26 februari 2020

Voorspellingen over energieverbruik in woningen ontrafeld

Energiesimulatiemodellen zijn veelgebruikte hulpmiddelen bij woningverduurzaming, maar hebben één probleem: de voorspellingen die ze voorschotelen kloppen in de praktijk vaak voor geen meter. Promovendus Paula van den Brom analyseerde werkelijk en theoretisch energiegebruik in meer dan een miljoen woningen en ontwikkelde een kalibratiemethode om de modellen op woningvoorraadniveau te verbeteren.

26 februari 2020

Klimaatarboretum TU Delft

Op woensdag 18 maart, Nationale Boomfeestdag, wordt het eerste klimaatarboretum geopend op de TU Delft.

13 februari 2020

De experts kunnen het niet alleen

Slimmer bouwen leidt tot betere gebouwen en steden. Althans, dat is de bedoeling. Het gaat alleen lukken als we leren van fouten en samen werken aan oplossingen, stelt hoogleraar Design & Construction Management Paul Chan in zijn intreerede. De experts kunnen niet in hun eentje de perfecte toekomst maken.

06 februari 2020

Verduurzamen aan de hand van harde data

Meten is weten, zeker in de energietransitie. Maar we hebben pas echt iets aan meetgegevens als we ze verwerken in geautomatiseerde systemen, betoogt hoogleraar Building Energy Epidemiology Laure Itard in haar intreerede. Slim gebruik van ‘big data’ voorkomt dat energiesystemen suboptimaal blijven werken.

06 februari 2020

Dalend aanbod en aanhoudende prijsstijgingen

Aan het eind van 2019 stabiliseert het aantal transacties op de markt voor bestaande koopwoningen en groeien de koopprijzen voor bestaande koopwoningen groeien iets minder hard. Het aantal verkochte woningen op de nieuwbouwmarkt zit in de afgelopen twee jaar zelfs in een licht dalende trend.

30 januari 2020

Aanpassen van monumentale massieve bakstenen gevels

Van monumentale gebouwen is het vaak lastig in te schatten wat het bouwfysische gedrag van de gebouwschil is. Terwijl aanpassingen van bijvoorbeeld monumentale massieve bakstenen gevels van woonhuizen wel de gewenste energiebesparingen kunnen opleveren. Onderzoekers van de faculteit Bouwkunde ontvingen € 400.000,- om de nodige kennis over de gevels te ontwikkelen.

16 januari 2020

Een energie-efficiënt kantoor kan ook comfortabel zijn

Energie-efficiëntie staat voorop bij moderne kantoorrenovaties, maar of het ook comfort oplevert is vers twee. Promovendus Minyoung Kwon keert daarom de zaken om: kijk eerst naar de wensen van de gebruikers voor je hun werkplek ontwerpt. Dat hoeft zeker niet te leiden tot hoger energieverbruik.

Nieuws thuis voor Product Development Test Lab

Het kleine witte gebouw werd ontworpen als onderdeel van een tweejarig onderzoeksproject, gebouwd door studenten en bedoeld om van te leren. Het Product Development Test Lab heeft nu een nieuwe locatie gekregen op The Green Village op de TU Delft campus, waar productinnovaties gericht op digitaal bouwen, de circulaire economie en energiebesparing verder kunnen worden getest.

16 januari 2020

Multifunctionele tussengebieden bieden grote duurzaamheidskansen

Gebieden rondom steden worden vaak met een vies gezicht aangeduid als ‘urban sprawl’. Maar juist in deze tussengebieden kunnen we veel van onze duurzaamheiddoelstellingen verwezenlijken, zegt promovendus Alexander Wandl. We moeten ze alleen beter leren plannen.

19 december 2019

Brainpark Rotterdam nieuw leven inblazen

Het ontwerp ‘Building Upon Brainpark’ blaast nieuw leven in het Brainpark gebied in Rotterdam door het gebied zichtbaar te maken voor bewoners en gebruikers van het gebied. Het ontwerp van BK alumni Kevin Westerveld, Nima Morkoç, Hedwig van der Linden en master student Lars Kloeg kreeg een bijzondere vermelding in de Europan 15 x Productive Rotterdam ontwerpwedstrijd.