07 januari 2021

Andy van den Dobbelsteen benoemd tot Coördinator Duurzaamheid

Het College van Bestuur heeft professor Andy van den Dobbelsteen benoemd tot Coördinator Duurzaamheid TU Delft met ingang van 1 januari 2021.

15 december 2020

Nederland niet voorbereid op bescherming erfgoed tegen klimaatverandering

Klimaatverandering heeft grote gevolgen voor cultureel erfgoed: paalfunderingen gaan kapot, historische bouwwerken en landschappen dreigen kopje onder te gaan. Tijd dus voor actie, maar Nederland is er niet klaar voor, constateert onderzoeker dr. Sandra Fatorić.

09 december 2020

Bestaande wijken energieneutraal dankzij innovatief zonnewarmtenet

Een zonnewarmtenet blijkt technisch en financieel haalbaar om bestaande wijken te verduurzamen en aardgasvrij te maken, zo heeft een consortium van wetenschappers en bedrijven onder leiding van de TU Delft aangetoond.

08 december 2020

Prijs edX voor Delftse MOOC over energieneutrale gebouwen

Andy van den Dobbelsteen, Eric van den Ham en Tess Blom (Faculteit Bouwkunde) zijn de winnaars van 2020 edX Prize for Exceptional Contributions in Online Teaching and Learning, met hun online cursus (MOOC) "Zero-Energy Design: an approach to make your building sustainable". Deze MOOC helpt deelnemers om uit te zoeken welke energiemaatregelen zij kunnen toepassen om hun gebouwen (meer) duurzaam en energiezuinig te maken.

01 december 2020

Eerste prototypes van de Circulaire Keuken geplaatst in huurwoningen

De Circulaire Keuken is een keuken die makkelijk vernieuwd kan worden en voor het leven lang mee kan gaan. Dit betekent minder afval en veel minder milieubelasting. De keuken bestaat uit makkelijk aanpasbare modules van hoogwaardig, milieuvriendelijk materiaal. Hiermee zijn eenvoudig varianten te maken die zijn afgestemd op individuele voorkeuren. Op dit moment wordt getest met de eerste circulaire keukens in huizen.

24 november 2020

Drie BK alumni winnen de NRP Masterprijs 2020

Dit jaar hebben drie BK-alumni, Aditya Parulekar (Bouwtechnologie) Iris Moons (MBE) en Ananta Vania Iswardhani (Erfgoed & Architectuur) de eerste, tweede en derde prijs in de wacht gesleept van de NRP Masterprijs 2020.

20 november 2020

Onderzoek naar lekkage van mond-neusmaskers

Philomena Bluyssen en Marco Ortiz ontwikkelen in het Senselab een methode waarmee de lekkage van verschillende maskers vergeleken kan worden. Een dergelijke test ontbreekt vooralsnog in de NEN norm.

19 november 2020

Nieuwe hoogleraar Environmental Behaviour and Design beziet de stad op ooghoogte

Ruim twintig jaar is Machiel van Dorst inmiddels werkzaam aan de faculteit Bouwkunde. Als voorzitter van de afdeling Urbanism en, meer recent, als vicedecaan stak hij veel tijd in de faculteit. Maar onderwijs en onderzoek bleven boeien. Nu staan ze weer centraal. “De wisselwerking tussen omgeving, gedrag en het stedenbouwkundig en landschapsarchitectonisch ontwerp: dat is de materie van mijn leeropdracht.”

17 november 2020

Start up geoFluxus wint eerste prijs EU DATHON

GeoFluxus, een spin-off van de faculteit Bouwkunde, wint de 1e prijs tijdens de EU DATHON Green Deal Challenge. Voor deze wedstrijd worden wereldwijd teams uitgenodigd om toepassingen te creëren voor Europese open datasets.

17 november 2020

Leerstoel Publiek Vastgoed sluit 4-jarig contract met politie

De politie is een van de grootste eigenaren van publiek vastgoed in Nederland. Van politiebureau tot forensisch laboratorium, van monumenten in de Haagse binnenstad tot grootschalige voorzieningen aan de snelweg in Driebergen: de huisvestingsopgave van de politie is even divers als uitdagend. In september zijn Monique Arkesteijn en Alexandra den Heijer (leerstoel Publiek Vastgoed, afdeling MBE) een vierjarig samenwerkingscontract gestart met de politie.