Participatory action research

Het nieuw Horizon 2020 project UPLIFT zal inzicht geven in de structurele oorzaken van ongelijkheid binnen de Europese Unie, met bijzondere aandacth voor kwetsbare jongeren. Onderzoekers van Management in the Built Environment coördineren de participatieve actiecomponent van het project, waarbij de jonge mensen zelf worden betrokken bij het ontwikkelen van innovatieve beleidsoplossingen.

19 december 2019

‘Gedragswetenschap onmisbaar voor energiebesparing en comfort in huis’

Comfort in huis associëren we vooral met aangename temperaturen, maar er komt veel meer bij kijken. Promovendus Marco Ortiz bracht in kaart welke woonomstandigheden we als aangenaam ervaren. De psychologische profielen die dat opleverde zijn bruikbaar voor het ontwerpen van comfortabele, energiezuinige huizen op maat.

Betaalbare en gebruikersvriendelijke renovatieconcepten

Het nieuwe consortium Integrale Energietransitie Bestaande Bouw (IEBB) ontvangt 13,8 miljoen euro subsidie om de komende jaren betaalbare en gebruikersvriendelijke renovatieconcepten worden ontwikkeld. Onderzoekers van de faculteiten Bouwkunde, Industrieel Ontwerpen en Technische Natuurwetenschappen van de TU Delft ontwikkelen de nodige kennis voor onder meer innovatieve renovatieconcepten, digitalisering van het renovatieproces, optimalisatie van warmtepompen en energieprestaties van gebouwen, keteninnovatie en implementatie.

17 december 2019

Het virtuele depot: achter de schermen bij musea

Bij de meeste musea ligt ruim 90% van hun collectie opgeslagen in een depot. Om te onderzoeken hoe dat soort opslagfaciliteiten dankzij VR-technologieën toch kunnen worden ontsloten, is het project ‘DIPOT: Digital depot’ opgezet. Zo kan de collectie niet alleen worden opengesteld voor een breder publiek, maar kan ook het ontwerp van toekomstige opslagfaciliteiten van musea worden verbeterd.

NRP Master Awards 2019 voor BK alumni

Mary Lou van den Berg ontving de NRP Masterprijs voor haar afstudeerproject over adaptief hergebruik van gedeeld erfgoed in het stadscentrum van Bandung, Indonesië. De tweede en derde prijs werden respectievelijk toegekend aan BK alumni Ditte Gerding en Tessa Persoon.

05 december 2019

De gemeenschappelijke voorkeur als vastgoedstrategie

Hoe stemt een organisatie besluiten over vastgoed zo goed mogelijk af op de behoeften van de organisatie? Monique Arkesteijn onderzocht bestaande methoden en ontwikkelde een model waarin de voorkeuren van stakeholders leiden tot de beste optie. Haar onderzoek biedt vastgoedmanagers nieuwe aanknopingspunten.

05 december 2019

Studenten Architecture winnen ontwerpprijs voor eco-cabine

Masterstudenten Mickaël Minghetti en Karol Wojtas onderzochten hoe je in een spectaculaire maar kwetsbare omgeving kan wonen. Vectorworks beloonde hun ontwerp voor een eco-cabine met een prijs van $1.000,- en gratis Vectorworks software en training voor de faculteit Bouwkunde.

04 december 2019

Internationale tentoonstelling Together! komt naar Delft

De internationale tentoonstelling Together! over de toekomst van het wonen en leven in de stad komt naar Delft. TU Delft organiseert de tentoonstelling samen met gemeente Delft, architectenbureau Inbo en ontwikkelaar cepezedprojects, vergezeld door een breed programma aan publieke evenementen en academisch onderzoek.

21 november 2019

Thesis award for exploration of 3D functionalities

Geo-information Netherlands awards an annual thesis award to a graduate who has made an especially memorable contribution to the field of geography. BK alumna Inge van den Meiracker received the GIN-NCG Thesis award for her graduation project ‘Exploring 3D functionalities: A research into software that support the spatial analysis and visualisation of 3D surface data’.

21 november 2019

Grant for sustainable integration of vertical farming

Vertical farming is the integration of high-tech agriculture in buildings. SKY HIGH researches this revolution in plant production with over 23 partners. Researchers from BK Bouwkunde received a grant of €560.000,- to explore how vertical farming can be integrated sustainably in buildings and urban energy systems.