15 juli 2020

Integratie stimuleren

Zou het ruimtelijk concentreren van vluchtelingen op het microniveau hun integratie helpen stimuleren? Carla Huisman heeft een NWA-Ideeëngenerator grant van €50.000 gekregen om dit te bestuderen. In de loop van een jaar zal zij de netwerken van Eritrese vluchtelingen in gemengde projecten in Amsterdam vergelijken met de netwerken van meer geïsoleerde bewoners van Utrecht.

09 juli 2020

Het recht opereert nooit in een vacuüm

Na de zomer verwelkomt de faculteit Bouwkunde Evelien Bruggeman als de nieuwe hoogleraar Bouwrecht. Wat haar betreft is bouwen is bij uitstek een wisselwerking tussen publiek en privaat, management en techniek. “Het bouwrecht brengt verschillende juridische leerstukken samen in een praktische context, dat maakt het zo interessant.”

01 juli 2020

Creatieve methoden onderzoeken

Klaske Havik is benoemd tot hoogleraar Methods of Analysis & Imaginationaan de faculteit Bouwkunde. Methods of Analysis & Imagination houdt een pleidooi om diepgaande analyses van diverse culturele, ruimtelijke en sociale situaties te koppelen aan verbeeldend denken over nieuwe ruimtelijke realiteiten.

29 juni 2020

Pleidooi voor minder lawaai in de klas

Het kan er rumoerig aan toe gaan in klaslokalen van basisscholen. Daardoor kunnen sommige kinderen zich moeilijk concentreren en voelen ze zich niet op hun gemak. De afgelopen jaren heeft promovendus Dadi Zhang onderzoek gedaan naar de mate waarin geluid als lawaai wordt ervaren, en naar de invloed ervan op het welzijn en de prestaties van leerlingen. Ze heeft ook een mogelijke oplossing.

29 juni 2020

Felipe Chaves Gonzalez wint eerste prijs op Archiprix 2020

Met trots delen we mee dat BK alumnus Felipe Chaves Gonzalez de gedeelde eerste prijs op de Nederlandse Archiprix 2020 heeft ontvangen voor zijn project ‘Permeable borders - Addressing multidimensional conflicts between polarized communities in Rio de Janeiro’.

18 juni 2020

Warmtegedrag van muren slim in kaart gebracht

Gebouwen verliezen hun warmte deels via de buitenmuren, maar we weten slechts bij benadering hoeveel. Promovendus Arash Rasooli bedacht enkele methoden om dit ter plekke snel en accuraat door te meten. Dat leverde verrassende resultaten op.

08 juni 2020

Francine Houben TU Delft Alumnus van het Jaar 2020

Francine Houben, oprichter en creatief directeur van Mecanoo architecten, is verkozen tot TU Delft Alumnus van het Jaar 2020.

05 juni 2020

Een vouwbare noodopvang

Studenten Aleksandra Wróbel en Agnieszka Witaszek (Msc AUBS) en Kamil Owczarek (uitwisselingsstudent) ontwierpen een noodopvang die op één vrachtwagen kan worden gevouwen en vervoerd naar de aangewezen locatie.

04 juni 2020

De bouwplaats naar de collegezaal brengen

Het nieuwe online platform Bouwflix gaat de bouwplaats naar de collegezaal brengen, waardoor theorie en praktijk duidelijk met elkaar in verband worden gebracht. Zo start de nieuwe generatie architecten en bouwkundigen met de juiste kennis om zich staande te houden op de bouwplaats. Petra van Diesfeldt (AE+T) heeft als Comenius Teaching Fellow een research grant van € 50.000,- ontvangen om dit project verder uit te werken.

04 juni 2020

Binnenwanden centraal

Hoe kunnen specifieke bouwonderdelen bijdragen aan gezonde circulaire materiaalstromen? PhD onderzoeker Bob Geldermans onderzocht aan de hand van niet-dragende scheidingswanden hoe materiaaleigenschappen, materiaalstromen, productontwerp en gebruiksvoordelen kunnen bijdragen aan circulariteit en flexibiliteit in de gebouwde omgeving.