedsontwikkeling was nog nooit zo ingewikkeld (én gaaf)

Op 3 juli geeft hoogleraar Gebiedsontwikkeling Co Verdaas zijn intreerede. “De vraag hoe we Nederland inrichten lijkt lastiger te beantwoorden dan ooit. Deze leerstoel is er om overheden en marktpartijen de onderliggende complexiteit te helpen duiden.”

06 juni 2019

Food production, helophyte filter and lounge area in one

The prototype for modular office renovation by the MOR Team TU Delft has officially been opened. The multi-functional apartment shows how inefficient offices can be renovated into net positive buildings, including space for food production, water purification through helophyte filters, and common living areas.